Gäst Stefan Postad 17 September , 2005 Hej Har precis köpt en segelbåt med dieselinombordare. Den är sötvatten kyld. Om glykolnivån är okej är det något mer måste man skall göra inför vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 18 September , 2005 Yep, varmkör, byt motorolja (behövs oftast sugpump till det) och byt oljefilter (detta är såklart en operation, filtert byts när oljan är väck). Instruxen säger också att man skall byta bränslefilter - nog ingen dum ide, frågan är bara om man skall byta på våren eller hösten. En del föreslår att man skall lossa spridarna och pumpa in lite olja i cylindrarna, och sedan löst sätta fast spridarna igen. Och så snygga till på våren. Allra viktigast är dock att du ser till så att allt sjövatten är borttappat! Ett sätt är att ta ut impellern, och därefter köra motorn i 5-10 sekunder. Kan finnas tappkran också. Impellern är bra att ta ut, den beskådas, och byts om det är den minsta anvisning av något slag. (trasig impeller är inget kul, då kan man råka ut för att fixa det under sjögång). /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanAke 0 Postad 18 September , 2005 Här har du en länk om hur man skall göra. http://www.drevia.se/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Postad 19 September , 2005 Hej, Frågan är om man verkligen behöver byta olja och filter ? Motorn har nog gått max 20-30h på en säsong. Oljan håller ju knappast någon dålig kvalitet då... Borde räcka o byta olja och filter 1 gång om året.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 19 September , 2005 Kan det inte vara bra att frostskydda och rostskydda sjövattensdelen av systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Postad 19 September , 2005 Jo självklart. Det jag snackar om är oljan och filtret.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 19 September , 2005 Jo, det såg jag. Jag svarade på ursprungsfrågan. Ja, du bör byta olja och filter samt eventuellt byta olja i backslag, drev etc. Oljan åldras i den marina miljön, risk för kondens finns också. Då rostar motorn innifrån, inget bra. Kolla på Drevias hemsida, där finns fina konserveringstips. Länk finns högre upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31 Postad 19 September , 2005 Viktigt att ta bort impellern som sagts ovan. Det kan vara att man tänker som så att impellern bytte jag ju precis och den behöver jag ju inte kolla. Då finns det risk att pumphuset spricker i kylan då vattnet inte dränerades bort. Även om bottenkranen är öppen så är det stor risk att vatten blir kvar i pumphuset då det inte släpps in någon luft någonstans förränn man öppnar t.ex pumphuset som man gör när man inspekterar impellern. Jag glömde själv att göra det förra hösten och kom på det först när kylan satt in. Mycket riktigt så var impellern fastfrusen när jag gläntade på locket. Turligt nog hade den inte pumphuset spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Postad 19 September , 2005 Man kör ju genom motorn ordentligt med glykolblandning, så det ska inte vara någon fara.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2005 Nej inte om den är sjövattenskyld. Frågan i det här fallet var en sötvattenskyld motor och då blir det ju ingen glykolblandning till sjövattenintagets impeller. Sjövattnet tas ju upp av en impeller och kyler glykolblandningen i värmeväxlaren. Kom just på att jag måste lägga en ny tråd om pumpen som pumpar runt glykolblandningen! Hur går det med den. Den får ju aldrig någon skötsel. (på vår båt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser