Maximarcus 8 Postad 26 September , 2005 Är det nån som vet vad de åker med för propeller på sin Maxim? Jag har 15x12 och tycker att den verkar alldeles för liten/liten stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 11 Oktober , 2005 Vi provade med olika alternativ, både större och mindre stigning och diameter. Bäst alternativet var 15*12. //Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 4 Augusti , 2009 Hej, Lyfter denna gamla tråden då jag själv också åker med 15x12 på min Maxim med original motorinstallation. Flera båtar har haft 15x13 ser jag och vid 2800 rpm loggar jag 5,9-6,1 knop ungefär och undrar vad förre ägaren (som inte lever) baserade sitt propellerbyte på för grunder (står angivet att han bytte till 15x12 för ett par år sedan. Vad har ni andra för varvtal/fart/propeller på era MD21-drivna Maximer? Vettigt att byta till 15x13? Tips och kommentarer mottages tacksamt! Mvh TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 10 Augusti , 2009 Jag råkar ju ha en 15*13 liggande efter mitt motorbyte...den är ganska billig, p.m:a om du är intresserad. Jag tycker absolut att det var värt att byta (trots att jag betalade VP:s nypris...), varvtalet är högt nog ändå. Det känns också ganska ointressant om man når maxvarv, det är ju ändå ingen som utnyttjar det. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Augusti , 2009 På min båt så har en tidigare ägare först bytt till 15-13 i 4 år och sedan bytt tebax till 15-12.Har dock ingen aning om varför han bytte tebax..3000 varv ca 6,5 kn Marcus jag är sugen du har mail... Hur funkar båten föresten?? /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 12 Augusti , 2009 Båten går underbart fint faktiskt, 55 timmar och hittils inga problem. Vettig marchfart har blivit mellan 16 och 20 knop. Om man åker gissningsvis 70% i 18 knop och 30% i 6-7 knop så ligger förbrukningen på runt 1l/nm, helt ok tycker jag och ganska exakt vad den drog tidigare (men då förstås i bara max 7 knop). För att åka 6,5 knop behöver jag numera bara varva runt 1500 varv, det går väldigt tyst och förmodligen rätt snålt också! Senast ändrad av Maximarcus | 12 augusti 2009 | 12:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie2 0 Postad 12 Augusti , 2009 Hej. Jag tycker också att jag åker med för liten propp, vet dock inte vad jag har. Det är det första jag ska kolla när den kommer upp över ytan. Jag fick med en extra när jag köpte båten. 15x13. Har gjort en liten koll på fart o varv som jag gjort på en fil. Har du någon mail så kan jag skicka den, såkan du jämföra med vad jag får ut. Vore väldigt intressant för mig att veta om det är så det ska vara. /Dixie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaximKalle 0 Postad 25 April , 2011 Hej, jag har precis skaffat en fin Maxim -82, och är nyfiken på att hur jag skall få ner varvtalet, och upp farten. Motorn är bytt till en TAMD22 ca 100 hk så resurser finns ju. 15*13 verkar ju vettigt (det är väl 13 som är stigningen, dvs som skapar mer driv?). Annars så gräver aktern ner sig över 3,500-4.000 varv, och det verkar som ett par trimplan behövs för att få ner fören, och kanske/rimligtvis vinner man ett par knop där också? Det är S110 drev original. Tack för svar och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 26 April , 2011 15x13 kommer alldeles säkert vara ett bättre alternativ för dig. Det är för mig en gåta varför man vill ha den mindre stigningen på en 15x12, varvtalet är knappast för lågt vid marchfart ändå. För dig som har starkare motor finns väl ännu mindre anledning att ha en liten stigning, det är troligtvis gynnsamt för både ljud och bränsleförbrukning att byta upp sig. Däremot tror jag att du ska vara försiktig med att konstant belasta drevet med hela din motors effekt. Jag talade vid ett tillfälle med Drevia och de menade att 110-drevet inte tål mycket mer än en MD21, vilket bara är 61hk/100nm, åtminstone inte i längden. Jag har ju tjatat om det här tidigare, men jag tror inte det spelar så stor roll att drevet inte gillar så hög belastning. Du kommer ändå bara att hamna i ett fartområde som inte passar båten så för vettig gång och ekonomi så kommer du hamna i farter runt 7 knop. Dock har du ju resurser för att kunna dra på vid behov, vilket kanske inte är fel. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 April , 2011 Hej å grattis till den nya båten och välkommen till oss Maximare här på MG. Jag tror att tom med.15*13 blir för lite stigning för den motorn. Illern här på MG åker med en md32 på runt 100 hästar, släng ett mail till honomm å hör vad han kör med för propp och har för prestanda. Åkte själv hela förra sommaren med marcus gamla 15*13 med min Md21b å det var bra mycke bättre än med 12an men att det ska vara rätt för dig med mer vridmoment har jag svårt att tro. mvh/andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramunder 0 Postad 1 Maj , 2011 Har en Maxim med ca 70 hp Fiatmotor 2,5 Liters med 110 s drev, har provkört med 15x13 propeller. varvtal/fart blev 2500 varv=5,7 knop. 3000 varv 6,5 knop. 3500 varv=7,2 knop 4000 varv =8,2. Har nu 17x13 Varv/fart blev. 2500 rpm=6,8 kn. 3000rpm=7,7 kn. 3500 rpm=9,1 kn 3800 rpm= 10,1 kn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaximKalle 0 Postad 2 Maj , 2011 Nu har jag undersökt närmare och fått korrekt information på min nya båt, det är en TMD22 på 87 hk med turbo och ett kraftigare drev S 120 både från -97 som sitter i. Propellern vet jag inte vilken den är, skall lyfta upp och titta efter, och kommer montera trimplan. Jag kan maxa på 11 knop (4.000 varv), men aktern gräver ner sig, och trimplan hoppas jag kan få bukt på detta, så jag kan sänka varvtal och köra lite tystare när man vill dra på lite. I dagsläget ligger jag på 2.500 varv, och ligger då på stadiga 7 knop med hela familjen och fulla tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 3 Maj , 2011 Hej! Jag har en iveco/lombardini 87 hk td och använder en 17*15 propeller. Vid 3250 rpm marschar jag ca 11 knop och ja det behövs trimplan då båten i den här farten gräver ner sig om man inte har det. Välj modell stora trimplan. Lycka till och grattis till den fina båten /Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats_ 0 Postad 4 Maj , 2011 Hej, Nu var det visserligen ett tag sedan jag bytte motor i min gamla Maxim, men jag har en del data och bilder sparat. Jag hittade bland annat en plott som jag gjorde på varvtal och hastighet efter motorbytet, och den kanske kan vara av intresse för några av er. Den gäller alltså för en Lombardini LDW2204TSD på 87hk, Lombardini-drev, tre-bladig standard-propeller på 18något samt Lenco 1230 trimplan som alltså nästan täckte hela akterns bredd. Plotten är bifogad. Maxlast i plotten innebär en fullastad maxim med 200l vatten, full bränsletank, fullt pilsnerförråd, 4 tunga batterier, stor servis i stengods, 100 kg tungmatta till motorrumsisolering, verktygslådor, massor av bra att ha prylar, mm, mm... ja, ni börjar fatta kanske. Plus en tung förare kanske bör tilläggas ;-) Om någon är intresserad så har jag även en artikel på motorbytet samt en hel dröse med bilder. Vänligen //Mats Senast ändrad av Mats_ | 04 maj 2011 | 23:50 Senast ändrad av Mats_ | 04 maj 2011 | 23:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 5 Maj , 2011 Mats har helt rätt, hans diagram stämmer jag skrev fel. Mitt max varv är 3250 rpm = ca 15 knop Marsch 2750 rpm ca 11 knop Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats_ 0 Postad 5 Maj , 2011 För tydlighetens skull borde jag kanske tillägga att max-farten i diagrammet inte blev den slutgiltiga max-farten. Om jag inte minns helt fel så skickade Rodahl Marin mig en ny propeller på 17 (eller om det var 16) eftersom jag inte nådde högre varv. Jag gjorde dock ingen ny lika seriös mätning med nya propellern, men maxfarten blev 17 knop. Max varvtal kommer jag inte ihåg däremot. Ni som har en Maxim med Lombardini-drev kanske kan mäta och räkna ut propellerns verkliga storlek från den bifogade bilden. Notera att jag blev tvungen att svetsa en ny skedda för att på plats med propellern. Vänligen //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaximKalle 0 Postad 6 Maj , 2011 Tack alla för den utförliga infon, det gör jättemycket att kunna ta del av era erfarenheter, så man gör rätt själv. / Trevlig helg, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 9 Maj , 2011 Jag har en 17x15 propp till s-drevet som jag kommer troligen att sälja när jag är klar med mitt nya motor projekt. /illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 9 Maj , 2011 Och vad är det för motorprojekt? Man blir ju lite nyfiken!! / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 22 Juni , 2011 Jag har konverterat en BMW 525 tds motor. Sjösatte den förra fredagen och efter lite småinställningar och 62 distans så gör den 20 knop men tycker att 16,5-17 knop 3150rpm är den behagligaste farten.Fördelen med motorvalet är att den är så lågt byggd så man inte behöver bygga om durken.Har kvar s-drevet med en 18 / 16 propp. /illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pethe 0 Postad 23 Juni , 2011 Hej! Intressant med motorbytet, har du några bilder och text du kan lägga ut, så kanske man får lite griller i skallen till nästa säsong. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 24 Juni , 2011 Hur löste du montaget mellan motor och drev, va det mycket meck? Var det mycket ombyggnad i motorbädden. Hoppas du dokumenterat och tagit lite foton som du kan lägga ut. Lät ju spännande. Hur många hp är 525 tds motorn på? Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Juni , 2011 Snyggt jobbat!! Härlig marschfart du har fått till.Måste du använda trimplanen på nått sätt? För info så är en sån motor på 143hk/290Nm /andreas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 26 Juni , 2011 Visst har jag massa bilder får se om jag kan få till några rader om det nån dag /illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 26 Juni , 2011 Det enda som jag behöver använda trimplanen till är lutningen beroende på hur många som är ombord. Förövrigt så var vi fem ombord i helgen storpudeln Bettan o en massa packning och den gick i stort sett lika fort som när jag var ensam ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser