Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Lirum

Special bottenfärg?

Rekommendera Poster

Skall köpa bottenfärg idag (men skall inte måla förren till våren, får bra pris dock) men det finns ju tusen olika. Båten har stått på land i 6 år och den nuvarande bottenfärgen har krackelerat och gammal färg går att pilla bort med nageln på denna eminenta 22 fots vackra Junker 22. Skall man måla med 2 olika färger el räcker det med en färg/omgång efter att båten är skrapad? Märket jag får köpa heter International och jag får välja mellan följande sorter. Gel Sheild 200 1 liter (Epoxi grundfärg) Perfection 1 liter (extra slitstark) Primo Con 1 liter (grundfärg) Cruiser 1 liter (Mkt självpolerande grundfärg) Micron WQ 1 liter (högeffektiv bottenfärg) Fabi 1 liter (traditionell bottenfärg) Är det någon av ovanstående som är bra eller skall man kanske kombinera några av dem. Båten skall seglas på västkusten dvs Göteborg och uppåt! /Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hur det ser ut under färgskikten. Det ska på några lager grundfärg läs nogrann på anvisning och sedan bottenfärg. I och med båten har stått på land så pass länge är den antagligen torr i plasten skulle jag förslå att tar bort all färg och lägga på från grunden. Gel shield är en bra grund (alternativt High protect osv.) men kräver relativt höga temperaturer (helst 15-20 grader). Sedan skulle jag dock föreslå att använda VC17 NT eller en annan giftig variant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...