Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
481GTS

Trim / tilt knas

Rekommendera Poster

Behöver tips ang trim/tilt funktionen, som håller på att upphöra.

Problemet är att tilt-motorn har blivit fuktansvärd seg, särskillt vid ändlägena. Får man till slut snurran i något utav dessa lägen så är det inte säkert att tilmotorn orkar ändra inställning på ett bra tag under resan.

Det har blivit värre och värre under säsongen, nu funkar det knappt alls.

Får man fart på den så funkar den bra i mitten där man inte har någon nytta av den när man kör.

Sämst funkar den i nerfällt läge (där den används mest) när det är trimkolvarna som ska arbeta. Tiltkolven går, som sagt,  betydligt bättre.

Motorn är en Yamaha 70hk -00:a

 

Det är inte batteriet, inte reglaget och inte reläet. 

Kan det ha kommit in vatten i själva tiltmotorn som har gjort att den håller på att gegga ihop?

Tacksam för tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha kommit in vatten alt oljan läckt ut eller kombination. Trim/Tilt på Yama verkar vara ett problembarn. Ofta korroderar motorhöljet till trimmotorn med oljeläckage etc. Tyvärr kan det oxå bli dyrt att fixa om man inte är händig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Är det för lite olja i så brukar den sjunka några cm efter att man har hissat ner motorn.

Jag hade en Suzuki DT100 med det problemet. Då får man försöka lossa på behållaren det kan vara ett elände.

Putsa sedan av ev. rost och måla på med hammarlack

Häll sedan i ATF-olja. Då borde det funka.

 

H / Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba

Har en Yamaha 50 4t från -00 som jag i sommar fått (låta) laga trimmet på. Ventilerna från den tiden var kass. Mekken bytte från nål-ventiler till.. ja kommer inte ihåg just nu.

Symptomet var iochförsig att motorn bara sjönk hela tiden så det kan vara annat fel på din.

Var bor du?

Kanske kan han som fixade mi nockså fixa din om du bor i Stockholmstrakten

 

 PS

 Ser nu att du bor en bit härifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget läckage som går att se, motorn sjunker inte.

Däremot så har tiltmotorn börjat rosta på 2 ställen, om det kan ha trängt in fukt där kanske.

Om man får ner snurran så beter det sig som den vägde 500kg när den ska upp, det går väldigt segt, om det funkar över huvudtaget, ibland klickar det bara i reläet.

Börjar väl med att plocka loss tiltmotorn, så får man väl ta det därifrån sen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga korroderade kontakter på reläet dåra?? Det skulle ju kunna få till följd att funktionen uteblir eller blir sporadisk.  12.gif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får kolla vidare när jag får hem ekipaget, den står på marinan nu, för montering av ny skedda, och renovering av proppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tiltmotorn, kolen var slut, ca 2mm kvar. Detta hade bildat en homogen gegga, som fick motorn att bete sig konstigt. Motorn är grundligt rengjord och nya kol beställda.

 

Jag har nu plockat ner hela hydraulaggregatet för att hitta fel nummer 2.

Dvs, vad det är som gör att motorn inte faller ner de sista centimetrarna när trimkolvarna är i botten. Inte förrän man ger gas i vattnet, så pressas motorn in mot akterspegeln. När man sedan släpper av fjädrar motorn ut igen.

 

Jag trodde problemet satt i botten på den stora tiltkolven, att den kärvade pga smuts i botten på densamma.

 

Jag har dock inte hittat något fel, lite smuts var det i botten, men tycker inte att det var så pass mycket att kolven inte skulle gå i botten med motorns tyngd på.

 

Jag plockar väl ihop allt igen när kolen kommit hem, slår på ny atf-olja och hoppas på det bästa.

 

Någon som har någon annan idé, nu när jag ändå har allt utom själva pumpdelen isär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju snacka powertim i evigheter 8.gif\

 

Min sjunker hela tiden i steg och det är mycket enerverande.

 

Bytt motor till hydrauliken (helt genomrostig) på verkstad och packat om tilt cylindern. Efter detta har även trim cylindrarna börjat läcka, suck

 

Nu till frågan, var det marigt att få bort hela enheten (trim/tilt) eller fixade du allt när den satt ihop?

 

mvh

Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga att motorbygeln/fästet måste lossas så är det enklast om man kan hänga snurran i en verkstadskran, lyftblock eller liknande.

Jag lossade styrningen och hängde ut snurran ett par decimeter från båten, sen är det inga problem.

Hela hydrauldelen sitter egentligen bara med 6 skruv, men det blir några till i praktiken kablarna till hydraulpumpen.

 

Det är smidigt att kunna sätt upp hela enheten i skruvstädet och meka där istället. Jag ska passa på att slipa rosten på pumpkåpan, byta oljan mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...