Terrafobica 68 Postad 18 September , 2005 V8,an läcker olja! Men var kommer den ifrån? Letar och letar, inget kladd någonstans. Ändå är det en växande pöl under motorn. Inga mängder, kanske ett par-tre deciliter per 100 sjömil men ändå, det ska väl inte läcka alls? Sedan kommer misstankarna. Pölen är precis under oljestickshålet. Nu tror jag att motorn skvättar ut lite olja där. Någon som har varit med om något liknande? Motorn är en cheva big block. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 September , 2005 Förnyar frågan och hoppas på svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 20 September , 2005 Testa om det läcker även när båten ligger still (motorn avstängd). Sluter oljestickan tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ginis Postad 20 September , 2005 Vi använder något på jobbet som heter bycotest. Krita i spray burk. Kanon. Rengör, spruta på, kör en vända kolla. Syns med en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 September , 2005 Men kan oljan verkligen skvätta ut genom oljestickshålet även om det inte sluter tätt? Om olja kommer därifrån, hur ska man täta det? Plugg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 21 September , 2005 Valdigt dum fraga, men har du overfyllt motorn? Gor du det kan det skvatta ut ganska latt. Har sett det alltfor manga ganger att folk haller i for mycket olja. Om du inte ar saker pa var det lacker, klad in motorn lite latt i papper eller ett tygstycke. Blir missfargat direkt a v lackage. NOTE: du bor ju givetvis inte kora runt lange med detta da det aven medfor okad brandrisk vid hogre varme, alternativt om du aven suger upp bensin. Vilken V8 har du? GM eller Ford block? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 September , 2005 Det kan även läcka vid vevaxelns ut/ingång, svårt o upptäcka då det bara läcker när motorn belastas, kan även vara som du tror vid oljestickan, om motorn trycker kompresionen felvägen pga tex. dåliga kolvringar , så ser du detta också bara under belastning av motorn.Kan va värd att kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 September , 2005 Det är ju inga större mängder så jag får väl kanske leva med det. Motorn är ny för i år och inte ens inkörd. Kan det bero på det? Att allt inte är inslitet ännu? Det är en cheva big block. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 22 September , 2005 Oj då. Sprillans motor som läcker. Du måste kontakta den du köpte den av för åtgärd. Så ska det inte vara. Själv har jag visserligen alltid haft något oljeläckage i mina (gamla) motorer. Men det kan man kräva att nya motorer inte har. Du måste hålla koll på vad det är för sorts olja som kommer. Försvinner det ur tråget eller servostyrningen? Läcker det så mycket som ett par deciliter bör det märkas där det kommer ifrån. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 22 September , 2005 Terrafobica, Har finns lite om samma problem pa GM motorer fran en lista har i USA: http://my.boatus.com/forum/forum_posts.asp?TID=54422&PN=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 September , 2005 Det här svaret fick jag av en kille på ett annat forum: Men din v8:a,om den är rätt ny vet jag ej vad som felar,hade den varit äldre hade jag tippat på limporna eller vattenintrång i motorn,då kan det hända att motorn trycker ut olja,annars har jag varit med om att en oljetrycksgivare vid oljefiltret läcker. Nu är det så att förre ägaren hade ett motorhaveri med vattenintrång. Var vattnet kom ifrån var tydligen en gåta. Limporna provtrycktes och inget fel hittades. En ny motor installerades och den gamla kringutrustningen ( bl.a limporna ) monterades. Kan det vara limporna tro? Jag har köpt nya knän och limpor och hade tänkt montera dessa nu i höst efter upptagning. Kanske man kan leja någon här på Maringuiden att göra jobbet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 September , 2005 Kan det ha med vattenintrång att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 September , 2005 Snälla! Fortsätt att svara i tråden ni som kan sånt här. Eter upptagningen nu så ska jag ändå byta limporna, men kan det vara det som spökar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 26 September , 2005 Har du kollat sa din vevhusventalition funkar som den skall . Dvs, ar inkopplad till insuget pa motorn, och inte blockerad? Kan inte just din motor i detalj, men det ar nagot du bor kolla i varje fall. En ny motor skall inte lacka olja i sana mangder. Heck, inte ens en gammal motor som ar val underhallen bor lacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst oscar Postad 25 Oktober , 2005 Låter vettigt det där med vevhusventilationen. är den igensatt ökar vevhustrycket. någonting måste ge med sig och det är oljestickan. om övertrycket inte har någonstans att ta vägen kan gaserna explodera i vevhuset då de är väldigt lättantändliga vilket i värsta fall kan medföra motorhaveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristopherH 4 Postad 10 Augusti , 2021 Hittade du felet? Jag har en helrenoverad aq171 som köptes i våras som plötsligt lämnar ur sig en oljefläck ungefär nedanför oljestickan efter belastning så är nyfiken på om något fel hittades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 11 Augusti , 2021 151A motorerna tryckte upp oljestickan medans 151C motorerna behöll den nere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser