Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
forgus31

Martec cirkulationspump - service?

Rekommendera Poster

Angående Martec sötvattenkylning på vår MD11C: Jag har haft båten nu i 4 säsonger och aldrig ägnat mer än möjligen en tanke på den lilla elektriska cirkulationspump som sitter intill värmeväxlaren. Den ska väl också gå sönder nån dag. Hur förebygger man det. Skaffar man kanske en i reserv. Har inte hört talas om att man byter impeller på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he. Jag sökte på cirkulationspump och Martec och fann den här obesvarade tråden. besparar mig en rubrik.

Har nämligen aldrig bytt den här som nu börjat läcka tror jag. det var lite vått under den. Var får man tag i en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter provtryckning av cirkulationspumpen, återmonterat, dragit åt alla slangklämmor kyllimpan så är det tätt!

Pumpen hänger med några år till. Tog isär pumpen och kunde konstatera att kolen och kommutatorn inte alls var slitna. En högklassig pump med kullager och som håller att gå många tusen timmar. Ändå kostar en ny inte mer än 1200 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31:
Låter betryggande med den goda kvaliteten :) Själv har jag nog en mindre pumpvariant till min O11:as martec, men förhoppningsvis med samma goda kvalitet.

Iofs kan man ju i nödfall koppla om till sjövattenkylning, men det är ju alltid bra att kunna fixa saker själv ute i skärgården.
Har en lång cykeleker i verktygslådan, martec-tubens gavel kan ju lätt lossas och de ca 30 parallella sjövattenrören då rensas med ekern utan tömning av glykoldelen.
(Är många av rören täppta fås varmgång, men utan att totala sjövatten-flödeshastigheten påverkas. Mängden vatten ur avgasröret alltså opåverkat mängdmässigt, men istället onaturligt kallt. Har hänt mig en gång, bitar av gamla zinkanoder ansamlas i min upprättstående växlartub. Händer knappast i din vågräta tub med anoden neråt, gissar jag?)  

La du märke till hur tätningen pumphus-eldel såg ut? Kanske dubbla O-ringar med evakueringshål till omgivningen emellan ringarna?? Måhända borde man fixa reserv-oringar bara utifall att.

/ Thomas

Edit tillägg: Min pump har hittills (ca 20 år) gått storleksordningen 500-800 timmar utan problem, så alldeles kass är den ju uppenbarligen inte. ;-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 mars 2011 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är bra att ha förberett sig för att  koppla om till sjökylning. Istort sett att ha kollat slangeriet och sett hur det verkar. Vi fick göra det en gång efter att topplockspackningen sprungit läck efter hård gång i Hanöbukten.

Pumpen har ingen axel från motorn utan den drivs med starka magneter, den ena på pumphjulet och den andra på motoraxeln så det finns ingen axeltätning som kan läcka.

Tar man isär motorn för inspektion så åker kolen ut och spärrar ihopmontering. Men med sytråd är det lätt att dra ut dem i inskjutet läge. Lite tejp underlättar att fixera sytråden med så man slipper göra en knut. Sen monterar man ihop men lämnar en mm springa till motorns ytterhölje där sytråden kan dras ut och de sista millimeterna kan tryckas ihop.

Vår pump har nog gått minst 1500 timmar och är knappt märkbart sliten. Det som skulle kunna hända med den pumpen är att kullagren rostar t.ex men på en öde ö och rostolja kan det nog fixas.

