magnusS64 0 Postad 23 September , 2005 Skall för första gången montera av mitt Alpha One drev. Någon som har lite tips, och om det är något speciellt att tänka på? Har tidigare haft ett VP 290 drev. Kanske någon har en handbok ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FZmoto Postad 24 September , 2005 Hej! Lätt! Tar 15 minuter första gången, mindre än två minuter för hjälpen. Ta loss propellern. Serva och konservera drev och motor. Tilta upp och lossa slangen för loggen. Tilta ner. Lägg i växeln framåt. Lossa trimcylindrarna. Lossa de sex muttrarna som håller drevet. Dra drevet rakt bakåt, man bör vara två pers. Tryck in en trasa i hålet och sätt en plastpåse över. Gör det nu! Innan någon hjälper dig, jag fick hjälp förra året. MVH FZmoto Hjälp = tjuv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Oktober , 2005 Ska trimcylindrarna bara dingla i sina slangar sedan, eller var gör man av dem? Binder upp dem? Slang till logg? Måste det sitta en sådan på drevet? Jag har en loggivare under båten. Och till sist, klarar jag av att byta impeller själv? Jag räknar mig som ganska händig och tummarna sitter där tummar ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 6 Oktober , 2005 Hej! Jag skall försöka guida dig men jag undrar om du har gen 1 eller gen 2 på drevet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Oktober , 2005 Hur vet jag vilket? Jag antar att det är gen-1. Vad jag har förstått så är motorn för stark för drevet. DEt är en vässad 454 på i runda slängar 400 hästar. Därför är det en utväxling på drevet på 1.32. Och en väldigt låg stigning, bara 15 tum på oroppen. Den snurrar påsom bara f-n med andra ord. Allt för att inte drevet ska vridas sönder av den starka motorn. Låter det som om det skulle kunna vara en generation 1? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Oktober , 2005 Gen 2 har ett hål just där drevet går över till fenan fram ..... ( lite klarspråk ) .. där går vattnet in till tryckloggen, och upp i ett plaströr infäst under bälgen PÅ drevet .. ?!?!?! haha Tror att gen 2 kom -90 eller -91 Tilta upp och titta . Är du me ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 Oktober , 2005 Du kan även skilja gen I och II genom att titta på skäddan. Gen I har sned (vinklad) framkant men rak bak, Gen II har sned skädda (vinklad) BÅDE fram och bak. Är du händig på det vis du skriver fixar du lätt impeller byte. Att dela drevet och byta den är inga svårighter, men en bok eller anvisningar skadar aldrig, men jag tyckte det gav sej själv när jag gjorde det. Trimcylindrarna hänger jag upp med ett par rep/snören eller liknande. Lättare få på drevet sen då, för då kommer dom på rätt höjd direkt och är ur vägen när man lyfter drevet på plats, och så blir det inte så kraftig böj på slangarna som de blir om man bara låter dom hänga.. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FZmoto Postad 7 Oktober , 2005 Hej igen! Efter att ha kollat på westmarine.com vad Sierras trimcylindrar till Alpha gen II kostar (380USD per st) plockade jag raskt av mina. Lustigt nog läcker det nästan inte ut någon olja alls. MVH FZmoto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser