Gäst Peter Postad 23 September , 2005 Mitt problem är : Yamaha -91:a 80 hk med trim o tilt ,motorhöljet till trimmotorn är super rostigt,hur gör man enklast och vad bör man tänka på när den ska lossas på och fixas till ? Tacksam för svar /mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 September , 2005 Ta det lugnt! Är honörsordet för att få loss något i ärgad aluminium. Väck skruven - spruta på något rostlösningsmedel - värm ex med varmluftspistol - känn på skruven - spruta på rostlösningsmedel - värm - känn på skruven - när du fått lite rörelse - rostlösningsmedel osv tills skruv/mutter lossnat. Du kanske frågar dig vad väck skruven betyder. Du skall knacka lite lätt på järnet så det blir lite rörelse så rostlösningen tränger ner. Men som jag redan skrivit TA DET LUGNT!!!! så lossar de djävligaste skruvförbanden. Tänk också på att inte värma där du har oringar och andra gummipackningar./lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 24 September , 2005 Håller med ovanstående.... Ta det lungt och metodiskt, stressa inte då blir det bara mer problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KristianP 0 Postad 8 November , 2005 Det här problemet har jag också på min Yamaha (50 hp 4-takt -99). Höljet till trimmotorn har fått sig en liten smäll och börjat rosta. Att beställa ett nytt lock går inte utan man måste köpa en helt ny motor för nästan 5 000,- . Jag har köpt Yamahas motorfärg på Biltema och tänkt göra det själv. Jag har ingen direkt erfarenhet av det här, men jag gissar att man kan skruva bort locket, slipa och grundlacka det och sedan spraya det. Jag har dock hört att det måste vara speciell grundlack utan järn...? Någon med erfarenhet? /KP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 8 November , 2005 Samma problem och lämnade in den för byte. Tydligen standardfel och nya är inte lackerade alls (ska vara bättre - undrar jag). Är verkligen skruvarna till den rostiga? Det var de inte på min utan det vara bara statorn. Du kommer åt den ganska bra om du tar loss snurran från båten. Annars måste du ta bort hela P/T enheten från fästbygeln (4 bult och en pivot stång och Tilt cylinderns fäste). Vet ej hur sladdarna är fästa. Som sagt gjorde det inte själv men har för mig att verkstaden inte tog för mycket betalt för bytet. Motorn kostade ca 4500:- Lycka till Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 9 November , 2005 Hej på er, Har samma problem på min Yamaha 115 -90. Jag gick den enkla och billiga vägen som dessutom verkar vara effektiv efter en säsongs erfarenhet. Höljet till min trimmotor var också kraftigt oxiderad varvet runt, men tydligen inga hål ännu eftersom den fungerar normalt. Jag följde lokala Yamaha dealerns råd och smorde in hela huset med vattefast vaselin (marinvaselin). Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser