Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst mi

delägarskap kontrakt

Rekommendera Poster

Gäst mi

hej jag undrar om nån kan tipsa mig om var jag kan ladda ner eller få tag på ett köpe kontrakt. ska köpa in mig i en båt/delägare 50%. och är tacksam för alla tips och råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är inte omöjligt att det finns på båtbörsen, båtnytt eller liknande...

Annars är nog det vanligaste att man skriver ett eget avtal för var situation. Jag gör iaf så. 

Det enda som är viktigt är ju:

Datum

Köpeskilling

Andel (ägareförhållandena)

Ansvarsfördelning ekonomiskt, materiellt (om detta ska räknas som värdebärande i den ekonomiska fördelningen av driftkostnaderna) och arbetsansvar. 

Specifikation på båten, tillverkningsår, typ, modell, ev. tidigare regnr. osv.

En liten klausul om vad som händer vid meningsskiljaktighet, om t.ex den ena parten vill sälja. Risken är annars att det blir en tvist om reellt marknadsvärde, och då båtar har en tendens att öka i värde kan det bli struligt.

Om den ena parten vill plöja ned pengar för att upprusta, ska det då påverka ägareförhållandena? 

Det är ju egentligen inga konstigheter, bara att man inte rycker på axlarna åt det... 

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill tillägga att: Skriv in hur båten skall användas, när skall man ha båten. Jag är hälftenägare och kontraktet är skrivet så att jag har nyttjande rätt ojämna veckor. Men skall han inte använda båten på sin jämna vecka då har jag rätt att använda båten. Midsommar är en stötesten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om jag får din mejl adress - kan jag skicka det ganska omfattande men också heltäckande kontraktet jag använde mig av vid mitt 50% köp av båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att det som efterfrågas heter Avtal om båtkonsortium. Kryssarklubben har en mall som går att beställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mi

hej igen

du kan skicka kontraktet till misslucy100@hotmail.com

Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag tänkte väcka denna tråd till liv igen.

Jag har precis köpt en segelbåt tillsammans med en kompis och behöver upprätta ett delägaravtal oss emellan. Känner ni till var jag kan hitta en mall för ett sådant avtal?

Jag har letat förgäves på nätet.

Hälsningar,

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...