Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
lmfmats

Var ska avgaserna komma ut ur ett SX-drev?!

Rekommendera Poster

Precis som rubriken säger; var? Tycker att båten för för mycket liv på just avgassidan, och nör jag körde motorn med sötvatten på land märkte jag att allt vatten rann ut där Zn anoden sitter; ingenting kom ut genom propellern. Inte heller tycker jag att det kommer nåt avgasljud ur propellercentrum; allt verkar komma kring anoden... Ska det vara så, eller kan drevet vara stockat invärtes? Drevet är åm -95, med bälg för avgaserna mellan sköld och drev. 

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så fungerar det på mitt ochså     (och det är helt nytt)1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag ratt sa har aven SX drevet en by-pass (precis som pa SP och DP dreven, aka 290 serien, med en avgas flarp alldeles ovanfor offeranoden). Nar du kor pa land sa kommer oftast avgaserna ut dar forst (mindre mottryck). Det ar forst nar avgastrycket okar som stora utslappet (pa SP/DP ovanfor propellern i antiventilationsplattan) oppnar.

Kika mera pa http://www.dougrussell.com/partscatalog/ och klicka ner dig till Volvo och ditt specifika drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för tipset, men faktum är att jag t.o.m. har original fullspäckad reparationshandbok på drevet, men inte ens i den hittar jag en beskrivning vilka vägar avgaserna ska gå, och när. Men hursomhaver, tror jag inte det finns nån flärp som styr avgaserna vid olika mottryck i SX drevet och sen har den ju inte heller nåt utsläpp i fenan. Och om alla avgaserna ska ut där vid anoden, verkar ju hålet vara på tok för litet, speciellt som man ska kunna koppla en V8 på detta drev! Plattan ovanför anoden täpper ju till så gott som hela hålet... 

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tony

Det kanske har gått hål på det.som det har gort på mitt.

post-0-1394234478,8616_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var inget vidare! Hur fasen fixar du det? Skruva fast en aluminiumplåt över hålet, kanske? Nä, jag har inget hål där, men man undrar ju varför detdär uppkommit för dig...

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, inget vackert alls. Men se ocksa pa avgasbalgen. Ser nastan ut som om nagot snittat av en del av den - for inte skall den se ut san pa SX dreven?!

Mitt SP-A drev ar fortfarande nastan som nytt efter 15 ar, men jag bara vantar - och bavar - pa att det skall rasa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktiskt, min bälg har mycket mindre hål än denna. Kan ju vara en in icke original VP-bälg förstås...

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...