Jenslov 0 Postad 27 September , 2005 Nu börjar det bli dags att tänka på att plocka upp ögonstenen. Hur gör ni? Vad betalar ni för det? Vem hjälper er? Gör ni service själva eller lämnar ni in hela ekipaget och hämtar nycklarna till våren? Själv tänkte jag köra båten till Algede båt eller till VK marin och för lyft, tvätt, vinterförvaring och service på motor, vinterförvaring av båt, och sedan montering av motor och sjösättning skall dom ha runt 10 000:- Hur får man det billigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1234qwER 0 Postad 28 September , 2005 Hej Det lät inte fasligt billigt. Nu vet jag inte vilken motor du har, men som exempel på en ryds 695 bestyckad med Yamaha 150 Hk 2-takt kostade (i stockholmstrakten) avmontering/vinterförvaring med service/montering ca 6 tusen kornor. Om du då även får lyft, tvätt och sjösättning för runt 10 tusen låter det inte orimligt. Kolla dock om rubb&vax av fribord och bottenmålning ingår. /Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmqvist 3 Postad 29 September , 2005 Niklas, jag plockade upp min pärla igår kväll. Tungt att säsongen är över. Jag har min båt förvarad på varvet på båtklubben. Räknar med att göra det mesta av putsandet och fejandet på båten själv. Motorn tänkte jag dock lämna in för service och vinterförvaring. Har ringt runt en del och för ca 5.000:- får man någon som kommer och hämtar motorn, servar och vinterförvarar, samt hänger på den igen till nästa säsong. Om man vill och har möjlighet kan man köra iväg ekipaget till företaget så plockar de av motorn på plats. Då spar man runt 1.000:-. Sedan betalar jag runt 1.500:- för min varvsplats, dvs. förvaringen av båten. Alltså låter dina 10.000:- för rubbet inte så jätteblodigt. -Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 29 September , 2005 Köp servicemanual för din motor och gör servicen själv, det skall jag göra. Båtskrovet kräver bara tvätt (nu) och vax (till våren). Rengörning av hela båten invändigt, täck över med presenning. Glöm inte att öppna alla skrymslen (luckor etc) så att de ventileras över vintern. Är ingen expert men sunt förnuft fungerar långt. Förresten, när det gäller manualer så finns mycket information på internet. Men skall du in på djupet (när det gäller information) så behövs en rejäl handbok. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser