Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gäst Maste

Lap-Top kontra "riktig" navigator

Rekommendera Poster

Gäst Maste

Vad är fördelen med en Gps-navigator t.ex. en Garmin mot en laptop med Gps antenn och sjökortsprogram? Jag har tittat på mina bryggrannars navigatorer och hänger upp mig på att skärmen blir så liten. På min laptop har jag en 12 tums skärm och tycker att den skulle inte kunna vara mindre. Programet jag använder är ett danskt program som heter De levende sökort. Tror att det finns i en Svensk version också men eftersom att jag rör mig i Öresund så går detta program alldeles utmärkt. Är här någon som har erfarenhet och upptäckt fördelarna respektive nackdelarna med dessa system? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Jag köpte DLS ostkusten i våras för att använda tillsammans med bärbar dator. Hittills har jag knappt använt den alls, utan nästan helt nyttjat vanliga sjökort. 

 

Eftersom jag mest har nyttjat vanliga kort, har den bärbara datorn inte varit uppmonterad och startad, vilket gjort det väldigt omständigt att få igång den de få gånger man verkligen velat ha den för att t ex kolla av var man är.  

Du kan också ge dig fan på att de gånger du är i behov av datorn för att kolla av positionen, är när det är som jävligast runt omkring, med höga vågor, okända grund, ylande besättning osv. 

 

Slutsats:

 

Bärbar dator med DLS funkar utmärkt om du kan ha datorn fast monterad, så att den alltid är igång när du kör. Funkar inte detta så överväg en plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrutom ovanstående synpunkter kvarstår dock ett faktum:

En GPS eller plotter som är tillverkad för att sitta i en båt tål att man drar en blöt spinnacker över den, det gör inte en kontorspryl!

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Tack för alla synpunkter. Jag är fullt medveten om att en Laptop inte är tillverkad för marint bruk och följaktligen inte tål väta. Detta är ju däremot de navigatorer som man köper för just detta ändamål, d.v.s. marint bruk. Detta får man ju då också betala ordentligt för, om man jämför det med att köpa en gps-antenn till den redan befintliga datorn och kopiera ett sjökortsprogram från någon kompis. En nackdel till med dessa navigatorer är ju att man måste skaffa ett kort för just de farvatten man önskar navigera i. Skulle man köpa en dylik navigator begagnad kan man nog ge sig f-n på att kortet som finns i den, inte innefattar de farvatten man tänker segla i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst skotten2

Hejs  

 

Jag har skaffat en LCD skärm  funkar kanon datorn står på ett torrt ställe..

 

// Dan

post-13988-1394234483,4583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder äldre desktopp (platsar bra på Antikrundan) samt 17 AOC skärm. Bilden läsbar även då solen lyser på den.

Kör den direkt på båtens 12 volt

post-571-1394234483,5312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du få köpa en skärm... Du kan få jollen på köpet... 2.gif

Min son har ändå tröttnat på eländet. Pratade om att han vill ha något mer rejält.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...