Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Gäst Timmy

Propellerstorlek

Rekommendera Poster

Gäst Timmy

hur stor roll spelar propellerns storlek? spelar storleken stor roll när det handlar om att dra wakeboard??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mg att Båtnytt gick igenom stigning och andra faktorer med propellrars storlek för ca 9-12 månaders sedan. Kolla i gamla nummer på biblioteket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar absolut ingen roll hur stor proppen är!

Det är bara stigningen som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Well, det ar nog ganska allmant kant att en mindre propeller med hogre stigning har lattare att ta en bat (av mattlig storlek) over planingstroskeln (the hole shot), an en storre propeller med mindre stigning. Min gissning ar att just en mindre prop later motorn snabbare varva upp och ger dig darmed mera vridmoment tidigare.

Men, ak till en profesionell prop shop, beratta vad du vill ha for egenskaper, och prova lite olika storlek/stigning/antal blad ( kanske aven material).

Har ar numera 5-bladiga propellers ganska populare just for att fa batar att snabbare komma upp i plan (endast i stal, och ganska dyra, relativt sett).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst marcus

även jag har ett problem med wakeboard. båten klarar/orkar inte dra upp en person på bräda. fastän motorn har 75hk. kan detta då ha med propellern att göra?? Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är tyvärr helt fel. Prova om du inte tror mig!

Det finns ganska mycket matnyttigt i tidigare foruminlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! T.ex. i denna tråd: [LINK]www.maringuiden.se/forum/;thread=45486[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst marcus

Jag har nu en trebladig propeller med siffrorna 13 1/4 x 17 inristade. har förstått att 17 är stigningen. vilken propeller passar bättre för vattenaktiviteter?? ska det vara en fyrbladig då??

Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...