Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Teddeh

Bränslefiltret sitter fast!

Rekommendera Poster

Hej alla duktiga marin-mekare!

 

I går åkte båten upp på det torra för vinterförvaring. Efter avspolning med högtryck, byte av oljefilter och olja samt byte av drevolja kom turen till bränstefiltret. DET SITTER SOM BERGET!

 

Jag har en vanlig filteravdragare som alltid funkat förut men icke denna gång. Filtret sitter så hårt att jag inte vågade ta i mer, är rädd att jag kommer att göra sönder något. Motorn är en Mercruiser 5.0L från 2004 (bensin) med ett vanlig vattenavskiljande filter från Quicksilver.

 

Frågan är: Hur mycket vågar man ta i eller har ni några andra knep för att få filtret att lossna. Det känns helt stumt, rubbas inte en millimeter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans-Olov Ganning

Hej,

 

Jag har samma  motor och filtret brukar suga fast. Mitt tips är att använda en oljefiltertång samt lämplig fot (sparka inte!!!) för att vrida tången med.

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret sitter ju så dumt till att jag inte når med foten (och knappt med handen).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar den? Jag har en vanlig avdragare (handtag kedja som späns runt filtret när man drar). Kommer man åt med denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Classe

du får kraften bättre fördelad, använd en spärrnyckel/fast nyckel eller skiftnyckel på undersidan av avdragaren/filtret, när du skruvar så dras klorna in mot filtret samtidigt som det skruvas loss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att ta i.

Ett råd är att göra som när man monterar olje filter, lite olja på gummipackningen och demonteringen går lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
Visa
pixel.gif
pixel.gif

Oljefilteravdragare

Försedd med band av slitstark nylon (50 x 1,4 mm) samt invändigt ½” fyrkantfäste. För filter med max Ø 152 mm (6”).

Art nr Pris Antal pixel.gif pixel.gif
12-981 29,90 kr  
Här är en bra modell! Använd dragskaft och förlängare, rikta åt det håll det går (även uppåt). Lägg bandet närmast filterfoten, så mossas det inte så lätt. Använder ofta på jobbet till omöjliga filter.

Lycka till   Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta en vinkelslip och hoppas på att det är bensin kvar i filtret.. nog fan ska du se att det försvinner ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenåldersvarianten går också bra = stor skruvmejsel slås genom filtret och spillsoppan fångas upp i burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran

Hej

 

Hade samma problem med min Mercruiser 3.0L, bensinfiltret ville inte lossna, och jag har en mycket bra filteravdragare.

 

Lösningen var att koppla loss bensinslangarna och lossa hela filterenheten från båten. Spänna fast den ordentligt i ett skruvstycke för att sedan lossa filtret med en bra filteravdragare. Då lossnade filtret, men jag fick ta i ordentligt !!!! Sedan skruvade jag på det nya filtret (lagom hårt, med lite olja på packningen). Sedan tillbaks i båten med hela paketet och koppla på bensinslangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett problem som kan uppstå när det vaccum i systemet. en dåligt oljad packnig och en stark person som dragit åt kan vara en annan orsak.

Det mest logiska och billiga är att göra som någon sa, en stor mejsel igenom filtret och dra, då försvinner vaccumet och du får en hävstång.

Annars finns det numera riktigt dra filteravdragare som man fäster på spärrskaft, helt oslagbara. Passar som en hylsa på en mutter och sen är det bara att ta i. Har en sån själv nu, har inte haft några problem!  

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi får verkligen hoppas att han fått bort filtret nu när det gått tre år sedan han skrev frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...