Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
kallsund

Är Archimedes/VP verkligen så dåliga?

Rekommendera Poster

Tjenis.

Som nybörjare på utombordare skaffade jag en gammal (typ -75:a) Penta 25 hk i våras. Hängde den glad i hågen på min gamla båt och susade iväg efter ett par drag i snöret. Kalas tyckte jag. Den har sedan envisats med att susa omkring hela sommaren utan att gnöla, går jättefint. Vad är då problemet? Inget alls egentligen.

Det som gör mig lite förundrad är inställningen hos flertalet båtmotor-återförsäljare/serviceställen som jag varit i kontakt med (Har letat impeller att ha i reserv, lite svårt att få tag på vilket ju hamnar på minuskontot för motorn). Reaktionerna har i alla fall i stort sett varit enligt följande (nedanstående ordväxling är faktiskt sann):

 

Återförsäljare: -Kör den till tippen.

Jag: -Men..men.. den går ju bra.

Återförsäljare: -He, he, he. Det gör den inte alls.

 

Typ så här har det alltså varit hos flera stycken. Är dom så skitdåliga rent generellt? Har jag den enda som funkar? Tycker jag ser pentor lite varstans i olika storlekar som verkar vara i drift. Även i detta forum dyker det ju upp en och annan pentaägare. Det kunde vara kul om ngn. annan pentaägare har några erfarenheter (bra/dåligt) att dela med sig av gällande dessa klenoder. (Impellrar är det ju skralt med, men det lär visst vara nytillverkning på gång)

 

mvh

Kalle, den ende nöjde archimedesägaren i hela världen(?)

1.gif  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att den där återförsäljaren skulle jag aldrig komma tillbaka till...

Skulle även säga det rakt ut till honom!

Har man någon servicekänsla så försöker man väl hjälpa till med det man har, speciellt om grejerna fungerar som dom ska!

 

I övrigt har jag ingen erfarenhet av VP/Archimedes, annat än en kompis som ett tag hade en VP, tror det var en 25 hk, han sa att den var lite speciell, men den fungerade och svek aldrig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par stycken. Två 14 hästare och en 9 hästare. Det sämsta är ju dess starsvårigheter. Och att fästanordning var så tajt att den knappt gick att få på akterspegeln. Växeln o rorkulten var väl inte av den mjukaste typen precis. Archimes Penta eller bara Penta är väl inget man suktar efter. Sålde bort alla 3 till Bengt Ahl för en struntsumma. Glömde att vi hade en 25 hk också. Som vi inte fick nån ordning på. Var där för nån månad sen med den. Fick en 500 kr en del andra reservdelar. Nåt andrahandsvärde finns det tyvärr inte på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth

Hej!

Har en penta 25 hk ca. 79a och den är både lättstartad och går bra och tyst. Vi får kanske bilda en Penta utombordsklubb och hjälpas åt med reservdelar mm. Är ju ganska kul med en svensktillverkad motor som tydligen är lite udda i dag.

 

Mvh  Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan man förvänta sig av en motor med 30 år på nacken!!??

Har haft en Archimedes penta 25 Hk och en 3.9 Hk (blåa modellen) vet ej årsmodell men dom funka skit bra (för ca 25 år sedan), och tänk en motor med innbyggd länspump, strålande!1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otrolig spännvid på åsikterna hittills (Inte helt oväntat 1.gif). Håller med om att det borde finnas ngn. förening för oss lite mer positivt inställda.

Ja, den därna länspumpen, är det bara att koppla på en slang eller? Har inte hittat ngn. av/på-spak el. dylikt.

Konstigt ändå, att vissa pentor verkar vara helt hopplösa medans andra funkar bra......., kan det vara vissa årgångar som var sämre än andra tro? Kanske experimenterade dom med olika lösningar varav en del inte var så lyckade(?) 

Jag köpte för övrigt en till motor i sommras som reservdelsmotor, Identisk motor fast Crescent och med enkelförgasare istället för två som min andra har. Även den vispade igång i tunnan efter ett par drag. Har dock inte haft den på båten, ty upphängningsanordningen är lite defekt.

