nicab 0 Postad 18 September , 2005 Har någon erfarenhet av byte från 2 till bladig? Blev det stor eller marginell skillnad? / Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jussi H. Postad 19 September , 2005 Förra båten hade 2-bladig, den nya (gamla) har 3-bladig. Skillnaden är klar då man backar; annars, nåjaa.. Hade jag en 2-bladig propeller nu, skulle jag ej byta för den skillnadens skull, utan använda penningen för nya segel: man seglar ju hellre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicab 0 Postad 19 September , 2005 helt rätt, har begärt offert från Kabat. / Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurra 0 Postad 19 September , 2005 Hej! Jag bytte från en 2-bladig folding till en 3-bladig i våras. Som väntat ingen skillnad i toppfart framåt. Däremot mycket mindre vibrationer och motor går tystare även vid mycket högre varvtal än vi vågat köra på tidigare. Dessutom och bästa förbättringen är att båten nu knappt tappar någon fart i motvind och motsjö, tidigare tappade vi i värsta fall 2knop, nu var tappet max 0,2 knop! Sedan som redan nämts så biter propellern bättre när man backar. Behöver du nya segel så köp det! Behöver du bättre motoregenskaper så satsa på en 3-bladig foldingpropeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mulle Mek Postad 21 September , 2005 Hej byte propeller i samband med ett motor byte inför den här sommarn. Byte ut en 8 hk Yanmar mot en 16 hk Vetus. Kontaktade Capella marin för köp av ny propeller. Dom rekomenderade inte trebladig propeller vid så låga motoreffekter, så det blev en tvåbladig. men den är av nyare snit än den gamla. Back förmågan är suverän. Kommer jag och glider in mot Y-bommarna och tycker att det går lite för fort läger jag bara i backen på tomgång. Propellern grepar så bra att det uppstår sugvirvlar i vattnet vid sidan av båten. Så en bra ny tvåbladig kan vara nog så bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicab 0 Postad 21 September , 2005 Hej tack för era synpunkter,jag undrar om mulle meck pratar om folding? /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser