Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
LadyB

Radio- / VHF-antenn på båten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag finns även i tråden nedan för att förtydliga den saken!

Jag har idag varken radio eller VHF men båda ska på innan sjösättningen. Dock vill jag INTE ha en massa saker på akterpulpit el.dyl. som är i vägen, helst vill jag få upp det i masttoppen. Hur göra?

Jag har sett större båtar ha massa antenner i masten, men sällan mindre. Är det lättja från ägarna eller finns det några problem med mindre båtars master?

Hur drar man kablarna genom masten och hur högt måste antennen sticka för att få bra räckvidd? Är lite mån om höjden också då båten går en del under sthlms broar!

Tacksam för svar

Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar magin med att själv vara den första som svarar för att få igång det lite...

Någon måste ju ha stereo och VHF i sin båt! Hur har ni löst det? Ingen som har det i masten?

Pleeeaaaase!!!

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Hej

vet inte vad du har för båt och din masts konstruktion men själv har jag valt en kombinations antenn tillverkad av Comrod vilken säljs via Cordland marin i Åsa (Göteborg) se http://www.cordland.se/.  Comrods antenner används av marinen och handelsflottan och är inte billiga men de fungerar när du behöver dom.

Samma antenn används för VHF, FM radio, Navtex, SSB och om du vill GSM endast en antenn som använder en splitter nere i båten.

Det är viktigt att du sen också använder rätt koax kabel (dyr) men just dålig kabeln medför oftast största förlusterna i en antenn installation. Prata med Göran (tror jag han heter på Cordland) så kan han ge dig råd om vilken antennkabel du skall ha beroende på längd etc.

Jag har som sagt antennen högst upp i masten och kabeln är dragen inne i masten i en kanal speciellt avsedd för kabel. Därefter har jag en däckgenomföring med en skarv under däck för att lätt kunna masta av.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Compis 28, med genomgående Seldénmast. Vet inte hur den ser ut invändigt riktigt (ny båt, första t o m). 

Låter som en jättebra lösning iofs, GSM hade jag inte ens tänkt på. Undrar hur dyrt dyrt är??

Tack för svaret!!

/ Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, den verkar bra.. Måste man ha färdig kanal för det i masten då antar jag? Borde jag ha det, om inte, går det att efterinstallera på nån vänster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Seldenmasterna brukar ha kanaler för kabel till tex topplanterna etc så jag antar att det går annars brukar det vara möjligt att komplettera med dessa kanaler alternativt kan kabeln klämmas fast inne i masten med små gummihållare som Selden säljer.

Slå en signal till Selden och prata med dom direkt, dom brukar vara hjälpsamma !!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,. Ska hämta hem henne från Ö-vik imorrn så jag ska titta på masten då hur det egentligen ser ut, så blir det ett samtal till Seldén och ett till.. Han du nämnde (glömt, men det finns ju i tråden) så borde det ju vara löst!

Tack så hemskt för hjälpen!

/ Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips som fungerat med full belåtenhet som jag varit med o gjort på 2 båtar:

Vi körde in 16 mm vp rör (vanliga el inst. rör) med skarv muffar när de befintliga kanalerna var fulla. Den ena pipelinengick till mast toppen och det andra gick till radar positionen 6 meter upp där även en färdig vp rörs vinkel användes som genomföring ut genom masten till radar fästet. När det behövs mer än 15 meter antenn kabel så är tipset att använda koax kabel typ RG-213 eller RG-214 för att hålla förlusterna så låga som möjligt, och kontaktera väl samt applicera vulktejp på alla skarvar/kontaktdon ovan däck

I en segelbåt bör man helt klart utnyttja mast toppen till vhf antennen, kombi antenner av känt märke fungerar ok.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen bef kanal i maströret (gammal Benns mast). Jag drog ett 32 mm VP-rör i masten som skarvades ihop med vanliga skarvdon. Hela längden lades sedan på lämpligt ställe i masten och popnitades fast utifrån.

För att kunna nita så borrar man vid varje förband två hål: ett blindhål för att få in en krok som mothåll. Sen borrar man det andra hålet genom maströr och VP-rör samtidigt. Sedan nitar man. Sätt även en nit i blindhålet för syns skull. Gör ett sådant förband ungefär varannan meter. Använd aluminiumnitar och slå ut pinnen efteråt. Annars börjar pinnen rosta och man kan får rostränder på masten.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Lady B

kom på att Selden har alla instruktioner i PDF format (säkert 100 st) på sin hemsida. Gå in på http://www.seldenmast.com/ och leta under Manuals så hittar du en manual som förklarar hur du monterar kablar på de flesta profiler som Selden använt under åren. Du kommer att hitta massor av intresse här för det finns detalj instruktioner hur du tex riggar och sätter din mast, hur du fixar och hanterar Furlexen etc etc.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver jag ens nämna att jag älskar den här lilla siten?

Tack alla för alla tips, fick hem jollen nu på  morgonen också och tittade på masten, det finns mycket riktigt en färdig kanal. Dock är genomföringshålet vid mastfoten aningen litet, men det går säkert att trixa till när man väl är där.

Tack och bock / Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...