Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gäst Mårten

Jag blir så förbannad... (färg)

Rekommendera Poster

Gäst Mårten

Hej.

 

Jag är så förbannad. Har ängnat mycket tid åt att renovera min lilla Ryds 425. Rev ut hela insidan och plastade om hela båten, byggde tofter och slet.

Idiotprojekt från början till slut, men dock lärorikt.

 

Plastade färdigt i förra veckan. Plasten fick härda 4 dygn. Sen körde jag båten till billackfirman som skulle sprutlackera båten med Interlux Super. Helt vanlig billig lackfärg. Inga krusiduller. Trodde jag.

 

Det visade sig att färgen inte riktigt ville fästa mot plasten. Det blev inte snyggt. Lackeraren som lackat flertalet båtar tidigare kliade sig på huvudet och kunde inte förstå. Till slut efter 6 burkar färg, så ringde han till international och pratade med en tekniker där. Då visar det sig att man inte kan lacka en nyplastad båt, utan måste vänta en månad så att all styren hinner gå ur plasten. Detta gjorde att färgen inte ville fästa

Men hur ska man veta detta. Jag förutsätter att om man renoverar en båt med plast, så väntar man inte en MÅNAD med att måla båten. Eller gör man det?

 

Det står ingenstans att man inte kan måla på en båt som är plastad en vecka tidigare. Borde man inte berätta detta för folk så att de inte slänger ut tusentals kronor på lackering och färg.

 

Jag blir så förbannad.

 

/  Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Ja, förbannad är bara förnamnet. Det blir till att vänta en månad, sen slipa av all färg eller nästan all färg i alla fall. Sen köpa ny färg och köra båtjävelv till lackeraren igen.

Tur för international att rätt snubbe inte svarade i telefonen innan när jag ringde dem.

Jag och min tre år gamla dotter som skulle färdigställa båten tillsammans och namnge båten nu till helgen.

 

Jag blir så förbannad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt för dig, verkligen, men det brukar stå i de flesta handböcker om plastning om just detta fenomen. Kika på min hemsida där jag beskriver plastningen av min roderskädda som blev gjord i epoxy i stället för polyester pga detta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Men international får ju berätta det för oss som köper färgen. Att det står att läsa i böcker är väl en sak. Men att inte international skriver det i sin metodbok, det förstår inte jag. Med tanke på resultatet av målningen så bör de skriva det i sin manual.

Jag ska inte behöva veta allt. Det jag behöver veta bör ju stå på förpackningen eller i deras broshyrer. Men det är bara vad jag tycker.

Vill ju gärna höra vad andra tycker.

 

 

/ M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, vad trist...

Känns ju som att detta borde vara en välkänd regel i färgbranchen, så en varningsrad på burken vore nog inte mer än rätt. Ingen är ju expert från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Det kunde lika bra varit jag själv som lackat båten. Lackfirman har bara använt färgen som det står att den ska användas. Jag tycker felet ligger hos international.

Färgen har jag köpt, inte lackeraren. Hade däremot de köpt in färgen på eget bevåg så hade nog saken varit annan.

Får ta upp det med international imorgon. Får höra vad de säger om saken.

Det är ju ungefär 3000 spänn åt skogen.

Är så förbannad på allt. Jag som trodde att båten snart var klar.

 

:(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte säga annat än att International ska stå för omlack plus ersättning av sveda och värk. Stå på dig dom vill inte ha dålig publicitet.

Lycka till/

RW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae...det kan väl knappast vara färgens fel att den inte fäster utan underlagets så Internationals fel är det ju inte.

Däremot tycker jag väl att billackeringen borde känt till det som proffs, men dom kanske inte sysslat med plast innan.

 

Så det är nog bara att ta nya tag tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med Stevemedselcon, man kan knappast klandra International här. Det är ju inte så att deras färg inte fäster på ohärdad polyester, INGENTING fäster på ohärdad polyester - oavsett om det är färg, epoxy eller annat. Detta förutsätter en del materialkunskaper, något man får om man läser på om polyester innan man sätter igång.

Fråga, ringde du innan ni satte igång och frågade International hur du skulle gå till väga om du lackade på ny polyester, eller gissade du att det skulle gå bra?

 

ps du vet väl om att du inte kan använda tvåkomponentsfärg under vattenlinjen på en båt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nemo

Och varför skulle man inte kunna använda 2-komp färg under vattenlinjen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att jag också håller med steve. Är det någon du ska klandra för det inträffade är det ju leveratören av Plasten. Borde stå något på deras förpackning om att man ska vänta i en månad innan man målar på färgen...

Men jag förstår att du blev less, det skulle jag också bli...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket stor risk för blåsbildning. I alla fall enligt de flesta tillverkarna, och de borde ju veta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm jag tycker ändå lite att det ingår i plast kunskapen att man skall vänta i en månad.  Det kan väl inte International hjälpa? Dom kan väl inte veta att du skall måla en båt som är ny plastad? Men det är klart att dom borde väl tänka på att alla inte är proffisionella plastare och det kan jag hålla med om att det är inte lätt att veta när man gjör det själv. Tycker nästan att dom som du köpte plasten av kunde sagt det till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Fick tag på internationals tekniker idag. Hon sa att det inte borde vara något större problem med att måla plasten efter en vecka. Om man bara rengör ordentligt.

Sen tyckte hon att jag skulle måla med grundfärg först. Vilket jag kan förstå, men det har mest med finnishen att göra. Att det blir perfekt, det skiter jag i.

 

Skulden ligger enligt mig mest på lackeraren som borde rengjort bättre innan målning.

 

Blir till att slipa ner den mesta färgen om någon vecka när allt är riktigt tort. Sen måla om. Denna gången gör jag det själv. Har redan sprungit iväg alldeles för mycket i kostnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Var och hämtade båten idag hos lackeraren.

Han hade bara använt tre burkar färg så det var inte så mycket. Det var en snopen man jag träffade idag. Misstänker att han inte kommer skicka någon räkning på det hela. Så det blir nog inte så farligt i alla fall, ekonomiskt.

 

Efter att ha tänkt ett tag på skuldfrågan så anser jag att den är delad. Dels på mig, på lackeraren och international.

 

På mig för att jag anlitat en lackerare som jag känner och som jag gett instruktioner vilka var till viss del fel. Lackeraren är billackerare inte båtlackerare. Jag köpte och valde färgen. Det var fel. Hade varit bättre att lackeraren valt och köpt in färg. Då hade jag kunnat reklamera hela skiten av honom. Då hade allt varit hans fel. Att han inte gjort rätt förarbete, kört utan grundfärg. Min skuld i det hela hade då varit obefintlig.

 

Skulden var till viss del lackerarens då han borde ha kunskaper om plast och båtlack. Annars tagit reda på allt han behövde veta för att göra ett bra jobb. Man kan ju inte ta på sig ett jobb som man inte vet att man klarar av.

 

Och till en lite mindre del internationals fel, då jag anser att de bör nämna att man inte kan bygga, renovera eller laga en båt med polyester och sen efter ett par dagar lacka båten. Utan måste vänta flera veckor så att all eventuell styren gått ur plasten.

Detta tycker jag att de någonstans ska informera om.

En av anledningarna till att man väljer internationals färger är att de har till synes väldigt bra vägledning- och informationsmaterial.

 

 

Detta var min summering av det hela. Målning av båten kommer jag nu göra själv. Enligt konstens alla regler. Grundfärg kommer jag också köra med.

 

Tack för all input.

 

Mvh. Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Kostnaden för billackerarmissen är 300 kronor. Så ekonomiskt är det i stort sett på noll. 300 spänn i båtmålarsammanhang är ju ingenting tyvärr.

Man försöker att snåla med utgifterna, men det går inte.

Som ett exempel kan jag berätta om när jag började renovera min lilla båt som jag fick. Den var helkass. Men jag (idioten) skulle renovera.

Jag började med att åka till biltema och köpte små bitar med glasfiberväv och 1 kg. polyester. Köpte även en liten burk med gelcoat.

60 kg. Polyester senare är det bara genant att tänka på. Förstod ju inte riktigt vad jag hade gett mig in på. Läste alla böcker och publikationer som jag kunde komma över. Surfade som en galning på amerikanska båtbyggarsidor, Skaffade lite koll på hur jag skulle gå tillväga med böldpesten osv.

Började slipa lite på bubblorna på insidan av båten. Funkade inte så bra. Till slut åkte hela innanmätet bort.

