Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
fredde1972

Biltema toppackning til B20 som är marinkonverterad???

Rekommendera Poster

Hej, har just tagit av toppen på min marinkonverterade B20 og undrade om det är någon som har användt Biltemas toppackning? Marinpackningen kostar jo over 1100,- spänn och jag är lite sugen på att använda så mycket pengar på en så gammal motor. Det kan se ut som om det är Biltemas packning som har varit på från förr och den har hållit 10 år ifølge forrige ägare. 

Någon med erfarenhet på detta området?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt torde en bilpackning funka as well, men sla en signal till Lidingo Marin (www.lidingomarin.se). Du kan hitta topp apckning, eller hela satser for mindre an det du skulle betala for endast en packing.

Kika pa deras webshop, stor lank pa deras main page.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad jag än skriver så blir det fel. Men jag tar chansen ändå och påstår att står det marin på något så blir det dubbla priset trots det kanske inte är någon skillnad. Ändå anser jag det vara värt pengarna att sätta dit beprövade prylar. Som i detta fallet en riktig packning. Motivet till mitt något kluvna svar är att det är dyrt/farligt att få stopp/problem ute på havet. Man kan inte bara förtöja och gå i land. Och chansa skall man inte göra när det gäller så viktiga saker som framdrivning av motorbåtar. Bit i det sura äpplet och betala. Det gör bara ont en gång. Du vet att du gjort det du kunnat för att din båt skall fungara så länge som den i övrigt är brukbar. Sätter du dit en B...... packning så kommer du inte att vara lugn när det blåser lite. För det är då det händer ifall det händer.

Själv har jag förordat så kallade skärringspackningar för att få tätt i marinmotorer. Dessa kostade på sin tid ca 1500 kronor. Det gick att få dom lite billigare via biltrimmare så min fråga är, vad är det för packning för 1100 kronor. Är detta en så kallad skärringspackning. I så fall är det ingen tvekan om vad du skall ha för packning i din motor. Sätt dit en skärringspackning! /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit hos VP forhandlaren och på Biltema och tittat på båda packningar. Dom ser helt lika ut og jag kan inte forsvara 900,- kronor i prisforskjell....Jag forsøker en Biltema packning den här gongen och får passa på at åka i flokk om jag skal ut på det öppna havet :-)

Noen andra med erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså, så pass, drygt ett år? Jag köpte också en sådan blåsa från samma leverentör. Dessvärre visade det sig att den inte tålde bensin(?)... Den blåsan jag köpte havererade på kortare tid än ett halvår. Kändes inte helt rätt - trots att den var mycket billig... suck! Tack och lov upptäckte jag det när jag låg vid bryggan.

Köper man dyrt köper man billigt, ett gammalt ordspråk som verkligen gäller ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte for att forsvara hutlost dyra marindelar, men det ar inte helt ratt att jamfora delar for en bilmotor och en marinkonverterad motor baserad pa samma block.

En bilmotor gar oftast valdigt latt belastad. Belastning under acceleration, sedan bara for att halla farten uppe, behovs inte manga HP for det.

En marinmotor a andra sidan gar ofta hart belastad, allt mellan cruising speed och full gas, under lang tid. Ingen bilmotor skulle klara av det (med hog tillforlitlighet) under sa lang tid som en marinkonverterad motor. Kom ocksa ihag att aven marinmotorer har olika klassificering: Tror t ex att alla (?) Volvo's marindieslar (for pleasure craft) ar typade for LD, vilket star for Light Duty och en sadan motor skulle sannorlikt inte vara (utan modifiering) nagot som en fiskare skulle stoppa i sin bat for kontinuerligt hard drift ute pa oppet hav.

Sen att priset ar sapass hogt har i mina ogon ett par orsaker:

- sma serier jamfort med delar till bilmotorer

- vi batagare (som kollektiv) ar trots allt villiga att betala och sa lange vi gor det kommer priserna inte att sjunka. Marknaden styr trots allt priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hva kommer det da av at packningarna ser helt lika ut? Jag fikk inte ta dom ur forpackningen men dom så helt lika ut... Jag har kjöpt en Biltema packning och skal höra av meg när den ryker :-)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av hela mitt hjärta hoppas jag att du inte behöver riva isär prylarna igen. Men det är inte för inte som devisen snålheten bedrar visheten finns./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredde,

Mitt inlagg var mera generellt och jag haller med Nitro, hoppas du inte (vilket ar mest troligt) behover riva isar delarna igen.

Det du kan gora ar att tala om for din lokala Volvo Penta handlare att du kopte en packning pa Biltema fore mindre an halva priset och att den funkar lika bra. Det kanske kan fa lite tryck pa priserna pa marindelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Jag har hållt på med dessa motorer länge och är säker på att du gjort rätt val som köpte en piratdel. Mest troligt kommer packningen från samma leverantör.

Du kommer inte att märka någon skillnad !

Lycka till.

Berra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst berra

Tänkte bara göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg:

det är viktigare att du kollar så att toppen är rak och att du drar toppen jämt och naturligtvis använder en hyffsat bra momentnyckel när du återmonterar grejorna.

Det är större risk för en blåst packning om du missar detta än om du använder en pirattillverkad.

Lycka till

Berra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar så mycket for era åsikter, godt vi inte alla är sämda :-) Det ville jo varit tråkit hehehe....

Joda Berra, jag skal passa på at dra til med riktig moment med min momentnykkel från Biltema :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det finns piratdelar som har samma tillverkare som original...

Även på detta omtalade företag...

Ett exempel kan ju vara lager, som i ofta är samma som original och pirat.

Men om man börjar öppna förpackningen i butiken för att se vad det är för grejer i får man väl skäll, antar jag.

Och det kan ju lika gärna vara skräp i förpackningen...

Men man kan också spara massor med pengar om man hittar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Undrande

Mycket bra exempel du tar upp Ralle.

Vi kan hålla på att debbatera vad som är pirat eller inte men ta exemplet med en 10 år gammal Volvo som hade SKF lager tillverkade i Sverige som orginal hur fixar vi det nu när SKF istället tillverkar samma lager i en köpt fabrik i forna östeuropa eller kanske i Asien och paketerar det i en SKF kartong. Är det ett orginal eller pirat ??

Undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nå lager vel ikke Bahco toppakninger??? :-)  Jeg jobber selv for en underleverandør til Bahco og vet hvilke krav de stiller. Jeg forstår godt at proffe verksteder ønsker slik kvalitet men er hellig overbevist om at Biltemas litt dyrere verktøy er godt nok for mannen i gata!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ja, nu har jag tagit bort mina synpunkter ni läser ju ändå bara dom delar ni vill...8.gif

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...