Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
magnusS64

Montera av Alpha One drev

Rekommendera Poster

Skall för första gången montera av mitt Alpha One drev. Någon som har lite tips, och om det är något speciellt att tänka på? Har tidigare haft ett VP 290 drev.

Kanske någon har en handbok ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FZmoto

Hej!

 

Lätt! Tar 15 minuter första gången, mindre

än två minuter för hjälpen.

 

Ta loss propellern.

Serva och konservera drev och motor.

Tilta upp och lossa slangen för loggen.

Tilta ner.

Lägg i växeln framåt.

Lossa trimcylindrarna.

Lossa de sex muttrarna som håller drevet.

Dra drevet rakt bakåt, man bör vara två pers.

Tryck in en trasa i hålet och sätt en plastpåse över.

 

Gör det nu! Innan någon hjälper dig, jag fick hjälp

förra året.

 

MVH FZmoto

 

Hjälp = tjuv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska trimcylindrarna bara dingla i sina slangar sedan, eller var gör man av dem?  Binder upp dem?  Slang till logg?  Måste det sitta en sådan på drevet?  Jag har en loggivare under båten.  Och till sist, klarar jag av att byta impeller själv?  Jag räknar mig som ganska händig och tummarna sitter där tummar ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag skall försöka guida dig men jag undrar om du har gen 1 eller gen 2 på drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag vilket?  Jag antar att det är gen-1.  Vad jag har förstått så är motorn för stark för drevet.  DEt är en vässad 454 på i runda slängar 400 hästar.  Därför är det en utväxling på drevet på 1.32.  Och en väldigt låg stigning, bara 15 tum på oroppen.  Den snurrar påsom bara f-n med andra ord.  Allt för att inte drevet ska vridas sönder av den starka motorn.  Låter det som om det skulle kunna vara en generation 1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gen 2 har ett hål just där drevet går över till fenan fram ..... 

( lite klarspråk ) .. där går vattnet in till tryckloggen, och upp i ett plaströr infäst under bälgen PÅ drevet .. ?!?!?!   haha

 

Tror att gen 2 kom -90 eller -91

 

Tilta upp och titta .

Är du me ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även skilja gen I och II genom att titta på skäddan.

Gen I har sned (vinklad) framkant men rak bak, Gen II har sned skädda (vinklad) BÅDE fram och bak. Är du händig på det vis du skriver fixar du lätt impeller byte. Att dela drevet och byta den är inga svårighter, men en bok eller anvisningar skadar aldrig, men jag tyckte det gav sej själv när jag gjorde det. Trimcylindrarna hänger jag upp med ett par rep/snören eller liknande. Lättare få på drevet sen då, för då kommer dom på rätt höjd direkt och är ur vägen när man lyfter drevet på plats, och så blir det inte så kraftig böj på slangarna som de blir om man bara låter dom hänga.. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FZmoto

Hej igen!

 

Efter att ha kollat på westmarine.com vad Sierras trimcylindrar till Alpha gen II kostar (380USD per st) plockade jag raskt av mina. Lustigt nog läcker det nästan inte ut någon olja alls.

 

MVH FZmoto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...