Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
KristofferL

Grundstötning!?

Rekommendera Poster

Idag så skedde det en liten missbedömning och jag råkade stöta i botten lite lätt!

Tragiskt och oerhört klantigt, men men antingen så har man gått på grund eller så kommer man att göra det.

Båten är en Draco 2000DC med VP140A/ 280. 

Smällen skedde på ett 1,2m grund i ca14knop. Det blev endast en liten smäll då fenan längst ner under propellern tog i och slog upp drevet.

Resultatet blev att en liten bit längst fram på fenan under propellern slets av.

Det blev inga andra synliga skador och jag tror ej att det hänt något mer.

Finns det någon som råkat ut för något liknande eller som har koll på vad som borde kontrolleras efter en sådan grundstötning.

Vad är det bästa att göra för att få fenan att bli bra igen, svetsa?

Tacksam för svar och som sagt så vet jag redan att det va klantigt.....

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att bygga upp skeddan igen, med svets. Slipa och lite orginalfärg. Klart... En duktig svetsare bygger upp skeddan igen, så det blir osynligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otur, men som du säger någon gång ska man grundstöta. Kostar ca 2000 att lämna inn för proffsvetsning av skäddan, sedan får du lacka den själv.Bra att kolla att bultar o muttrar er hela, dra lite på dom för att kolla, sedan ha koll på oljeläcka en tid.1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för svaren! 

Någon som vet exakt vad det är för material i sheddan så man vet vilka pinnar man skall skaffa? 

Något annat att tänka på?

Mvh/ Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej

skulle rekomendera att kolla med nån smefirma  dom fixar det snart åt dig.

ska du göra det själv så måste du vara noga med att all färg och smuts är borta där du ska svetsa och drevet är av alu men det finns olika sortes alu med så kolla som sakt med en smefirmma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen aluminium, ska du lämna bort det för svetsning så har de säkert pinnar/material. Det tigsvetsas. Är det större bitar man kört bort så finns det färdiggjutna skeddor är kapa till och svetsa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du svetsa själv, så ha koll på temperaturen, särskild om du svetsar nära propp huset, det kan vrida sig, sedan har du packningar o dylikt som inte gillar värme.1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...