Sen bara hur jag slipade:

Började slipa lite på båten med sandpapper för hand. Funkade dåligt. Köpte sliprondell till borrmaskinen. Funkade dåligt. Köpte excenterslip. Funkade bättre, men långsamt. Tog fram vinkelslipen. Funkade super. Nu när jag slipar använder jag gummirodell med sandpapper på vinkelslipen. Det som fungerar bäst för mig. Och så slipper jag stora hack som hela båten är full av sedan jag slipade den med betongkapsskivan.

 

Man lär sig hela tiden.

 

Båten blev ju knappast som ny men det gör inget. Den kommer funka finfint när den bara är målad.

Snygg? Nä, men mitt verk, det är den i alla fall.

Blev det en billig båt? Nä, knappast. Men kunskap kan inte alltid fås genom att läsa i böcker.

 

Hade jag gjort om samma jobb igen. Nä, inte direkt. Då hade jag i stället byggt en ny båt från grunden. Hade blivit billigare och med snyggare resultat. Hade köpt storpack med polyester och glasfibermatta. Typ 220 kg's tunna polyester och en pall med glasfibermatta.

Men det får bli nästa projekt istället.

 

Att jag blev så förbannad var mest för att jag var så inställd på att få båten i vattnet på lördag.

 

/  M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en stundtals rolig, men framför allt lärorik läsning. Kikade på bilderna på ditt renoveringsobjekt och blir imponerad över din energi.

Lycka till!

/Örjan21.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Skam den som ger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mårten,

man kan inte vara bra på allt från början men du är hursomhelst en rackare på att skriva roliga och välskrivna inlägg. Skrattade så jag fick ont i magen och man känner igen sig i en del i din beskrivning på hur man ibland har agerat, dock inte med min nuvarande båt smiley-wink.gif\

 

Lycka till med båten i alla fall.

 

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har blåst på nyplastade glasfiber ytor dock alltid med vanlig billack dvs akryl 2 komp.  Allt spackel innehåller polyester och i härdaren finns det styren har aldrig haft båsproblem men möjligt är att 1- komp inte trivs på plast men varför använda 1- komp??  Blåser du med 2 komp så av någon anledning torkar det snabbare på plast än plåt dvs riktigt snabbt på glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd. Men tänkte ändå dra upp den igen.

 

Tycker att alla som fått problem ska skriva hur det gick till slut.

 

Min båt är nu i vattnet sedan två månader tillbaka.

 

Vill fortfarande varna för internationals Interlux Super. Riktig skitfärg som skavs bort utan större problem. Att de säljer den överhuvudtaget är för mig ett stort frågetecken.

 

Bilder från projektet och sen den färdiga båten kan ses på adresserna:

 

www.svemark.com/bat

www.svemark.com/bat2

 

Båten fungerar bra med min 15 hästars Evinrude. Planar dock inte så det är lite svårt att se framåt när man kör själv på full gas.

Hyffsat nöjd med resultatet eftersom det var mitt första projekt. Men nästa projekt som jag påbörjat så smått ska bli perfekt.

 

Mvh. Mårten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med international ang deras prudukter,dom har inga tekniker på

privatkungsidan bara en kvinna som svarar på frågor.

Dessutom försöker dom att prata bort dig,det slutade med att dom fick krypa till korset

efter att jag hade kopplat in experter,året efter var  texten borta i deras gör det själv katalog.

Lacka båtar och bilar är två olika saker.

Försök inte lacka en båt i billack,den släpper igenom väta tids nog och det billdas bubblor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant gammal tråd som för övrigt alltid verkar vara aktuell. Jag undrar lite på påståemdet att billack släpper igenom fukt efter tid och isåfall efter hur lång tid?

Har sett flertalet båtar lackade med 2 komp. billack och inga problem med blåsor eller fukt efter flera år. Har nog mer att göra med vad man gjort för underarbete, hur många skikt färg man blåst på etc. Om man lackar en bil med 3 lager färg så kan man ju tänka sig att på en båt som går i vatten och mångt o mycket en mer aggressiv miljö bör ha fler lager färg. Jag tror att polaren som blåste sin sportbåt la ca 7 lager. Den ser ut som direkt från fabriken efter 3 år i sjön. (Vit med blå överdel, typ Yamarin) Han hade förvisso inte gjort några nya plastningar. Dock en rejäl epoxigrund innan lackering.

post-10015510-1394236662,199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...