burk 0 Postad 18 September , 2005 Hej... Nu när sommaren går mot sitt slut å skutan ska upp så har jag en fundering inför ett vinter projekt. Vad är stora skillnaden mellan en marin V8 å en bil V8 ????? jag har tänkt att byta till en V 8 isället för den B30 som sitter i nu..... kan man stoppa en bil motor i båten och i så fall vad är det man måste ändra på för att få allt att funka. Å så undrar jag om en VP250 drev klarar en V8. Om man skulle stoppa i en diesel isället , hur stor diesel måste man ha för att ha samma prestanda som jag har nu........ marsch 20 topp 29-35... Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 18 September , 2005 I manga fall kolvar, kammar, toppar, vattenpump. Generator, startmotor och tandsystem MASTE vara gnist skyddade for att unvika explosion i motor rummet. Dyrare, men inget att skippa. Batmotorer har ofta hogre vridmoment men lagre effekt an motsvarande bilmotorn. De skall kunna ga pa fulllast under lang tid, nagot som en bilmotor egentligen bara ser under acceleration, utan att ta skada. Tror inte ett gammalt 270 drev klarar en V8, men fraga Fredrik pa www.drevia.se Han ar expert pa just Volvo's outdrives och kan hjalpa dig med expert tips. Om du inte funderat pa det, planerara redan nu for sotvattenkylning med varmevaxlare. Motorn komemr att ga lite varmare (effektivare) och du slipper alla problem med rost i kylkanaler (utom i exhaust manifold som fortfarande kommer att se sea water). Diesel kommer att vara (betydligt) tyngre om du inte satsar pa en ny och modern (=dyr) bat diesel. Darfor bor du nog rakna med samma effektbehov.... Volvo Penta har pa sin hemsida en repowering calculator. Kika pa den. Kan kanske ge lite tips eller vagledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 September , 2005 Njae, är väl inte bara att slänga i en bil motor. Avgasröret till drevet måste bytas till ett sk bockhorn. uväxlingen i drevet är fel ska vara 1.61 till V8/6:a. Sedan så finns det ingen impellerpump på en bilmotor utan måste fixas till, termostathuset likaså, avgaslimpor o knän tillkommer, även främre motorfästen och sprängkåpa med mellanaxeln. Vad som skiljer i motorn beror väl på lite vad för motor du pratar om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 19 September , 2005 Varför skall man behöva byta kolvar topp kam och vattenpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 19 September , 2005 Kammen om man vill ha en effektkurva som stämmer mer för en båt. Vattenpump för inkommande vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 19 September , 2005 Den stora skillnaden är väl att en marinmotor ska kunna gå på samma last under lång tid. För att uppnå det behöver man troligtvis byta kam. Kolvar kanske skulle behöva bytas för att klara högra tryck. (Om nu marinmotorn ska ha högra kompression vilket den naturligtvis ska)men det är antagligen onödigt. Kolvarna klarar oftast bra mycket högre tryck än det man kan ha med bensin. Ska man höja kompressionen behöver man byta eller modifiera toppen också. (Eller byta till högkompskolvar) Men det går alldeles utmärkt om man är lite kunnig och har rätt grejor. Fast det kanske inte är något du ska ge dig in på bara sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser