Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
jingesson

Ang båtmotor hjälp!

Rekommendera Poster

Har köpt mej en Evinrude motor.Är en ganska stor motor.Skulle för första gången starta den här idag efter att äntligen fått den på plats på båten o fått i tank o grejor.Såg fram mot en lång härlig dag på sjön.Jag tog tag efter startsnöret men slog näven i kåpan o fann till min förvåning att det inte fanns startsnöre på denna motorn.Inte nog med detta det fanns inte ens ett spår efter att det varit nåt på den ens.Förra ägaren måste varit fenomenal på lackjobb o spackla.Då det inte syns på kåpan på något ställe att det skulle vara igensatt eller så?Han jag köpte den av hade ju varit ute o åkt bara några dagar innan ja köpte motorn o då hade den gått kanonfint.Hur hade han då startat den.Herregud jag blir inte klok på detta alls?Nu när jag tänker tillbaka o efter vi pratade genom detta vid kvällsmaten övriga familjen o jag så slog det oss en sak.På säljaren av motorns golv låg en sladdlös borrmaskin modell skruvdragare med en hylsa på som såg ut som den skulle passa på propellerns låsmutter.Kan det vara så han har fått igång motorn då han var ute o åkte?Isåfall kan nån hjälpa mej med om jag ska ha i fram eller back på motorn då jag gör detta?Samt om skruvdragaren ska stå på Forward/Reverse?Jag som trodde jag kände till allting om båtmotorer men där ser man.Ibland kan man inte sluta förvåna sej.Jag tänkte försöka lösa detta problem till nästa helg då jag ska ta med mej svågern ut på en fisketur med nya motorn.Så vore jättetacksam om någon här kunde hjälpa mej som sagt o lösa detta snarast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Kan du inte prova med att bogsera igång den, det fungerar ju med bilar.:-D Eller prova med att vrida på nyckeln, den kanske är med elstart. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicklas

Elstart....  D har min Evinrude, å då finns där inget startsnöre.  Låter ju lagom långsökt att han skulle starta motorn med en skruvdragare varje gång han sku ut å smyga?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse

Du har väl inta hört historien om ubåtsbesättningen som alla drunknade i Oslofjorden? De försökte skjuta igång sin ubåt.2.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh...leta upp en nedförsbacke bara så ska du nog få snurr på snurran!! Alternativt är ju att ro så fort så att den går igång av sig själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det stora intresset.Verkar dock som om många skojar till det lite.Jo motorn har en styrka på 55 HP.Ang bogsera igång den så vet jag inte.Skulle väl ej gå med en båt?Måste ju isåfall komma upp i så pass hög fart så propellern börjar rotera?Jag funderar faktiskt på o ringa till han jag köpte motorn av o fråga han rent ut hur han gjort med detta problem?Men det känns ju aningen  pinsamt då man känner sej som ett annat mähä.Han tar väl för givet att köper jag en så pass stor o kraftfull motor så klarar man väl av o starta den.O det kan man ju tycka är lätt.Men för den oinvigde kan detta va nog så svårt.Ja har ju alltidd trott att ALLA båtmotorer startas med snöre som på min gräsklippare här hemma.O jag har haft en annan en gång i mina yngre dagar o även den startades med snöre.Det var en helautomatisk modell som efter man dragit upp snöret rullade tillbaka det på plats själv.Snabbt o smidigt.På en gräsklippare även den ja har här går det ju även där tillbaka men jag minns då jag var ute med min morfar då ja var liten o han hade en modell där han snurrade upp 10 m rep o sen tog han fart fort o sprang fram i båten för o få snurr på maskineriet så höll han på så några ggr o till sist brukade den hoppa igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allesammans.Inte lite retligt för mejd et hära.Innan var jag ute vid båten o kollade försiktigt så ingen var io närheten o såg mej.Kanske kommer nån trevlig båtgranne o undrar va ja sysslar med annars o då åker ja ju på o berätta.Ja hur som helst så kollade jag allting extra noga nu.Och på gasreglagets ena sida satt en liten nyckel o den funkade precis som den ja har i bilen den fjädrade tillbaka då ja vridit den fullt ut.Jag hade ju aldrig kunnat drömma om att min motor var så pass avancerad.Ja menar att den var finare än de flesta visste ja ju.Men det tycker man ju ofta om sina egna grejor.,Ja kröp in baktill där vajrarna går igenom o såg till min  minst sagt stora förvåning att det hängde 2 gamla batterikablkar där o dinglade.Tänkte först om det kunde va nåt som tidigare båtägaren kanske haft till o binda båten med eller nåt.Men efter närmre kontroll så sågjag ju att de kröp in  i motorn.Ja det var ju bara springa tillbaka till min mopedbil o öppna huven o ut med batteriet o kånka till båten.Hade inga verktyg direkt mend et gick med den stora rörtång jag alltid har i mopedbilen o få fastd et hjälpligt.Döm om min förvåning då jag vred till på nyckeln o motorn hoppade igånng som om den aldrig gjort annat än gått.

Nä nu ser jag att klockan börjar bli mkt.Så ja ska avsluta detta skrivande.Då ja nu har batteri passade ja på o flytta över mina HELLA 3000 skitfina extraljus till båten så ja ska ut en sväng o köra igen.Har kört oavbrutet nu sedan jag fick igång båten med ett kort uppehåll för kaffe o bulle.Och med ett par sådana fina avancerade extraljus kommer jag kunna köra långt in på småtimmarna nu ju.Ha d bra allesammans o tack för alla era underbara tips.Så kanske vi ses på sjön framöver.Vem vet.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HA HA !....

Du är kanske inte så inne i båtmotorer än? . Men det kommer 8.gif bara att hoppas på att det håller nu då. och att inget lägger av :) Vad har du för båt föresten ? mvh henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Glöm för guds skull inte ta med en extra dunk med diesel. Vore trist om den stannade av en sådan enkel anledning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena killar.Nä ja skulle väl ej kunna kalla mej kunnig inom området.Men ja har börjat lära mej en del.Nu reder jag ut o starta upp motorn iaf.Båten är en Stjärnbåt Weekend med en potent Evinrude 55 hp.Helt ok faktiskt.

Tänkte om nån vet om det kanske finns möjlighet o förkovra sej i båtvärlden genom brevkurser här på internet?

Om inte kanske detta visst vore en fin ide här på Maringuiden.Hur man åtgärdar de enklaste problemen.Som att serva sin propeller.Renoverar sin gamla bensintank till nyskick.Tillverkar sin egen bensinblåsa osv.Finns ju hur mkt som helst o ta upp.O varför inte detta nu med motorkonservering.Är ju en grej som jag kan tänka många kliar sej i huvudet över nu till vintern.Tänk vad många som glömmer o slå glykol i motorns kylsystem.På en bil går det ju av bara farten.Men utombordaren den glömmer man ju lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...