Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
pentan

kapelltvätt

Rekommendera Poster

Har läst att man kan lätt tvätta sitt kapell själv, men hur blir det då med den ev.impregneringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Man kan tvätta sitt kapell med svag såpalösning för hand, undvik maskintvätt då det förstör plastrutorna.

Efteråt så impregnerar man med lämpligt medel avsett för detta.

Har man ett gammalt slitet kapell så kan man använda acapella som återfärgar så det håller ett par år till.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Imprenex på ett gammalt och läckande kapell. Det blev kanonresultat. Vattendropparna bara studsar!.  Jag applicerade det med pensel i solen (indränk helt och hållet och låt soltorka). Det gick åt ca 3 l på ett hamnkapell till en 29 fots Sea Ray.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Porsa-båt

Sant om impregnering ovan. Tips: tvätta i en tvätthall på en pressenning. Det är fantastiskt praktiskt och enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bamse

Se upp med impregneringen bara så att den inte kommer på plastrutorna. Plasten blir spröd o spricker efter ett tag.Capella är klart bäst , har provat flera andre märken genom åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tårar i ögonen och blev snurrig när jag la på fast jag gjorde det utomhus - det är väldigt starka grejer... Jag använda efter den första erfarenheten ett andningsfilter med kolfilter i - funkade mycket bra. hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvättade vårt kapell med såpa och skurborste på plats i våras (bara utsidan) och lät det torka på plats. Det blev riktigt bra.Ingen omimpregnering gjordes. trots det har det inte läckt in något vatten under denna sommars kraftiga regn, har kollat efter regn. Kapellet är gammalt troligen org. -78. Det är orange och blekt vilket jag tycker ser snyggt ut så någon omfärgning blir det inte. Kapellväven är mkt kraftig och blir ju blöt men torkar snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt kapell ligger nu på vinden och sussar efter en tvätt med tvättsåpa i 30 grader i grovtvättmaskinen.  Har gjort så i många år med både gamla och nya kapell.  Detta kapell är nytt från i år och ska därför inte impregneras.  Jag fick lära mig att nya kapell inte ska impregneras de tre, fyra första åren.  De blir helt enkelt FÖR täta och då kommer jordslag och mögel som ett brev på posten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har flera rutor i kapellet.  fler än på magen faktiskt, där räcker det med en ;o)  Och det funkar fint.  Se till att rulla istället för att vika kapellet vid förvaringen så att det inte blir några skarpa väck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...