Gäst Mårten Postad 26 September , 2005 Har en Ryds 425 som jag ska lägga i vattnet. Min 15 hästars motor vill jag gärna ha kvar så någon form av lås får det bli. Klass 3 ska det väl vara, men hur låser jag fast motorn. Tänkte mig en sån klass 3 bygel som man skruvar fast i båten lite sidan om motorn. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/25/Large/25-189_l.jpg Sen tar jag en lås kätting som är klass 3. Snurrar in den runt motorn på något sett och tillbaka till öglan och låser med ett Abus-lås som är klass 3. Är detta rätt lösning? Eller finns det bättre lösning på det hela. Vill ju kunna få ut pengar på försäkringen också om det skulle behövas. Tacksam för svar. Novis på detta. Mvh. Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 26 September , 2005 Abus har ett speciellt motorlås som du fäster i ett av hålen i motorfästet och genom akterspegeln. Finns att köpa på Claes Olsson och är godkänt hos försäkringsbolagen. Låset ersätter inte en av bultarna utan du måste borra ett speciellt hål för låset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 26 September , 2005 Den ska bara användas på motorer över 20 hk läste jag någonstans. Varför vet jag inte. / M. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 27 September , 2005 Det borde inte spela någon roll om det är 15hk eller 20hk för låsets skull, såvida inte diametern på låset är för stor för att passa genom motorfästet. Hur har du fäst motorn i akterspegeln ? Bultat eller med vingbultar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 27 September , 2005 Det står så här i Watskis katalog på nätet: Krav från försäkringsbolagen på motorer över 40 hk. Godkänt av stöldskyddsföreningen. Används lämpligen på motorer ner till 20 hk. Kanske skulle ringa och kolla med båthandlarn. Verkar ju vara ett enkelt sett förutom att jag måste borra i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 27 September , 2005 Kan väl bara nämna att låset är grövre än hålen i motorfästet. Man begöver således borra upp både motor och båt till 13 mm har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 27 September , 2005 Får kolla motorns hål och mäta. 14 mm. ska det vara. Tack för hjälpen alla. / Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cmgw 0 Postad 27 September , 2005 Glöm inte köpa borr på en gång i så fall. Jag köpte ett lås innan sommaren, väl nere vid sommarstugan upptäckte jag att hålet skulle vara rätt så stort jämfört med de borr jag hade. Låset ligger fortfarande oanvänt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 27 September , 2005 Köpte ett Hilock från http://www.gdi.se/. Kostnad 505 kronor inklusive frakt och postens avgifter! Man behöver inte borra nya hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 27 September , 2005 Jepp! Har det större till min Bella 490! Helt perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 27 September , 2005 Är det låset godkänt i Klass 3? Jag kanske är korkad men var ska jag sätta låset? Tog en dålig bild idag på min motor. Det hål som man skulle borra upp för att få plats med ABUS-låset hittar inte jag. Kanske någon kan hjälpa mig och förklara. / Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 27 September , 2005 Den typen av lås (som vi diskuterar här) är inte avsedd för din snurra, det är till motorer som man bultar fast. Det är en annan typ av lås du är ute efter, som jag inte har någon erfarenhet av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 27 September , 2005 Damen som svarade igår på folksam visste bara det som står i försäkringsavtalet. Inga svar där inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 27 September , 2005 Nu har jag fått nummer till en skadereglerare som kan båtar. Ska ringa henne imorgon så får jag se vad vi kommer fram till. / Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 27 September , 2005 Hade till min 15hk ett rör med en skåra i som man trädde över handtagen och i ändan sköt man i en bygel som man låset med hänglås. Det fungerad helt OK fördelen att handtagen inte är åtkommliga men vart man köper detta och om det är godkänt av försäkringsbolagen vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 September , 2005 Hänglås i skruv-vingarna hindrar ngn att låna motorn, knappast att stjäla... Dessa bryter du av med större skruvmejsel! Knappast godkänt, men lite krångel. (Gör så själv på min 25-åriga 5hk) Varianten att trä över har jag också sett, men var? Finns det inte en variant med låsbara klämmskruvar också? (Byt ut befintlig.) Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dahlgren Postad 28 September , 2005 Här finns den typen av lås som du söker. Den ena skruven ersätts med detta lå. http://watski.se/www/index.asp?tippage=produkter_meny.asp?subGroupID=0&prodCardID=31120&groupId=9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 28 September , 2005 Just det låset blir det nog. Ringde idag och hon listade upp ett par lås som var godkända (Folksam). Hillock Safe Quit och ABUS Nemo. Ursäkta stavningen. Men hörde inte riktigt vad hon sa. Lösningen med godkänd kätting och lås och ögla på båten gillade hon inte. Det var de låsen som var ok. Om någon vet var man hittar ett Safe quit eller vad det nu kan heta, så får ni gärna dela med er. Mvh. Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser