Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Sputnik

Propeller till Smuggler 18 med AQ170 VP280 ???

Rekommendera Poster

Hej!

Vad rekomenderas för propeller till min Smuggler med en AQ170 motor och ett VP280 drev? 

Vill inte att de ska gå allt för tungt att dra upp vattenskidåkare samtidigt som man ju gärna vill att båten ska gå ganska fort och inte varva sönder sig på fullgas.

Kanske är en kombination man inte kan nå, men man vill ju gärna slippa byta propeller bara för man ska åka vattenskidor eller bara ut och finåka! 8.gif

Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej!

Enligt en tabell i en gammal broschyr från Michigan Wheel Corp. ska en 14x19 vara lämplig. Detta förutsatt att drevet har utväxling 1,89:1 vilket är std i AQ170/280.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I frågor som denna rekomenderar jag konsultation med Propelletrim eller Peters Proppshop.

De vet nog vad som är bäst för dig.

Kan ju bli lite väl dyrt att köpa en felaktig propp rekomenderad av någon som trodde han visste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ga till en prop shop dar du far lana en propeller, prova den och aven testa ett par andra varianter. Kan vara vart att betala lite extra bara for peace of mind. Du kan spara in de pengarna nasta gang nar du behover en extra prop, eller du kort sonder den den har (for det hander for eller senare, tyvarr).

Generellt sa kommer en mindre diameter och hogre stigning att hjalpa dig med the hole shot, eller over planingstroskeln, jamfort med storre dia och lagre stigning. Men, allt ar beroende pa motor, bat, antal blad, etc, etc. Minns jag ocksa ratt, sa finns inga effektiva 4-bladiga propellers till VP's gamla drev. Kan ha fel, men tror att alla ar byggda for navutslapp av avgaser och darfor inte speciellt bra for ett 280 drev.

Hur lang och hur mycket vager din bat?

Som jamforelse for min AQ171C med 2:15 utvaxling kor jag med 14x19. Baten vager ca 1,100 kg tom. Bra kombo for alldagligt bruk. Skall prova ett par 16 tums proppar till helgen (mest bara for att de ligger och skrapar i garaget).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...