Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst Hadock

Hur vinterförvarar man en motorbåt ?

Rekommendera Poster

Gäst Hadock

Hej alla skeppare...

Nybörjare som jag är så undar jag...hur ska man vinterförvara en båt med motor ?

Tar motorn stryk av att stå utomhus hela vintern, måste den in i värmen ? Är ett helsike att få bort motorn från båten...kylan närmar sig och jag börjar känna ett uns av panik !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det u-bordere du har. Den kan sitta kvar ute. Se till att den är i nerfällt läge bara så vattnet rinner ut. Kör den varm med sötvatten i en tunna och kör slut på soppan i förgasarna, spruta in olja i cylindrarna (jag brukar spruta in olja i förgasarna precis innan den stannar av soppa brist) . Byt olja i växelhuset Smörj alla leder och ta bort propellern och fetta in axeln. Bättra på lackskador.

Ta ur dynor och tillbehör ur båten och se till att det är bra ventilation i båten, tvätta och gör rent skrov från smuts och botten beväxning, ju mer du gör i höst desto mindre jobb i vår. Gör en A-ställning (enklast) och en press över, ska vara luftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad e det för mening att ta bort propelern? jag brukar inte göra det men funderar på att göra det i år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ta bort proppen och fetta in axeln är ett förbyggande underhåll. Är det inte gjort på massor med år så är risken stor att den sitter som berget. Och det är värt dom extra minuterna att fetta in axeln varje höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ta bort propellern minskar ju även stöd risken på den. Att förvara utom hus annars inga problem som föregående sa ta hand om motorn så inte den pajar ihop. Ta ut allt som kan bli fuktskadat Mattor och dynor. Själv tömmer jag hela båtten. Blir lättare att arbeta med henne om jag skulle få för mig att göra någonting.

Om du ska presenning på lägg den inte direkt på utan att det blir luftspalt allra allra helst någon slags ställning. Lämna gärna öppet någonstans så att luften kan cirkulera inuti allt för att förhindra möglet.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst hadock

Jätte tack för svaren.....nu vet jag vad som ska göras.

Bara att bygga en A ställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollera vad försäkringsbolaget säger om vinterförvaring av motorn. Har för mig att mitt vill att den skall förvaras i ett låst utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...