Bra med det täta pumphuset som visserligen är gjord i plast men avsaknaden av axeltätning ger inget tillfälle för läck där man annars först hade letat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus igen:
Ååhh fasen, ingen läck-benägen axelkoppling över huvud taget alltså. Tänkte inte på det som det brukar heta när man har noll koll. :)

I min hitillsvarande och kanske förenklade värld av pumptyper så har jag bara tre kategorier - alltså avseende tålighet mot tvärstopp i flödet. De är (var) :
1. Kugghjuls-pump. Tvångsstyrd vattentransport där varje total-flödeshinder sas ger oändligt mekaniskt motstånd till pump-drivaxeln.
(Har ju en sådan vattenpump i O11:an, då med brytpinne. Har även en sådan oljepump, men då med övertrycksventil istället för brytpinne. Att vattenpumpen, alltså till skillnad mot oljepumpen, har brytpinne kan nog förklaras med havsvattnets smutsighet - en övertrycksventil har ju alltid en fjäderbelastad backventil med en känslig tätningsyta, gissar jag?)
2. De sjufalt förbannade impellerpumparna, vars avbrutna gummi-ändar ofta tycks orsaka stopp och bytesintervallerna alltid ger stora hål i plånboken? Om inte dessa skitpumpar fanns så skulle vi kunna lägga ner forumet, ha jag tänkt emellanåt? :)
Men de har väl naturligtvis också positiva egenskaper - jämfört med kugghjularn - som att kunna suga upp vätska trots gasfyllt pumphus, plus att rotorns gummiblad viker sig vid ev totalstopp. (Ingen brytpinne behövs för att rädda drivaxelns mekanik, typ.)
3. Rotorpump. En vattenhjulsliknande stel skovel som bara funkar vid låga lyfthöjder, dvs i realiteten bara som cirkulationspump? Skoveln har ingen mekanisk kontakt med pumphuset - slitaget därför nära noll. De överför nog i ännu mindre grad än t.o.m. impellerpumpen eventuell flödesblockerings kraftpåkänning bakåt i mek-kedjan till drivkällan? Det mekaniskt belastnings-begränsande och nödvändiga sliret sker istället hydrauliskt pga rotorns icke-kontakt med pumphusväggen, funderar jag?

Nu har du faktiskt ställt dessa mina förutfattade meningar om iaf cirkulations-pumpar på ända. Har hittills alltid varit tvärsäker på att martecpumpens goda tålighet mot tvärstopp (läs gärna stängd termostat utan parallellavledande shunt) beror på att den är just en stelt axelkopplad, men hydrauliskt ändå något löst axel-återkopplad rotorpump, enligt ovan??

Så hur förhåller det sig egentligen, är martecpumpen en kugghjuls- impeller- eller en rotorpump - som ändå uppenbart tycks drivas magnetiskt, enligt dina rön?? :-)
/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 mars 2011 | 18:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hur förhåller det sig egentligen, är martecpumpen en kugghjuls- impeller- eller en rotorpump - som ändå uppenbart tycks drivas magnetiskt, enligt dina rön??
/ Thomas

Jo det är den sistnämnda, rotorpumpen.

Troligen är magnetkopplingen så stark att den stoppar motorn om det kommer in för stora grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, fipplade som vanligt med mina oannonserade after-edits alltför länge.

forgus:
Jo, martec-elpumpen är ju just en cirkulationspump med i princip noll lyfthöjd. Allt motstånd pumpen möter är mao enkom flödesmotstånd (extremfallet då  är ju mekanisk blockering), detta eftersom ett slutet systems uppförsbackar ju sas alltid måste motsvaras av dess nedförsbackar.

Men egentligen borde ju martecs val av magnetkopplad axel vara ett tänkbart sätt att undvika både brytpinnar som känsliga tryckventiler ... tänkte jag mig i alla fall. Feltänkt, en permanent-magnet är knappast så permanent som namnet antyder, och dess medbringande kraft därmed osäkert (och oåterkopplat) nedåtgående över tid.

Ny hypotes, endast cirkulationspumpar kan ha (vettigt små) magnetdrivna axelkopplingar, samtidigt som de har tillräckligt  lågt flödes-motstånd för att vara av propellrande rotortyp??
Märkligt hur intrikata självklara saker kan bli när man väl börjar snöa in på detaljerna? ... :-)
/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 mars 2011 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...