Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst Tobias

Hur krävande?

Rekommendera Poster

Gäst Tobias

Hejsan träbåtsmänniskor!

Funderar på att köpa ny båt. Plånbok och annat föreslår en Fingal. De trevligaste av dessa har träöverbyggnad. Nu är jag inte den riktigt av den flitigaste eller händigaste typen vilket gör att jag räds ett sådant köp. Finns det skäl för det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du inte är av den flitigaste eller händigaste typen ska du nog satsa på den med träöverbyggnad och i gott eller mycket gott skick. Jag anser att det är lika mycket arbete att hålla en båt i fint skick oavsett om den är av trä eller plast.

Däremot är det mycket mer arbetsamt att rusta upp en eftersatt träbåt än en plastbåt! Så håll den i gott skick och fuska inte med vårrustningen. Trädetaljerna ska mattslipas, vid behov betsas och sedan strykas med fenissa minst två lager/säsong.

Lycka till!

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobias

Tack för svar!

Kan man som lekman se om skarven är av en bra konstruktion eller i alla fall att de är gott fästa? Jag håller nog med angående att det är renoverandet som är det jobbiga. Ett gott grundarbete underlättar ju det uppehållande arbetet senare. Däremot funderar jag på vinsten att trä är, åtminstone för mig, ett material jag känner och förstår mig på. Plast vet jag inte riktigt hur jag skall hantera. Har läst i boken om platsbåtsvård men blir inte klokare.Vilket alltså skulle göra renoveringsarbetet något lättare med ett trädäck än ett plastdito.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur du underhåller träet årligen kan du läsa på min hemsida, arbetsinsatsen är marginellt högre än en plastöverbyggnad förutsatt att träet är i gott skick som nämns ovan. Min Misil har en liknande konstruktion med trä/plast. Kolla efter rötskador (mörka mjuka fläckar) och flagnad fernissa, dessa saker är inte bra och kräver ett visst mått av händighet att fixa snyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...