Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Jenslov

Fastlåsning av Ryds 695

Rekommendera Poster

En av de få sakerna som jag inte gillar med Ryds 695 är låsbygeln i stäven. Inte ens jag med mina grobianarmar lyckas nå den för att kunna trä i ett klass3 hänglås, ännu mindre med en tio kilos klass 3 kätting i handen samtidig. Jag gör istället (som jag även sett andra göra) så att jag låser fast den i förknapen. Min fråga är dock om det är någon som har hört med sitt försäkringsbolag om det är OK att låsa på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Smartast är förstås att kolla med ditt eget föräkringsbolag vilka villkor som gäller. Jag har min försäkring hos Atlantica och det är en sk låstbåtförsäkring. Vad som gäller där är att hela linjen dvs. stävögla, kätting och lås ska vara av klass 3. Så för att de skulle vara nöjda så antar jag att det krävs att förknapen har klass 3 säkerhet.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst t

Finnmaster levererar sina båtar med kl.3 låsöggla.

Jag mailade och frågade ang. min 5M styrpulpet och den har kl.3.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst t

Sorry, så nu att ni diskuterar knappen och inte stävöglan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niklas,

 

jag håller med, detta är ett problem på vår båt. Jag funderade själv på att sätta dit en ny klass 3 stävögla lite högre upp för bättre åtkomst. Problemet är dock att det är svårt att dra åt brytmuttrarna på insidan av skrovet. Man måste nog helt enkelt borra upp ett hål i ankarboxen för att kunna dra fast stävöglan. Visserligen kan man sätta för hålet i ankarboxen med en inspektionslucka, men det finns en risk att det läcker in vatten i skrivet om det är hög sjö.

 

De jag pratade med rekommenderade istället en annan lösning. Jag satte helt enkelt fast en stävögla i aktern, vid badbryggan. Där kommer man åt att dra fast muttrarna inifrån och det är också relativt enkelt att låsa fast båten i Y-bom eller liknande. Kanske kan detta vara något för dig?

 

-Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker också lösa mitt problem (att jag inte kommer åt att byta ögla i stäven) på samma sätt som Palmqvist dvs. att i aktern via en inspektionslucka som finns där montera en klass 3 ögla i akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Jag snackade med folksam idag om min Ryds 425 om hur jag skulle låsa fast motorn. Passade också på att fråga om det var godkänt att ha vanlig kätting och så för att låsa fast båten. Min båt ska nämligen vara ankrad ute i havet på 60 cm. djup eller vad det kan vara. Hennes svar var att de inte hade några krav på förtöjningen alls.

Det tolkar jag som att jag kan binda fast båten med ett rep.

 

Detta var Folksam.

 

/  Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls. Jag har en helt vanlig klass 3-kedja, ca 1,5 m, som jag drar genom en ögla längst ut på Y-bommen och sedan låser fast i min aktermonterade stävögla. Funkar bra för mig, men det kräver ju att man har Y-bom eller liknande att lägga kättingen runt.

 

-Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så tänker jag också. För min del ser jag det som en fördel då det blir ett slutet system där alla delar består av metall. Skulle jag fästa kättingen i stävöglan fäster jag ju den andra änden i träbryggan som man med rätt lite våld (antar jag) kan bryta sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst robert

Köpte nyligen min 695:a, där satt redan 2 st låsbyglar uppe på däcket längst fram på ytan där det lutar lite ned mot listen. Ser helt OK ut och funkar bra, kan sända en bild ifall du vill ha det. Den är monterad genom att man öppnar luckan för förtöjnings tamparna fram, där i finns en skruv lucka på sidan som man kan öppna och då kan ganska enkelt man montera dessa. Lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det här låter som ett förslag som skulle passa mig. Hade jag haft Ybommar på min plats så gillar jag ideen bed att låsa den i aktern men nu har jag 3-4 meter till pollarna bakom båten så det skulle bli lite knixigt. Tar tacksamt emot en bild på hur det är löst med bygeln på din båt.
//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Här kommer mina bilder, det verkar som att denna inspektionslucka inte är standard.

post-0-1394234490,2668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lustiga i det hela är att jag inte kan påminna mig om att det i mina föräkringsvillkor står något om villken klass det skall vara på bryggan.

Många båtar går ju att stjäla med en vanlig fogsvans....

 

Frågade Atlantica om hur jag skulle göra när min båt stod på varv för att laga en genomföring i motorbrunnen.

Undrade hur jag skulle göra med motorn eftersom den är mindre än 50 hk (40 hk) och därmed måste lyftas av om båten skall stå på land?

De kunde inte svara annat än att den skall lyftas av och båten skulle låsas som om de låg i vattnet, dvs i bryggan. Problemet var ju bara att bryggan var 50 meter bort och jag hade ingen lust att betala varvet för att lyfta bort motorn oxå....

I många fall är det ju bara skrivbordsprodukter som strikt måste följas, känns lite surt!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan man få tag på en sådan inspektionslucka billigt?
Svårt att montera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...