 

mvh

Kalle, den inte helt enda nöjde archimedesägaren i hela världen

1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har precis bytt bort en gammal 700.

det ända negativa som man kan säga är ju bristen på delar.

det finns tydligen en fördel till motorn var konstruerad med vändspolning ? som resulterar i mindrte bränsleförbrukning.

vet dock inte vad det betyder

döm om min förvåning när jag bytte till en 10 år nyare tvåtaktare med 20 hk mindre effekt och fick en högre bränsle förbrukning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Har då bara positiva erfarenheter av en 45-hästare som min far har på sin båt.

Går jättesött, billigt o har då alltid startat trots att elchoken inte är inkopplad.

Att den dessutom är ganska soppasnål gör ju inget :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kul. Jag fick två motorer av min granne som hade hängt i hennes uthus en massa år. Den ena var oxå en Crescent 4 Hk. Med lite startgas och nytt tändstift blev det liv även i denna. Har ingen direkt användning för den just nu så den får bli väggprydnad i min snickarverkstad (som jag nån gång skall färdigställa, (dessa eviga projekt)).

post-8983-1394234476,5564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en AP 360 Off Shore 35hp moddad till 45hp (grå modellen, -74 tror jag). Är helnöjd med den! Har både elstart och snörstart.

 

Behöver bara nudda startknappen så sparkar den igång. Kan ligga och köra trolling i flera timmar på tomgång utan att den surar ner stiften! Dessutom är jag förvånad över att den är så pass bränslesnål som den är...

 

Bara glada erfarenheter av den. 1.gif

 

En annan fördel är ju...vem snor en Penta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig hade en VP 700. 70 hk (blå huv) den gick utan större problem.

Var ju ganska simpelt uppbyggd dvs lite som kunde krångla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Kanonmotorer enligt min uppfattning. Har haft en Archimedes 9 från -79 och en Archimedes Penta 360 från -72. De fungerade bra och var framför allt mycket bränslesnåla. Jag hade från början en Johnson 40 på samma båt som AP:n och den drog 10-12 l/tim mer under samma förhållanden! Problemet idag är väl reservdelstillgången. Jämför man med lika gamla (25-40 år) motorer av andra fabrikat står de sig bra. Enda felet med dem är att P-G Gyllenhammar la ner tillverkningen 1979 när de precis hade en ny motorserie klar.... Det finns väl en sorts förening för de frälsta, Nymans Vänner.

Se på http://nymans_uppsala/marin-filer/bmarinmodeller.htm där det finns bilder och data på de flesta modellerna.

 

Mvh

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Kul att så många svarade, både negativt men faktiskt övervägande positivt, hmm. dom med alltför negativa erfarenheter kanske fortfarande ligger inlagda.......

1.gif

 

Fortsätt gärna med fler inlägg.

 

mvh

Kalle

post-8983-1394234477,0177_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick en VP 200 med båten jag köpte i våras,jag måste nog säga att jag visste inte att det var tekninskt möjligt att en snurra kunde ha så många fel på en gång. Några små visdomsord som jag har hört om AP och VP:s snurror...

-Det finns bara två bra skruvar att skruva på, dom som håller fast snurran  i akterspegeln.

- Lika pålitlig som en Estnisk hora.

 

Nu är jag lycklig ägare till en Mariner 20 istället och händerna börjar sakta mak bli rena pånytt också :-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde många somrar på min farfars 5 hk VP från slutet av 60-talet. Den var ALDRIG servad, ingen impeller byttes någonsin, gick på västkusten några timmar per sommar!

 

Nu är den dock död o begraven sedan ett par år tillbaka!

 

Trist att höra om handlarnas bemötande! Synd vi är så loja att vi inte säger till sådana människor vad vi tycker o tänker om dem!

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är nu då inne på min andra säsong som glad Pentaägare. Lyckades köpa på mig två pentor förra sommaren och i år använder jag nummer två (en crescent). Går lika bra även denna så jag beslöt att sälja av den andra. Impellerfrågan som är lite bekymmersam för oss pentaägare verkar kunna vara löst. Bengt Ahls marin modifierar en annan impeller så att det fungerar till penta. Vet dock ej om han kunde göra det till alla motorstorlekar, men för 25 hp gick det att ordna.

Ha det gott.

 

mvh

Kalle, fortfarande barnsligt nöjd.

26.gif\

post-8983-1394234746,7974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller som om de som är mest negativa till dessa motorer har det gemensamt att det iinte äger en Penta. Det var oerhört trist att VP lade ner satsningen på utombordare VP var utan tvekan den mest inovatiiva och kanske bästa u.bordare när det begav sig. Att sedan personer avfärdar VP därför att en komipis hade en som krånglade eller de köpt en slutkörd maskin kan inte tas som seriösa inlägg. En Eloge till er som håller era VP i skick och drift nii utför en kulturgärning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjena Kalle

 

Jag har haft en Archimedes Penta i snart 10 år och det är en 70 hk en 78 går som en klock. Tyvärr kanske det stämmer som någon skrev att dom har dåligt 2:a hands värde men vad gör det, jag har inte tänkt sälja min.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha ställt om tändningen lite på min 14hp så staratar den snällt och går fint! 21.gif\ De enda tråkiga är att startmotorn inte längre vill vara med, så är det nån som har en till övers så hojta till! (Går ju visserligen lika bra med snöret men skulle va coolt å ha)

 

Bara hoppas den går lika fint på sjön som i tunna för imorrn är det dax för sjösättning efter helrenovering av båten som legat på land senaste ca 15åren smiley-cool.gif\

post-19131-1394235049,6839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en 55hk AP som följde med båten jag köpte.. Den funkade jättebra och gick bensinsnålt ända tills växelhuset rasade. Det visade sig att någon innan hade försökt renovera det men gjort ett väldigt(!!!) dåligt jobb!

Har nu köpt en nyare Johnson 70hk i stället och håller på och renoverar upp AP:n. Man ska ju försöka hålla liv i kulturskatterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en VP75, en 7.5 HKr, 4-taktare från -75? med Hondamotor under huven. Den går fint o tysssst, väger lite för mycket bara, 33Kg, men den hade ingen tebdens till slitage invändigt då jag renoverade den, -förutom avgasventilerna, men dom är slipade nu och motorn har återfått kompressionen. Jovisst, drivaxeln var hårt angripen av rost så det fick bli en ny sådan, och en impeller därtill. Nu hoppas jag att vi ska vara kompisar i många år till.

TREVLIG SOMMAR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmmm, Archimedes Penta!!! Jag har precis skaffat mig en ny 12hk för en billig slant. För ett par år sedan skar ett lager i min gamla AP90 som jag haft sedan jag var 15 år och jag har haft svår ångest sedan dess då de andra motorer jag provat (yamaha, chrysler, evinrude) inte har varit i närheten av prestanda och driftkostnad. Den förre ägaren till 12 hästaren har varit överpedant i skötseln och jag tänker fortsätta i samma linje för att hålla liv i den så länge som det bara går.

 

Skulle man nyproducera med samma teknik (ej lagligt längre. 2-takt) så skulle jag stå i kö för ett exemplar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Behöver Ni delar till er Archimedes penta (tror även volvo penta) så har jag fått fantastiska hjälp av Bosse Nilsson i Växjö      070-477 73 24

https://www.eniro.se/växjö+teknikservice+växjö/93617776/firma

Det finns även nytillverkning av delar! 

 

Har i sakta mak renoverat min Archimedes penta 250 med dubbla förgasare och nu har jag äntligen vågat testa den på båten i havet. Ev lite mer justering av en förgasare men annars verkar allt bra! 

 

Ni som har kvar motorerna -  har någon av er OMC styrreglage och inkopplad elstart? 

Skulle Ni i så fall kunna ta bild på hur Ni kopplat? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...