Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Zoran

Vinterkonservering av kylsystem ?

Rekommendera Poster

Gäst Zoran

Jag har en Mercruiser 3.0L med Alpha drev och sötvattenkylning.

Om jag har förståt alla kloka inlägg i forumet, om hur man skall vinterkonservera kylsystemet, så skall man göra så här:

 

 1.Skölj sjövattensystemet med sötvatten. Sätt på spolmuff på drevet. Öppna vattenslangens kran till ca hälften. Starta motorn och låt den gå på tomgång (max ca 1200 rpm) i ca 10 minuter.

 

 2. Skölj sjövattensystemet med glykol. Blanda 50-50 glykol-vatten. Koppla slangen från spolmuffen till behållaren med glykolblandningen (placera denna behållare ovanför spolmuffen, tex på relingen). Starta motorn och kör på tomgång (max ca 1200 rpm) en stund, tills glykolblandningen kommer ut genom kylvattenutloppet.

 

Mina frågor är:

* Skall man sedan tömma ut glykolblandningen ur sjövattensystemet, eller skall glykolblandningen vara kvar i sjövattensystemet?

* Hur gör man praktiskt för att få in glykolblandningen i spolmuffen? Hälla i en tratt till slangen till spolmuffen? Bara lägga slangen från spolmuffen i en spann med glykolblandningen och låta motorn suga?

* Eller är det enklast att doppa drevet i en spann med glykolblandningen och låta motorn suga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klarar inte att suga kylvatten genom muffen, utan det måste vara tryck på vattnet.

Du får tillverka ett kärl med utlopp i botten och ställa på däcket/badbrygga, så du får självfall på glykolvattnet till muffen.

 

Glykolblandningen ska vara kvar i värmeväxlare och avgassystem och övriga slangar/delar i sjövattendelen av kylsystemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du typ en dunk med glykol högre upp än intaget på drevet kan du utnyttja hävert-funktionen, ett annat tips är att sätta en liten dränkbar pump i en balja eller dunk som trycker på vattnet in genom muffen. Och som sagt, glykolblandningen ska vara kvar i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Well, om du inte kor igenom en glykol mix och sen har vatten staende nagonstans och det blir kallt, da kan du rakna med frysskador. Spola/konservera med glykol. Billig forsakring for bade vinterns hyss och aven for korrosion.

 

Galler inte din Mercruiser, men pa VP kan du koppla loss sugslangen som gar fran sjovattenpumpen till drevet (insidan av baten) och suga upp glykol mixen den vagen. Lattare, och det enda som behover goras ar sen att blasa ur drevet och komma ihag att vinterforvara med drevet i nedat lage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, lyssna på wellcraft19, fast han saknar å, ä och ö på tangentbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men hur i helvet... kan man vara så urbota dum att ge ett sådant råd att inte köra igenom glykol i sjövattendelen till vintern, avgaslimpor,värmeväxlare får garanterat sprängskador av isbildning. Om nu inte dessa  töms på vatten, då behövs ingen glykol, vilket också är ganska mycket jobb, men det skrev du inget om.

Finns faktiskt folk som inte är hemma i tekniska bitar utan frågar här för att få hjälp och kan ta detta på allvar med förstörd motor som följd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

???????????????4.gif

Enligt min mening så kan detta rådet få dyrbara konsekvenser.

Var noggrann med glykolblandningen!!!!!!!!!

Glykolen har också en viss rostskyddande effekt.

/ Per-Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och skulle skaffa grejjer för att vinterkonservera min motor igår. De sa att man inte alls behövde köra in glykol i motorn utan gav mig bara någon olja som jag skulle blanda med 20 delar vatten.

När jag kört in det så skulle jag köra utan kylning så att allt vatten kom ut innan jag stängde av motorn...

Någon som har någon erfarenhet av det?

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag brukar göra så att jag har en spolmuff en slang en vanlig 12v länspump (från biltemasmiley-wink.gif\) och ett uppsamlingskärl. Jag har ett badkar för barn och 10 liter 70% glykol häller det i karet startar pumpen startar sedan motorn. hänger en plastpåse på drevet så inte vatten hamnar utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har sagts forut: Fuska inte med glykolblandningen. Enda alternativen vore:

1: Se till att motor/drev inte utsatts for frysande temperaturer.

2: Se till att dranera ALLT vatten ur avgaslimpa och ror/slangar (trassligt att fa ut allt).

 

Att kora i glykolblandning ar en billig forsakring mot bade frysproblem och korrosion. Pa Volvos I/O ar det extra latt genom att bara koppla loss sugslangen fran sjovattenpumpen. Mercruiser lite trassligare i och med pump/impeller nere i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide med Länspump. Blir av till Biltema och införskaffa en. Slipper ju hålla på med att ha en hink med hål i som ska hissas upp över drevet och sånt...

 

Tackar!

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercruiser 3.0 från 1989 som inte startar och det är massor med problem osv som jag håller på att lösa, så jag kan få igång den och köra runt glykolblandningen.. problemet nu är att det är kallt om nätterna och fryser på.. jag måste ha ur sjövattnet ut motorn! jag vet att det sitter en avtappnings plug/skruv någonstanns med var?!? eller har ni något annat tips så hojta till!

 

Mvh/micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...