PeterRiverInn 0 Postad 20 September , 2005 I min Monark 585 -78:a sitter en 130D. Här på bryggsnack kom jag över en verkstadshandbok över -A, -B och -C. Är det någon som vet om det är någon skillnad på C och min D? Kan jag änvända mig av boken för ett byte av en bakre vevaxeltätning? Hälsningar, Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 20 September , 2005 Endast smarre skillander pa VP's motorer ur samma serie. Bokstaverna ar ofta en revision, dvs sma detaljer har forandrat/forbattras under motor/drev kombinationens tid pa marknaden. Hoppas det hjalper lite. Ring annars en akt. VP verkstad och prata med en av deras mekaniker. Eller, annu battre ak dit och bli god van med dem. Batmotorer ar egentligen inte sa krangliga, men ibland funderar man pa vad konstruktorerna tankte pa nar de utformade vissa detaljer. Darfor alltid bra att fa en 2nd opinion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 September , 2005 Ifall du skall byta bakre vevaxeltätningen. I så fall lossar du alla slangar och kopplingar till motorn, tar bort generatorn, skruvar loss skyddsplåten under/bakom motorn mot svänghjulet, sätter antingen upp en ställning i vilken du kan skyva motorn framåt eller en talja och lossar sedan de 6 bultarna som håller motorn. Skyv fram motorn en bit i ställningen, lossa ryckutjämnaren, slå skönsslag på vevaxel och svänghjul (så du får tillbaks svänghjulet på samma plats), lossa svänghjulet. Nu har du bakre vevaxeltätningen åtkommlig. Hur du nu gör är beroende på skicklighet och tur. Oj, det blev långt, jämför med boken så vet du hur det går till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 20 September , 2005 Ingen skillnad förutom topplocks packning , mindre komp i AQ130D (110hk) Jag har för mej att i D versionen är packningen 1,2 mm dom andra är i mellan 0,6 och 0,8 mm //Draco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 20 September , 2005 Tack Nitro. Du hjälpte mig också för ett par veckor sedan i samma läckageämne. Du verkar veta en del om motorer!!! Vad är ryckutjämnaren? (Det är drygt 25 år sedan jag mekade med mina Amazoner, så jag har glömt en del. Om det nu fanns ryckutjämnare på bil-B20?)/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storis 0 Postad 20 September , 2005 Hej! Jag är ägare till en AQ130D och som jag har förstått så kan man köra den på blyfri bensin utan att tillsätta blyersättning..... Som man tydligen skall göra på -A, -B och -C modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 September , 2005 Kopplingslamell i bil = ryckutjämnare i båt, ser i centrumdelen ut som en kopplinglamell med fjädrar men har inga lameller utan sitter fast i svänghjulet med skruvar i ytterkant. I bilens centrumdel sitter växellådans ingående axel - i båten sitter axeln som går genom skölden till aq-drevet. Delens riktiga namn kan vara något annat men jag har alltid kallat den för ryckutjämnare. /mvh/Nitro Ps. ifall man kan köra på blyfritt är beroende på vilken topp man har. Generellt kan man säga att volvotopparna har styrningar som skall tåla blyfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser