Kene 0 Postad 20 September , 2005 Ska byta tändstift på min Mercury 80 -79. Dom tre översta blir inga problem, men det längst ner ser lite svårare ut. Jag måste väl ta bort ytterliga en kåpa antar jag..Någon som har nåt tips om detta??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 September , 2005 Använd en ringnyckel till det understa stiftet, går inte att plocka bort den undre kåpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 20 September , 2005 Ok..tack för tipset. Hoppas motorn går lite bättre efter bytet av stiften, har nämligen lite problem med tomgången.Den vill liksom dö då,det kan ju förstås vara andra fel.Men tänkte börja med stiften i alla fall... Hur skulle man klara sej utan Maringuiden när man är en nybörjare på båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 September , 2005 sätt dit rätt stift Perma gap stift är det ända som gäller. Har du problem med tomgången under gång eller när den står på friläge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 21 September , 2005 Den vill dö både på tomgång och när man ska köra riktigt sakta, tex när man ska lägga till.Det händer inte alltid,men tillräkligt ofta för att bli ett problem.Speciellt när man är nybörjare,då vill man INTE att motorn dör vid angörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 September , 2005 Då har du nog den stora boven i förgasarinställningen, antingen går den för snålt eller för rikt på tomgång. Det vanligaste är att den är för snålt ställd. sitter en justering på varje förgasre som reglerar soppan på lågvarv. Vet inte vad du har för förgasare på en 79:a men om det är samma som på lite äldre så sitter skruven till höger uppkant vid förgasarinloppet. Denna justering måste göras under belastning. Enklast är att förtöja säkert med aktern mot brygga. Starta och i med växeln , justera bägge förgasarna tills den låter bra lite itaget. lägg ur växeln gasa ur i med växeln igen ska kunna gå så i flera minuter utan att visa tendenser att stanna. Grundinställning är ca 1 1/2 varv öppet. Bara att hålla på tills det blir bra. Sedan är Perma-Gap stift ett måste Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kene 0 Postad 22 September , 2005 Nu är stiften bytta,nu går motorn jämnare på tomgång.Tyckte att den svarade lite bättre på gasen också..Men problemet med att han dör finns kvar, när jag backar ut från båtplatsen så vill han dö sen när jag lägger i framväxeln.Kan det bero på förgasarna tro?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 September , 2005 Svar JA gör som jag skrev så blir det bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser