lokatta 0 Postad 14 September , 2005 Har en 70 tals shipman 28 som jag använder tills upptagning i okt. Så här på sensommarn så är det kallt o fuktigt större delen av dygnet så undrar jag av er som seglar nyare båtar, har det hänt nåt stort på trettio år med kondensproblematiken? Med tanke på att sandwich konstruktionen borde isolera bättre som d flesta nyare båtar använder sig av (mindre kondens). Läste att t.ex. Dehler har ytterligare ett plast hölje på väggarna som bildar en luftspalt mellan som förebygger kondens samt bidrar till en behaglig ruffmiljö. Det kanske är bara reklam och alla nya båtar bygger på den tekniken eller? Sammanfattningsvis, när det blir dax för ny båt. Är det skillnad på inomhusklimatet så här på höstkanten mellan lite billigare Hanse 341, First 31,7 jämfört med t.ex. Dehler? Förutom mysfaktor och estetik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 14 September , 2005 Om du tittar på en Vega som är en 70 talare så är den torrare. Fuktig varm luft avsätter vatten på en kallare yta. Så isolering hjälper men som i Vegans fall så försöker man torka den inkommande luften genom att den tas in i sittbrunnsakter och leds genom rör som ligger an efter skrovet och luften kommer ut mitt i ruffen. Fuktighetan som fanns i utomhus luften har nu kondenserats i ledningarna och du har en torrare luft in i ruffen och därmed mindre fukt på väggarna. Är det möjligt att göra så i din båt? För att det skall fungera så måste ruffluckan vara stängd och en sugande ventil finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 14 September , 2005 Bra lösning Seglaut. Ska kolla möjligheten. Men hur vet man att luften cirkulerar ut genom rätt hål? Varm luft stiger eller en fläkt? Men återigen, nån som seglat en 70 talare med enkel laminat och hoppat i en ny båt med sandwich mm. Är det skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 September , 2005 Hade en Shipman28 tidigare med samma kondensproblem ( kondensen uppenbarade sig när jag rev ur den äckliga plast/skumgummi-vadderingen. Jag funderade på att skaffa korkskivor av liknande typ som finns i värmeunderlägg. Det väger inte så mycket, är isolerande och lätt att hålla rent. Jag hittade dock inga lämpliga korkskivor någonstans och eftersom jag avyttrat flytetyget blev det inget av. F.ö. kan jag tillägga att Shipman 28:an (i alla fall min gamla) har en kondensfälla under b/b koj. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dry Postad 14 September , 2005 Visst är det skillnad på fuktigheten i en båt i enkellaminat jämfört med sandwich. Jag har gjort precis det bytet du frågar efter, och visst det är skillnad mellan de båtar jag bytte. Men det finns många faktorer, hur ventilation är ordnad, hur och vilken isolering (och/eller skrovbeklädnad) som används osv., så det är svårt att säga vad som egentligen beror på vad. Skulle faktiskt vilja påstå att det går att få en enkellaminatbåt torr, också i hösttider, tom i Malmö (där är det fuktigt). Ventilation, gärna motordrivna fläktar (jag provade med solcellsdrivna, kan tyckas vara marginellt, men skillnad gör det), bra placerade ventiler (typ Dorade), och bort med alla de konstiga mattor som klistrats överallt i något slags skönhetsiver (det är skumgummi med galonduk ovanpå jag tänker på). Det är ingen ända på det! Men med lite ihärdighet så går det att få torrt! /Dry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 15 September , 2005 Tackar Dry. Synd att jag har en riktig pressänning för vinterhalvåret som inte släpper igenom ljus för att kunna driva en solcellsdriven fläkt. Blir väl batterier eller nåt annat kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 15 September , 2005 Jag isolerade förpikens skrov för några år sedan och blev av med kondensproblemen efter det. Skall göra samma procedur i övriga ruffen när jag hinner. Kolla på min hemsida hur jag gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst magnus Lundqvist Postad 15 September , 2005 Äger sedan ett år tillbaka en Dehler 33. Har ingen erfarenhet från Hanse el.Beneteu men ägde tidigare nen Crown 31 med sandwich i skrovet: Crownen var torr att bo i men Dhelern är avsevärt torrare. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dry Postad 16 September , 2005 Hm, något förvirrande Lokatta! Fuktegenskaper hos sandwich-lösningar är mest framträdande då båten ligger i - samma period så ev solcellsdrivna fläktar funkar. När du har vinterpressen på så är det andra förhållanden som gäller. Huvudbudskapet är dock att se till så att det är ordentlig ventilation, vilket gäller också när pressening / kapell används. Vegans lösning har fått många lovord, i brist på sådana genomtänkta lösningar så får man fixa annat, som välplacerade ventilatorer, luckor på glänt osv. Med bra ventilation så går det att få de flesta båtar torra. Dry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kenta Postad 16 September , 2005 Det låter lite som om du samlar argument för att kunna byta till en nyare båt. Det finns många orsaker till att byta båt -nytändning är en av de viktigaste. Det finns ett enkelt svar på din undran om det är torrare i en modern båt än i en 70-80-talare. JA. Generellt kan man säga att konstruktion med sandwich eller liknande och ventilation, förbättrade värmare sprayhoods/kapell sammantaget gör en torrare miljö. Jag har genomlevt att antal båtar från tidig 70-talskonstruktion till den nuvarande, en sen 90-talare och helt klart har livit blivit torrare. Men det är klart -får man 3 dagars ihållande regnväder kan det nog bli lite fuktigt i vilken båt som helst men det finns ju olika grader av helvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 16 September , 2005 Dry, tänkte ett steg längre bara, har nämligen inte lyckats torka båten till belåtenhet över hela vintern med öppna ventiler, därav frågan om solcellsdrivet. Kenta. Du har gissat rätt, och ja... helvete kan vara olika hett. MVH Jonas alias Lokatta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser