Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
GoranE

Ny här

Rekommendera Poster

Hej på er alla stålisar, jag är ny här! Jag har nyligen köpt en liten stålskorv (6,3 x 2,4), skrovet är mycket välbevarat trots att båten är från 1969 (den har stått på land mer eller mindre hela tiden), rostskyddsfärgen är oskyddad och näst intill helt intakt på insidan av hela skrovet! Nu skall denna Folkparka prototyp, jo för det är faktiskt en sådan, genomgå en reinkarnation och moderniseras rejält, allt i skrovet och ovan skarndäck åker på soptippen. Naturligtvis är jag nu i behov av en någorlunda bra och duglig MIG, till mitt projekt. Finns några tipps här? vad skall man tänka på, vilken strömstyrka är gångbar i dessa sammanhang, vad skall man undvika. Naturligtvis vill jag inte betala en hel förmögenhet då jag inte kommer svetsa så förfärligt mycket, men visst jobb kommer ske under vattenlinjen så en lättarbetad maskin som inte är för klen gissar jag kan vara på sin plats. Jag har svetsat med de flesta metoder men har faktiskt aldrig själv ägt en svets tidigare, skam på mig. Mvh GöranE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en goding, jag gillar den skarpt. Både ljud och utseende är grymt, för att inte prata om den råa styrkan. Mvh Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack Stålis Dan! Mjae alltså, skeppet... min lilla skorv bleknar radikalt i skuggan av dina fartyg. Men om du tittar in i min Sjöbod så finns en bild på projektet. Jag skall lägga in fler bilder under hand, har inte skapat något fotoalbum ännu men det skall bli, jag lovar. jag lägger med en bild till på skorven (projektet går för närvarande unde det namnet, förhoppningsvis kan vi byta namn på projektet så småningom) Mvh GöranE

post-13972-1394234484,3376_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jisses, nu blev jag kadett! Hemma på min egen Havsrockeweb's plank (fora) är jag Amiral!! Läs den fåfänga stoltheten..;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ritat, mätt, ritat igen, mätt och ändrat, ritat om, knöglat ihop allt och kastat, börjat om, ritat.... Nåja. Bifogar ett foto-montage av min skala 1:10 modell och foto av skorven. Till sommaren startar den riktiga fullskaleprojektet, tills dess får skrovet vila ut under press.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar ju bli en hel del svetsande...

Leta begagnat på tex Blocket så får du mer för pengarna. 160A MIG använde jag och byggde om snöplog till stor traktor, typ 6mm gods och upp, det gick bra, fast man fick pausa ibland för värmens skull :-)

Köp vad du har råd med, och sälj vidare sen.

Tror du ska undvika rörtråd, har ej använt själv, men det blir slagg som kan ge porer och det vill man ju inte ha!

Lycka till/ Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rörtråd? Menar du tråd med fluss, sån man skall använda utan gas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Någon här som har egen erfarenhet av val av plåttjocklek. Som ni ser ovan så skall jag svetsa en ny överbyggnad på skorven. Vilken plåttjocklek är gångbar på ett dylikt bygge tycker ni, både vikt och hålfasthet/styvhet bör vara med i bedömningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Göran det är lite beroende på kvaliten kör man med domex eller corten stål räckar det med 2,5 mm det måste inte blir för tung angående stabiliteten annars med vanlig plåt räckar det med 3mm jag tror om du har en bra ritning att de hos ö metall i Göteborg kan tar fram plåt detajler med hjäp av vatten skärning om du letar efter en bra svets har jag en liten bra proffsvets (mig) hemma på 215 A som jag har ingen njuta av längre det går jätte bra svetsa med sånt om man använda 0,8 mm tråd då kan man svetsa så länge som helst. bara akta dig med svetsriktningen (om man vill hålla plåtarna rakt).

lucka till

Herman

P.s. ursäkta för min daliga Svenka (jag kommer från Holland)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns  en typ av rörtråd som används vid migsvetsning med skyddsgas utan flussmedel. jag är lekman inom svetstekniken , men på mitt jobb används denna tråd, men är den är färskvara så om en rulle varit öppen för länge så kan den inte användas för då blir det porer..

själv har jag en leksak från biltema med flusstråd. meeenn det är inget man ska svetsa mycket och länge med. många gånger så är nog pinnsvetsning med 48:or 2.5mm alt 3.25 att föredra blir iofs. slagg men det behöver ju inte vara plåtrent där man ska svetsa.

Johnny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej du!

Ska överbyggnaden byggas i stålplåt? Då blir det ju en hel del svetsning, eller? 

Man tror inte man kommer att använda svetsen så mycket, men av egen erf. så skapar den ett behov. Har en 3-fas 180 amperes mig med 10 år på nacken som verkar räcka hela vägen. Använder den nog 3-4 ggr i vecka,alltid dyker det upp något som behöver fixas. Som med mycket annat kan det vara värt att lägga ett par tusen x-tra på en bra svets där reservdelar är tillgängliga. Hur tänkte du lösa gasfrågan? köpa eller hyra tub?  

ps. se upp med värmen i plåten så den inte slår sig men det vet du kanske redan...tålamod, kompis,tålamod... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla svar!

Då var mina gissningar inte helt fel, jag gissade att 2,5mm skulle räcka, och som du skriver, Herman, så gäller det ju att välja rätt kvalitet. Tack för den infon. Jag har lite trådar ute efter beg. svets och vill vänta ut dem innan jag jagar vidare, att jag skall ha möjlighet att köra med gas är givet men om jag kommer hyra eller köpa gas vet jag inte. Initialt kommer jag naturligtvis svetsa ganska mycket och sedan blir det lite då och då bara. Vad blir mest ekonomiskt under sådana förhållanden tro?

Eventuellt kommer kanske vissa valda delar av överbyggnaden byggas i annat material, plywood/glafiber-epoxy eller ren polyester-glasfiber, men ekonomiskt är det allt från ungefär samma kostnad som stål och uppåt. Så här får, vikt, formönskemål och lite materialkänsla avgöra.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

formönskemål speler väll inte sån stor roll man kan forma stål hur man vill vikten kan blir lite problem om du bygger för högt.

om du vill veta mer om svetsning,förstarkning eller svetsordning kan du alltid fråga eller kanske vi treffas på Stockholmsmässa så kan jag berätta lite mer om stålbyggeriet.Jag har byggt en del stålbåtar.man kan också svetsa en aluminium hytt på stålskrovet men då behöver en special järn/aluminium strip i mellan.

Mvh Herman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...