Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Marcus

wakeboard

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Hej!

har köpt en båt (weedo GT) med en evinrude 75 hk årmodell 1977 lr 78. 

Har idag försökt att åka wakeboard efter denna men försöket blev misslyckat!!

Tycker inte att det borde vara några problem då jag hört kompisar som åkt efter mindre motorer, 40hk!!!  När man kör vanlingt planar båten ganska fort, som oftast iaf. Men när man ska dra en person med wakeboard så blir det bara stopp! känns ungefär som man är fastbunden på land och kämpar förgäves för att komma någonstans. båten går sakta framåt medans motorn kämpar som tusan! Vad kan det vara för fel?? även om motorn är gammal och har tappat några hk så borde den klara detta tycker jag!

Vad kan göras????

Marcus   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst marcus

Glömde att säga att båten BARA kommer upp i 27 knop! borde gå snabbare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Andy

som sagt, kolla tändningen och bränslet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte direkt något proffs på detta men tycker att det låter som om inte alla tänder, låter som att den går lite på halvstyrka bara! Kan det kanske vara något med fel propeller?? Ole

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett kompressionsprov så kan du utesluta det sen.Kan väl bli sådär om motorn skulle ha skurit.Att den går bra med en person i men belastar du mkt mer så sackar den efter så att säga.

Men det kan även vara bränslet kolla genom förgasare osv med.Är ju inte fel.Men ja hade nog kollat komp först.Så vet du om det så att säga är lönt o börja gå över det andra.Så är det tråkigaste som kan hända uteslutet sen med.Jag vet inte vad en sådan motor ska ha i kompression men det kan säkert nån annan här hjälpa dej med.Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör kompressionstest på motorn är inte det viktiga att ha så hög komp som möjligt, utan så jämn... Lite beroende på slitage, ålder, modell, osv, så skiftar kompet mellan 8 och 10 (enhet minns jag inte, det är mitt i natten och efter några öl!) i tryck. Lika ok att ha 8 på alla som att ha 12 eller vad det nu kan vara. Har du en cylinder med typ 3-4 så bör du ta en funderare på hur mycket pengar du vill lägga...

Förresten, precis som du själv skrev, det GÅR att åka wake med mindre motor och flera personer i båten. Krävs bara lite fysik av den som ska upp...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inte mekat med utombordare så mycket men, jag har för mig att det på vissa modeller sitter nån slags gummipackning som håller proppen på plats. Anledningen e för att motorn inte ska tvärstanna om proppen gör det vid ev grundstötning. När denna börjar bli sliten börjar proppen glida lite o glider ju mer mer ju mer belastning det blir.

Inte helt säker på detta men tänkte att det kunde va värt ett försök.

Lycka till! En liten varning dock, wakeboarding är otroligt beroende framkallande8.gif.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst marcus

Tack för hjälpen! ska kolla upp dessa saker med detsamma!! Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst marcus

Nu har kikat på kompressionen. tack och lov var det inget fel där inte. ska installera varvmätaren imorgon så då skall vi kolla den delen. undrar bara om att vilken effekt motorn har när man hissar motorn? (eller vad det heter när man stegrar upp/ned motorn ett hål). ska åka bräda efter. vilket är det optimala av de fem hålen? Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...