Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
baba

vet någon?

Rekommendera Poster

Har köpt en ny båt men är lite osäker på vad det är för båt... Någon som kan hjälpa till med lite fakta om tillverkare/tidigare ägare och så... ?

Det står en massa skrot på däck som står i vägen också  (bla en blackbird), någon som vet vad dom ska va bra till ?

Steve, börjar jag närma mig storleken på din selco?

post-12761-1394234480,2607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste grattulera till båtköpet! Den modellen är verkligen fin och har många trevliga lösningar som kommer ge dig fina stunder ute på sjön. Bl.a. har den gott om plats så man kan ta med sig några vänner när man ska ut och bada. Eftersom den är tillsräckligt stor kan du ha den i företagsform och därmed göra avdrag på kostnader och skatt för bränsle mm vilket känns positivt nu med hög skatt på det mesta.

 

Den nyligen införda momsen på vinterförvaring bör inte heller ge dig några problem. Risken för att skadas om du stöter på några fulla fritidsbåtägare som kör vingligt bör heller inte vara stor. Och en kille med en sådan båt är det inte många som bråkar med när man slåss om sista båtplatsen och brudarna kommer slåss om att få åka med.

 

Alltså, bara massa possitivt och jag måste återigen önska dig lycka till med ett bra båtval.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet. I och med båtköpet kommer du säkert att kunna förlänga båtsäsongen en aning. En liten maning på vägen bara. Jag vet inte ifall kryssarklubbens förtöjningar håller. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en planande modell?

Ser inte på bilden om den har steglister....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Vad är den bestyckad med för motor? Härifrån ser det ut som en Archimedes Penta 360, och hjälpmotorn en Seagull. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så sitter det faktiskt en PUCH mopedmotor på den modellen, den fotväxlade, allt för o få lite cruiserkänsla när man kör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det bara var positiva reaktioner! Är ganska nöjd med köpet än så länge. Ang motorn har jag ingen aning, jag har inte lyckats hitta motorrummet än.

En lite negativ sak med en var att det var lite högt ner till ytan när jag hoppade i för första doppet. 50 meters fritt fall å magplask. Sved lite i magen... å fiskelinan måste vara jättelång, fick köpa nån specialrulle som man får plats med 1 km meter lina.

Sen tycker jag att den var lite knepig att gira med den. Men i övrigt är det helt okej. Slängde av den mesta av skroten som stog på däck, så nu får jag plats med någon solstol där också. Sparade blackbirden så jag snappt kan åka och handla sprit om det mot all förmodan skulle ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde nåt liknande innan... Dom bli lite kinkiga på båtklubben när jag skulle lämna lite avfall från vår rustningen, de var bara ett par stavar med nått som lös i mörket. Inte vet ja va de var, men dan efter kom M/S Sigyn o körde hela klabbet till Sellafield i England. Året efter ville dom inte ta emot betalning för min båtplats, så jag vart tvungen att sälja henne. De var ont om båtplatser i andra hamnar i närheten, så jag sålde den istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan skall du bli av med SR-71:an. Det är nog bara Stewes släde man kan få upp i det fartregistret som behövs. Jag tror dessutom att du blir tvungen att byta bojsten.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska ha ha en riskokare till???

 

Dessutom har dom inte VRO på dom här rackarna, dom har bara en attans massa kylvatten..... Fast man kanske skulle koppla en liten japsmotor dit.. nä inte värt då kommer de väl int tillräcklit med vatten till härden....

 

 

Förresten, nåt som slog mej....

finns de inte ett telesätt typ.... Egen härd e guld värd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av båt är tydligen på väg att bli mycket poppulär. Kom över lite hemlig fakta om båtmässan i Stockholm och där planerades av flera utställare att ha med varinter av denna båttyp.De flesta med innombordare men någon variant skulle finnas med utombordare. Självlänsande konstruktioner var på utvecklingsstadiet och kommer tidigast 2007 så håll ut för vem vill väll ösa båten efter en häftig regnskur!

 

Tack vare ett smart strålningsagregat inne i båten så behövs ingen bottenmålning alls. Inga växter eller djur sätter sig fast, hur detta fungerar framgick inte men äntligen verkar det problemet vara löst, man nämnde att de på något sätt muterar och fallar av, knepigt. Detta har Ryds, Uttern, HR mfl. jobbat på i flera år utan resultat, nu verkar det finnas lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att strålningen löser det där med bottenfärgsproblemet. Funderade just på att ta upp henne och bottenmåla, och om miljövänlig VC17 för östersjön verkligen fungerar. Dessutom var jag lite osäker på om det fanns någon leverantör som kunde leverera så mycket...

Ang kraftverkets härkomst kan jag nämna att jag fick tag på ringahlsreaktorn som lades ner nydligen för en billig penning, och konverterat den så jag kan köra på rysk plutonium (betydligt billigare än nämnda AJ)

Finnspeed, på bilden är det min 2,5 åriga son som är ute på en provrunda. Han hade lite körigt med navigationen så sandhamn är nu delat i 2...

Men jag funderar faktiskt på att sälja den redan, Jag har liksom växt ur den känns det som. Snart har jag hunnit vara i alla rum, så då finns det ju inte så mycket i båten att se längre. Och är det skärgården jag vill titta på så har jag kommit fram till att jag trivs bättre i min gammla skorv där man kan titta frammåt på öarna istället för neråt (Det känns som man flyger förbi öarna istället för förbi på vattnet...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjamenn, fick med en bt 750 obromsat släp. Har inte provat, men den verkar lite överdimensionerad för ändamålet.

Å vad det gäller västkusten så hade jag funderingar på det, och tänkte att jag kunde ta mig mellan stockholm-båten med min blackbird, men det visade sig att arlanda inte hade tillräckligt lång startbana (man kan ju fråga sig hur det kan räcka med ett hangarfartyg då...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ta den till götet så kan jag vara med som lite handräckning i slussarna....

 

Jag vill så gärna åka göta kanal med en lite större båt...(snälla)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste gratulera till ett bra färgval. Ha nyss tagit upp Skalman och har fått stå och putsa bort svarta märken från trailerhjulen men det slipper väl Du elle ?

 

Jag har alltid haft problem med att få med alla kräftburar på en gång i båten, bli fullt upp till relingen.

Har Du sett någon bra lösning på din båt eller är det en sån där glidarbåt med soldäck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skryter du bara, varför har du tagit en bild på min släpjolle.

 

Jollen brukar jag ta när jag ska reka på okänt vatten, inte lika djupgående som min ordinarie båt, dock lite vindkänslig14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, nu var det ju meningen att min son skulle ha något att leka med tills han växer upp och vill ha en större, mer rejäl båt. Men han tyckte den var lite stirrig, så nu vill han ha en ny som beter sig lite mer stabilt. Någon som har ett förslag på objekt?

Det där med kräftburar är inget jag provat, men jag tror att det borde få plats i någon av hangarerna undre däck... Men som sagt det är ju bara en jolle, så man ska ju inte ha för mycket förhoppningar...

Om någon är intresserad av jollen kan jag tänka mig att byta mot något annat. En back pilsner kanske. Gärna Carlsberg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...