Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Piraten

mellanskrovet fullt med vatten ?

Rekommendera Poster

Gäst Piraten

Hej.

Ska det vara vatten i mellanskrovet på en båt ? När jag tog ur pluggarna så forsa det vatten i timmtal ur mellanskrovet...Läcker båt eländet eller hur funkar det ?

//Piraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns båtar med dubbelskrov som ska vara helt täta, de har i regel ingen plugg heller! (som min) Sen finns det båtar där det ibland finns en inspektionslucka från durken och ner, där är det i regel en bottenplugg med. Så det finns alla sorter! Kolla bara att du har en som det ska vara vatten i! 1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Unde första året med min styrpulpetare märkte jag att det hade kommit in vatten i mellanskrovet. Det visade sig att det kom in i genomföringen i aktern för styrkabeln. Lite sikaflex där och så va saken biff! Kanske samma för dig? PS Ska kanske säga att jag har ett självlänsande dubbelskrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft 2 båtar med dubbelskrov där det är ett c:a 6cm hål borrat i durken ned till dubbelskrovet.

Tanken är väl att allt vatten skall rinna ned där och att man skall tycka att det är en bra lösning och pumpa ut det.

I min nuvarande båt tycker jag inte att det var så kul eftersom det alltid slutar med att man inte får upp allt vatten. Jag har därför täppt till hålet och monterat en elektrisk länspump. 

Jag slipper då ( förhoppningsvis ) åka omkring med massa barlast i form av regnvatten. = tung båt, sämre fart, hög förbrukning.

Skall dock bli spännande att ta ur pluggen i skrovet när jag tar upp den och se om det ändå läckt in något......

En båtgranne till mig har för övrigt monterat en pump direkt i durken liksom jag, han har dock inte täck för hålet så han åker runt med ett skrov fullt med vatten, han får bara ut det som finns i på ovansidan durk. 

Så kan man också göra om man vill åka tungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sas mycket vatten ar det troligt att du haren lacka i fogen mellan over- och underskrovet (bakom rub rail/gummi list. All skvattsjo drar da in lite vatten dar. Inte ovanligt, svarare att tata.

Kan aldrig vara fel att skara upp en liten del av innerskrovet, for att komma at och satta in en lanspump, alternativt, borra ett mindre hal och stoppa ner slang for en manuell pump..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...