ChristerN 2 715 Postad 14 September , 2005 Hej Tacksam för hjälp om mitt lilla problem. När jag var ute i helgen så gick jag länge på grunt vatten med drevet (VP 280 tror jag) upptiltat. Sökte natthamn i grund vik. När jag sedan gick ut på djupt vatten ville inte drevet gå ner igen. Jag satte båtshaken till och tryckte och försökte sen med knapparna. Det hjälpte.... men sen dess sjunker drevet hela tiden och stannar inte i läge. När jag kör upp drevet tappar motorn i varv, båten bromsas liksom upp på ett sätt som jag inte märkt tidigare. Spänningen går ner som normalt när jag trimmar upp drevet och ligger bra när jag inte kör trimmet så jag tror egentligen inte på någon kortis. Förslag på varför drevet sjunker? (hade läckande ventiler på styrpulpetarens trim tidigare i år, kanske samma fel?) Kostnad att fixa? Förslag på varför motorn tappar i kraft när jag trimmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wellcraft19 Postad 16 September , 2005 Ett par gissningar. Om du gick pa grunt vatten och baten nu ar orkeslos, sa kan du ha nagot som lindat sig kring propelleraxeln. Om drevet inte stannar i ratt lage (gissar att du har powerTRIM, inte powerTILT), sa har backventilerna i pumpen hangt sig, eller sa har du lackage kring lyftcylindrarna. Racker med ett stalle i och med att allt ar parallelkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 715 Postad 16 September , 2005 Tack Wellcraft. Visst är det trim (och tilt, men skit samma). Inget sitter på propeller axeln. Vet du vad det kostar att fixa läckage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Christian Lindholm Postad 17 September , 2005 Kontakta Göteborgs Marinservice AB för dom renoverar alla typer av trimpumpar och trimkolvar till båtar till bra priser. Gå in på deras hemsida och kika www.goteborgsmarinservice.se Tel 031-7078680. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 18 September , 2005 Sorry, inga uppgifter pa kostnad (i USA). Forutsatt att bate nar pa land kan du annars ganska latt ta bort din lyft cylindrar. se dock till att ha drevet ordentligt sakrat, annars klipper du latt bade ett finger eller en arm. Det kan ocksa vara sa att du har luft i systemet. Gissar du har kollat olja i behallaren vid hydraulpumpen? Kor upp och ner flera ganger for att fa ut eventuell luft. Anledningen till att jag fragade om TILT eller TRIM, var att manga 280 drev kom med endast power TILT (eller kanske mera korrekt, power lyft). Trim fick man ordna med en liten pinne innan man gav sig ut. Tyvarr anvander en del just denna lyft aven till trim och det haller den inte till. Nar du sager att motorn gar ner i varv, jag gissar du talar om (bat) motorn och inte motorn till hydraulpumpen?! Du kan ha en toast motor pa hydraulpumpen och den drar helt enkelt mera strom an generatorn kan ladda (generatorn gar pa fulleffekt och belastar motorn). Eller, sa bara en kortis nagonstans. Kan vara klokt att ta isar alla kopplingar, rengora dem, och satta ihop dem igen. Spraya nagot fuktavvisande medel som WD-40 eller liknande innan du satter ihop dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 18 September , 2005 Hade ett liknande problem; men då va det trimmreläerna som strulade ett av dom brann så att trimmpumpen gick hela tiden lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 715 Postad 18 September , 2005 Tack alla för kloka ord. Har nu lite att kolla på nästa gång jag är vid båten. Ska försöka rapportera vad det var som var fel när jag hittar det. Men fortsätt gärna med mer tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser