Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gedda

Skatt & Körkort

Rekommendera Poster

Tja...idag såg jag en gammal klasspolare sitta vid busskuren halsande brännvin i den stora staden jag bor i...då fick jag ngt slags dejavu o tänkte på denna tråd...fasen...ett liljeholmens ljus tändes i mitt huvud o jag fattade trådens innebörd ...

Det är ju för min gamla klasspolare jag ska betala båtskatt!! Han har ju haft den äran att slippa arbeta genom åren o suttit där o njutit av statligt tillhandahållen alkohol ( ingen skogsstjärna  där inte ) betalningsmedlet till den statligt förärade alkoholen kvitteras väl ut med jämna mellanrum av den lokala socialmyndigheten.

Så det måste ju innebära att jag försörjt denna kille genom alla dessa år o sånt är ju dyrt...det vet ju alla som har anställd personal hur dyrt det är...

Så skicka inbetalningskortet bums på båtskatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Steve.

Jag tror nog inte att du skulle vilja byta liv med din gamla klasspolare. Man kan väl många gånger tycka att våra skattepengar användes fel, men vi ska nog vara rätt belåtna i alla fall att vi är födda och bor i denna ändan av världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog haft mina funderingar på det här med arbete genom åren...tror jag nog skulle kunna ha ganska kul utan arbetet...skulle faktiskt kunna hitta på en massa saker....en stänkare har jag nog inte heller tackat nej till.....sen har faktiskt samfälligheten ( observera ej statliga medel ) breddat trottoaren utanför min bostad oxå!! Snacka om läge o utveckla sig själv...erhåller jag statlig lön under tiden jag förverkliga mina idéer o drömmar  så skulle jag bli själaglad!

Nä skämt åsido...vi lägger ned diskussionen nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skatt är dåligt, fult och snuskigt. Körkort kan vara listigt om det genomförs på ett i verkligheten förankrat sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett körkort som ser till att vi sjöfarare har grundläggande teoretiska kunskaper i sjösäkerhet, navigation  och allmänt sjövett kan väl inte vara fel?! Kan man det så är det ju lätt som en plätt att bara ta det. Själv såg jag det som en självklarhet att skaffa förarintyg när jag började med båtlivet. 

Sktt är väl inget roligt och jag håller med ovanståenda om att förmodligen ökar samhällsklyftorna mer än förebygger dem. 

Beträffande om alla de dyra båtarna vi ser i vattnat är köpta med för pengar... hur står del av båtlivet kan de vara? Vi lär väl snacka promille om man set till antalet båtar totalt i Sverige. 

Som ensamstående ung kille med liten sgelbåt från 1967 tycker jag det vore mer rättvist att beskatta de som har råd med stora monsterbåtar, men något sånnt skulle ju aldrig gå att lösa i praktiken. Helt rättvist blir det ju aldrig. Jag tror ändå att jag kommer gilla läget och vänja mig att betala.

/Erik Klinga,

Golif 615 Stormfogel,

Västerås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Erik.

Beträffande körkort för båtar är det något som kommer, antingen vi vill eller ej. Att protesterna är stora mot detta hänger ihop med samma sak som man hör när det blir tal om att tidsbegränsa de vanliga körkorten vi har på bilar och motorcyklar. Protesterna kommer alltid från gamla gubbar som med säkerhet vet att de skulle inte på vis i världen klara en ny uppkörning, utan de hade blivit hänvisade till att ta bussen i fortsättningen.

Beträffande den uttjatade båtskatten så är det väl inget som någon båtägare önskar, men det är bara att konstatera faktum att statsmakterna med sin påhittighet att få in skattemedel, kommer säkert att hitta denna inkomstkälla också. De har ju hittat på att man ska betala pengar för att köra i Stockholms innerstad, så de är kapabla till vad som helst. Sen vad vi som har båtar tycker det ger de fan i, vi ska inte på något sätt tro att de styrande låter oss vara någon form av remissinstans i denna fråga. Sedan hur denna skatt ska bli utformad vet vi ju inte, men som så mycket annat som hittas på uppe i Fjollträsket, kommer säkert en del att tycka de blivit missgynnade.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Sjorovarn.

Jag är väl ingen älskare av skatter, men jag är fullt medveten om att gnälla hjälper i alla fall inte. Man måste vara realist, landet måste ju ha in pengar precis som du och jag måste ha för att få våra utgifter till att gå ihop. Det finns länder som inte har några skatter, dessa länder är dock inte vad vi kallar paradis. Titta på ett sådant land som Afganistan, där betalas säkert inte så mycket i skatt. Där finns heller knappt vägar att köra på och tillvaron består i att sitta i en grushög någonstans och spela domino och röka vattenpipa. Nog fan betalar jag väl då hellre skatt och har det någorlunda välordnat omkring mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Steve.

Du får skicka ett vykort när du flyttat dit. Tyvärr har jag inte pengabörs så jag platsar i det landet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Steve.

Jag tillhör skaran av löntagare och kan inte fixa till sådant där som t.ex. båtar som står skrivna på företag och avdragsgill dricka till dem. Man får snällt betala sin skatt antingen man vill eller ej och det är ju tur att det finns en del sådana som jag, annars hade ju allt hamnat till vänster och då hade inte AB Sverige kunnat fungerat .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt hamnat åt vänster? med tanke på hur du ser på skatter tycker jag att du borde hålla dig åt det hållet. Högern vill ju sänka skatterna (hur dom nu ska få ihop den kalkylen)... Att skattepengar måste in är självklart, för som sagt, Sverige måste fungera, men man kanske kan prioritera på annat sätt än det du verkar förespråka...

Nä, Ursh vilken massa politiktjafs... Nu lägger jag ner.

Ps.

Tror inte folk från afganistan blir särskillt glada när dom läser att du ser dom som vattenpiperökande dominospelare i en sandhög... 11.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Baba.

Uttrycket hamna till vänster åsyftar inte någon politisk riktning, utan med det menar jag att pengarna hamnar vid sidan av statsförvaltningen, de skattas med andra ord inte. Nå, då är ju åtminstone du och jag överens att skatt måste komma in för att allt ska fungera. Det är inte alla som är så smarta som du och som begriper det.

Det är sättet dessa skatter ska komma in som vi tvistar om här. Alla tycker att vi ska ha ett fungerande samhälle men ingen vill betala för det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst vill vi betala för ett fungerande samhälle men eftersom ingen konkurrens finns så tenderar skatterna ständigt att öka. Läste i min morgontidning att taxeringsvärdena för hus kommer öka med 15-20 % där jag bor. Regeringen kommer inte göra något åt procentandelen som genererar fastighetsskatt utan sitter snällt stilla och ser mer pengar flyta in till en ständigt mer pengahungrande verksamhet de sedan tidigare tappat greppet om.

Vi inom tillverkningsindustrin där fri konkurrens råder har ständigt ett rationaliseringskrav där vi måste hålla ordning på kostnaderna vilket staten verkar lägga allt mindre energi på. Och då arbetar åtminstone jag och mina kolleger på att göra dett effektivare och bättre där vi nu är placerade och tillgriper inte nödåtgärder såsom flytt av tillverkning till låglöneländer. Och det går att göra Svensk tillverkning mer rationell och samtidigt med bättre arbetsförhållanden.

Hur vore det om regeringen började tänka offensivt och göra något vettigt i stället för att bara deffensivt höja skatter?

Då skulle det bli lite pengar över i plånboken för oss älskare av båtliv så att vi fortsättningsvis kan få hålla på med det vi älskar.

Ett underbart nöje med egen båt.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Ringhede.

Vi har det styret som vi förtjänar. Valdeltagandet är lågt i detta landet, det är bara för oss att masa oss av sofforna och rösta på dem som vi tycker är bättre. Vi har chansen nästa år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Hurså? Vad har det med saken att göra?  Det kanske är på det viset istället att gnällbältet har utvidgat sig och numera även innefattar Halland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Skatteslav

Det hade ju i så fall förklarat din skatteiver! Sliter man inte för pengarna, svider det inte när de tas ifrån en heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Nej, min skatteiver beror inte på att det är pengar jag fått av er som jag vill betala skatt på. Jag får arbeta jag också för dem, dock ska jag väl inte säga att jag sliter för dem men hur många gör det? Min skatteiver om man nu kan kalla den så, beror på att jag använder skallen och har räknat ut att det går inte att få ett land att fungera utan att det kommer in skatt. Skatt ska tas från de som har råd att betala och det har båtägarna bättre förutsättningar för att göra än t.ex. ensamstående mödrar, sjuka och arbetslösa. Det har tyvärr blivit så i vårt samhälle att de som har vill bara ha mer och de som inget har ska ha mindre.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som anställd räkneexempel

Person A tjänar 100 kr tim arb,giv.avg. semesterlön, försäkringar etc

lätt kalkylerat blir det 166 kr tim, av dessa 166 kr som den anställde faktiskt tjänar går ca beroende på kommunalskatt mm 100 kr i skatt, kvarstår gör 66 kr.

Av dessa 66 kronor handlar exempelvis den anställde en blomma till sin fru på fredagen för o ...ja ni vet...av dessa 66 kr utgör 13 kr lite drygt i moms...kvarstår ca 53 kronor...det var en jäkligt dyr blomma det....hade han köpt bensin hade det varit ännu mindre kvar i köpkraft...eller alkohol...

Så det finns säkerligen utrymme att klämma in några punktskatter till, cykelskatt till exempel...dom åker på fina cykelbanor finansierade med skattemedel...där borde man kunna lägga skattesatsen på tumstorleken på hjulen...äger du en 26 tums cykel så borde man ju få betala 2.600 kronor i skatt, sånt är självklart!

Barnvagnsskatt borde finnas, hur ofta ser man inte mammor o pappor dra barnvagnar på våra skattefinansierade trottoarer? Det borde kosta minst en 1.500 kr/år.

Sen alla dessa rullatorer...tänk dig att vi lånar ut dom genom landsting o kommun...såna skulle man leasa ut genom landstingen, pensionärerna har ju sååå höga pensioner så det berör dom inte, sen en liten hjulskatt på dom oxå...kanske en liten parkeringsavgift på dom oxå ifall dom måste stanna o hämta andan mitt på trottoaren.

Så jag håller med dig Maste..det finns utrymme för o utveckla skattesystemet, varenda hobby eller fritidsintresse borde beskattas stenhårt, allt för o främja det solidariska skattetrycket.

va trött jag blev i fingrarna nu...tur det är fredag så man kan ta sig en stänkare ikväll.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Steve.

Jag förstår ironin, men du kan tro att det kommer att gå mer och mer på det hållet. Se bara på våra kommuner, när kommunalgubbarna slår sig för brösten och talar om hur låg skatt de har i just sin kommun. Att de sedan tar hutlöst betalt för vatten, avlopp och sophämtning talar de inte så högt om. Det är ju inkomster det också för kommunen, det är inte konstigt att det då går att hålla kommunalskatten låg. 

Det är likadant inom statsförvaltningen, det går inte att beskatta lönen hårdare än vad den redan är, därför punktbeskattar man så mycket som möjligt. Staten är ju tvunga att få in skattemedel, vi har ju bl.a. en statsskuld som inte går av för hackor och bara räntorna på den borde ju vara rätt så betungande.

Det går säkert att hitta på hur mycket som helst som ska beskattas och det blir ju de som drabbas av en sådan punktskatt som blir förbannade. Men Steve, medge om du nu hade jobbat som skatteindrivare, hade det ändå inte varit rätt frestande att beskatta 700 000 fritidsbåtar?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar; Nej.

Jag vill påstå som min far alltid lärt mig, rätta dina utgifter efter inkomsten.

Kan du gå in till din chef o säga att du vill ha fyratusen mer i månaden för att du nyligen köpt hus exempelvis?

Det är fundamentalt fel ditt resonemang.men du får ha din åsikt liksom jag har min, det är grejen med demokrati och yttrandefrihet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst håkan

Det är inte fel att det tas ut skatt för att uppfylla vissa funktioner i samhället vi alla har nytta av såsom skolor, vård, infrastruktur mm.

Men det är mycket viktigt att man hushåller med dessa pengar på bästa sätt. Det är fruktansvärt naivt att tro att staten kommer hushålla bättre med pengarna om de bara kan öka skatterna hela tiden. Staten måste se över hur de befintliga pengarna används och se till så att de enbart går till det som behövs.

Ett enkelt sätt att se att så inte är fallet är att se hur många nya myndigheter som hela tiden startas. Ofta dyker ett problem upp i medier, en enmansutredning tillsätts. Utredningen visar att det behövs en ny myndighet och en lämplig chef för den myndigheten är enmansutredaren...

DN hade för en tid sedan en artikelserie om generaldirektörer. Om ni inte har gjort det så gör det.

Visst kan man tycka att en fd generaldirektör mer eller mindre på lönelistan gör väl inget i den stora konkursen men det visar på en flathet och ett fel i systemet som heter duga.

Ta bort sådana onödiga kostnader och du ska se att vi kan slippa båtskatt och ändå amortera på statsskulden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Håkan.

Detta kan du och jag och de andra båtägarna ändra på. Vi är 700 000 som skulle kunna rösta på ett alldeles eget parti, vi kan ju kalla det Båtpartiet. Om vi  skulle gjort det, skulle vi ha en rätt så god chans att ändra på saker och ting som vi tycker är fel. Att vi sitter här och gnäller i detta forum, förändrar ingenting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O vem ska kolla körkortet??? nyanställning på sjöpolisen!!! yippie flera jobb!!!

Skämt osido har förarintyg och tycker det räcker för min lilla bayliner. men tyvär så ställs det ju inga större krav varken på förarintyget eller kustskepparn och det saknas resurser att kolla förarintyk etc. Men för att motivera en kommande båtskatt så krävs det ta mej fan mer en lite färg och lampor till fyrarna!!!

Undrar vad en oljetanker kommer att gå på i skatt om man räknar båten pluss all skatt på oljan hihi!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körkort eller förarintyg, det handlar om principen. Ett gäng landkrabbor sitter i Tjockholm och ska göra något kraftfullt med buset på sjön. Då kommer de på att:

-JA, vi inför körkort på sjön!

Polarn funderar och säger:

-Vadå tjörkort?

Förste polarn

-Ja du vet typ förabevis. Smart VA!? Då får vi sitta kvar här ytterligare en tid och fisa.

Andre polarn:

-Men det hjälper väll inte mot fyllona på sjön?

Förste igen:

- Nä men det verkar som vi gjort nåt' redigt och vi får lönepåslag och beröm. Sedan kan vi inför registrering och lägga på lite båtskatt och få ännu mera berömm precis som polarna som gjordet' med bilskatten som först bara var en tillfällig avgift.

-Smart va?!

-Nä nu kan vi inte sitta här mer, Nu går vi ner och kollar in lite sköna brudar,

-Fick du me' dig plastkortet så drar vi!.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall man hitta på nya Skatter då???? Någon som kan svara på detta????

Börjar fan ledsna på nya skatter och höjningar på allt!!!! kan inte Idioterna krympa sina skyhöga löner i stället???? det går då fan ingen nöd på dom!!! Tjänar säkert lika mycket i månaden som jag gör på ett helt år!!!! Sicken skön ledning vi har kan fan inte va svårt och styra landet!!! bara höja lite här och där så det går ihop sig med porrklubben på fredan och ölen på lördgen. och vill man ha riktigt kul så kan man ju hitta på en ny skatt och fessta hela veckan lång!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att regeringingen tappat greppet om utgifterna. Då måste de höja inkomsterna. Detta sker genom att höja kostnaderna i form av skatter för alla skattebetalare. Om skattebetalarna ska kunna öka sin betalningsförmåga måste de få in mera pengar, alltså högre löner, för att nivån ska bli oförändrad. Men högre löner för att betala högre skatter tar livet av Svensk konkurrenskraft och vi ökar arbetslösheten. = ekonomiskt självmord.

Vad regeringen behöver göra är att backa skattetrycket 10 år tillbaka (minst) men det saknar de kompetens till. Troligen saknar den blå-göna röran som är i opposition det också. 

Oavsett partifärg måste lösningen vara lägre skatter och lösa ekonomin ändå utan att för den skull göra dramatiska nedskärningar på allt som vi behöver. Sker genom offensiv politik som medför ökad sysselsättning och då blir vi fler som är med och betalar skatt samt fler som får råd att skaffa båt och vi blir fler lyckliga familjer som kan njuta av livet på sjön.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Nej, Maste har inte gått under jorden han har bara varit ledig ett par dagar. Beträffande hur landet styrs så är där väl mycket att önska. Vi har ju havt andra aktörer vid rodret vid ett par tillfällen i modern tid och inte resulterade det i att lönerna för statsråden minskade. Man kan ju ibland undra om någon kan göra sig förtjänt av 100 000 i månaden och då speciellt när vi ska betala det.

Problemet som sådant är känt men vad gör vi för att lösa det? Det kvittar ju vem vi röstar på så får vi ju pröjsa feta statsrådslöner. Jag har faktiskt vid detta laget resignerat och röstar inte mera, det finns ingen mening att göra det.

Vi skulle kanske ha ett sådant system som det finns på Cuba och då naturligtvis med en båtägare som diktator. Där är det inget tjafsande, där är det Fidel som bestämmer och punkt slut.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...