Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Flobben

Svart botten

Rekommendera Poster

Bästa båtvänner! Det är andra året jag har min båt i Ronneby-ån (söt-insjövatten) under sommarsäsongen. Förra året hade jag inga problem att bli av den bruna beläggningen som bildats under säsongen under båtens vattenlinje med Internationals gelcoat cleaner med oxalsyra. Båten blev vit som själen på nolltid! (Ingen bottenfärg) Som Ni ser på bilden ser beläggningen i år närmast ut som äkta SVART äkta BOTTENFÄRG och är närmast OMÖJLIG att få bort med nämnda preparat. Om jag nu måste börja med bottenfärg i sötvatten mäste jag ia.f. få bort den gamla skiten undertill. Jag ser fram emot Era erfarenheter och synpunter, kära båtvänner!

Hälsningar Peter

post-13935-1394234477,0691_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hade provat att skrubba med Autosol, det brukar jag använda på mina sidor som legat i vattnet, brukar då vara bruna. Mvh Xander.

P.S. Mycket arbete. D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du förra året rengjorde med oxalsyra så bröt du ned toppskiktet på gellcoaten och förhoppningsvis polerade du botten så ytan blev blank igen. Om inte, så fick du en sträv öppen yta som smutts och beläggning mycket lätt fastnar i. Om du endast vaxade fick du ett tunnare skydd på ytan som så snart den är bortnött av vatten vid båtturer är öppen för att smutts fastnar på.

Provade själv i år med gellcoat cleaner med oxalsyra på övre delar av båtens plastdelar och visst blev det rent men en mycket sträv matt yta på gellcoaten som krävde omsorgsfull polering för att bli blank och smuttsavvisande.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roland,

tack för snabbt svar! Jo, de stämmer ju precis! Det blev rent och jag vaxade ju direkt förra året. De ytorna ovanför vattenlinjen var ju busenkla att rengöra efter upptagning i år. Men.................vad gäller det som varit under ytan i år???

Den vaxade jag skitnoga med Internationals gel coat vax i våras!! Några tips igen? kliar mig kraftigt i huvet :-)

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa Xander,

tack för tipset.....men slipar inte Autosol ner Gelcoaten lite elakt?

Jag är liasom lite rädd om ytskiktet!

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Jag vet inget mildare som tar det, Du pratade ändå om att botten måla nästa år. På sidorna måste du vaxa efter. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polera, kör sedan med International VC17Eco. Den hämmar inte beväxningen, men är lätt att göra ren, den 'blöder' inte och är svart redan från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med min hetvattentvätt, det tar allt. Kolla med närmaste riktiga marina, eller hyr en av en byggfirma....

Min tvätt ska ge 70gradigt och 12bar (tror jag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Allan

Hej

Här i Finland har vi ett fint medel som heter Texet. Genomskinlig vätska som bara är att pensla på. Du går in och tar en kaffekopp påtår och går ut igen med trädgårdsslangen och spolar bort skiten. Jag har ännu inte sett den beläggningen som inte skulle lossna. Säljs i Jakobstadstrakten. 4 liter ca 40 euro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var man får tag på en hetvateen högtryckstvätt typ (70 grader 121 bar, likt ovanstående inlägg*) i hallandstrakten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej , vet inte var i Halland du bor men det enklaste borde vara att hyra en, det är billigare än man tror att hyra maskiner. Hetvattentvättar är ganska dyra i inköp har jag fått för mig.

Kolla www.cramo.se eller www.stalhyrmaskiner.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen...

hur stor skillnad gör kallt o varmt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skulle också vilja framhålla Texets positiva effekter. Testade det senaste höst på en Wellcraft 170. Blev dock lite sent på kvällen när jag strök på Texet så jag sket helt enkelt i projektet och gick in och lade mig. Gissa om jag blev förvånad följande morgon när bottnen var nästan helt ren trots att jag inte ens spolat den ännu. Strök på ytterligare ett varv Texet för att lösa upp eventuella rester av omgången som blev påpenslad kvällen innan och spolade därefter rent med högtryckstvätt (kallt vatten). Kanonresultat. Den båten låg i brackt vatten (i Jakobstadstrakten) hela sommaren och hade blivit tvättad med oxalsyra året innan utan polering efteråt. Dock var den inte fullt lika skitig som Flobbens båt på bilden ovan, men jag tror att det fungerar där med. Låt bara medlet lösa upp skiten tillräckligt länge.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...