Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Hansen

Stålbåts kollega sökes

Rekommendera Poster

Hej,

Vi tänkte köpa en stålbåt i 10 - 11 meters klassen. Har en kollega som har en sådan ihop med en kompanjon, vilket verkar vara ett utmärkt upplägg.

Jag är 37, ingenjör, ganska händig och intresserad av att hålla båten i bra skick och felfri. Vi (jag och min fru) söker likasinnade, mest för att kunna dela på kostnader och underhålls/reparationstid samt tycker att det vore perfekt att äga en båt halva tiden så man slipper dåligt samvete.

Någon intresserad? 

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror inte riktigt på delad vårdnad om man säger så. det blir nog som sjorovarn säger att det blir nog lite gnäll om när man ska ha den och vem som vill ha vilken inredning osv. inte kunna ha sina grejer för sig själv på ngt sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp inte större än du kan klara själv...både ekonomiskt och arbetsmässigt.

Det kvittar hur rosenrött det verkar ibörjan, alla giftemål kan sluta med vad som helst.

Vad menar du med perfekt att äga en båt halva tiden så man slipper dåligt samvete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle hellre skaffa en mindre och billigare skuta och äga den själv än att dela den med någon som vill ha båten samma veckor eller helger som jag. Om du har  intresse av båt och sjöliv vet du själv vad du har råd med, men mitt råd är att inte dela med någon.

/Kapten på Spillan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Jonas.

Jag måste tyvärr hålla med övriga inlägg, att det är nog bäst att satsa på en egen skuta. Du vet ju hur det kan vara med vädret i Svedala... Dom få sköna veckor som bjuds varje sommar vill nog båda paren nyttja båten och risken för konflikter är överhängande.

Om du har ändrat dina tankar och sneglar på andra alternativ så har jag ett objekt till salu 1.gif

Jag har förtillfället 3 båtar och det är lite mer än vad jag mäktar med (läses familjen mäktar med)...

Jag ska sälja min stål snipa som är 8,3 x 2,7 m. Hela skrovet är fixat under -04.

Återstår att bygga/svetsa överbyggnad finishen då rå.

Om du är intresserad så är det bara dra ett mail så ska jag berätta mer...

MVH/Jocke

post-6889-1394234483,7576_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

Tackar för synpunkterna.

Upplägget som min kollega har är att man bestämmere innan säsongen vilka veckor man har t.ex jämna veckor..

Då vet man vad man skall planera efter och man äger bara båten varannan vecka.

Det verkar fungera bra för dem. Självklart skall det skrivas div kontrakt från början på tex kostnader ambitioner etc..

IOM att vi även har andra intressen så tycker jag att det är utmärkt att inte äga båten hela tiden. Då får man inte dåligt samvete för att den inte utnyttjas hela tiden. Men ett sådant här upplägg kommer båten att användas mer vilket är bara positivt tycket jag.

Fortsätt gärna att komma med era synpunkter / erfarenheter.

mvh

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemen som uppstår har inte ens nämnts. Men då det är Er vecka så säger ni .. Hur kan dom bara lämna båten i det här skicket till oss vi städar iallafall… Eller Dom gör ju inte ett sk.. åt båten , vi kom ju överens om att… Eller så klagar dom på Er (Omvänt). När vårrustning och annat underhåll skall till så upplever den ena parten att den andra inte gör sin del.. osv. Allt skapar en massa onödiga konflikter. Skall man ha en bra besättning på långresan så är idealet en man varit gift med besättningen länge. Nya konstellationer skapar en massa problem och framförallt misslyckanden. Exemplen finns hur många som helst. MEN visst finns det dom som lyckas, men dom är lätt räknade. M.a.o. Rådet är att blanda inte in fler än er själva. Hur som helst - Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har med intresse följt synpunkterna på delad båt.

Kompisen som Jonas referar till är jag.

Vi är två familjer som delat båt i snart fem år utan problem.

En stor fördel är det ju om man känner varandra sedan tidigare, då bör det inte bli några överraskningar om vad man är för personer gällande ärlighet, ordningssinne, kunnighet mm.

Det vi sedan gjorde var att skriva ett mycket utförligt avtal med saker som:

·         Utnyttjandetider

Vi kör veckovis med byte måndagar kl 08,00, då skall båten vara urstädad, ha minst ¼ tank bränsle (=250L) samt vattentanken fylld. Semesterperioden delar vi upp i två 3veckors block som bestäms på vårvinterns skepparmöte (vi har 4möte/år).

·         Ekonomi.

Vi delar kostnader för alla inköp inklusive bränsle 50/50

När vi använder båten blir vi skyldiga den andra parten 100kr/gångtimma (=bränsle slitage), ekonomin görs sedan upp vi ett skepparmöte som vi har 4ggr/år. Har vi alltså kör exakt lika mycket blir ingen skyldig den andra något.

·         Arbeten/nyinvesteringar.

Vi höstens skepparmöte upprättas en åtgärdslista där punkterna fördelas mellan oss på ett så rättvist sätt det går, punkterna får också ett senaste färdigdatum.

·         Eventuell önskan från någondera parten att kliva ur.

Vi har på ett mycket tydligt sätt reglerat hur det skall gå till om ena parten vill kliva ur samägandet.

·         Med mera..

Vi var också hel överens om att vi måste ge och ta en del om detta skulle fungera (som i ett bra äktenskap).

Vi kom också överens om att vi skall se det som att vi lånar båten av den andra parten dom veckor vi har den och att vi inte har någon båt när den andra parten har den. Vi får alltså inte ringa och fråga om vi kan ta den när det inte är vår vecka, däremot skall den part som har veckan kontakta den andra parten om dom vet att dom inte kommer att utnyttja den.

Detta har fungerat alldeles utmärkt.

LEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...