Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Gäst Stefan

Importera segelbåt från Californien, USA?

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej, Jag skulle vilja importera en 10 meters segelbåt (dansk 80-talsbåt) från Californien, USA. Är dock lite osäker på hur jag skall arrangera transporten till Sverige samt om den måste CE märkas. Är det någon här som har tips om något transportföretag som kan transportera båten från Californien till Sverige för en rimlig kostnad? Sen antar jag att man måste få tag på någon form av stabil vagga som båten ligger i under transporten till Sverige men det kanske transportföretaget kan hjälpa till med. Måste denna segelbåt CE märkas iom. att det är en dansk båt? Har läst en del trådar gällande detta ämne men jag är fortfarande lite osäker på vad som gäller iom. att detta är en dansk båt och inte en amerikansk. Tack på förhand. Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du fixa fram dokument på att båten har använts i Danmark först, sedan exporterats till usa kan du faktiskt hoppa ce-märkningen, om inte, måste du ce märka den.Inte kul med ce märkning på segelbåtar, mera ommfattande en för mototrbåtar då krängnig o dylikt också måste beräknas/testas. Mitt tips er att kontakta någon konsult firma ang. ce-märkningen INNAN du importerar båten för att kolla möjlighet o kostnad för ce märkningen.

Californien er inte det billigaste stället att transportera från, lång transportsträcka...

Ring till flera speditörer/transportfirmor o kolla priser, många har servicen att bygga vagga mot en kostnad givetvis.

Tror det blir dårlig ekonomi totalt i detta köpet, om inte segelbåten er extremt billig.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej, Tack för informationen. Båten exporterades till USA när den var ny så det ser dystert ut... den måste i så fall CE-märkas. Trist. Då är det nog tyvärr inte värt besväret. Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Hej Stefan,

 

Jag är nästan säker på att båten inte behöver CE märkas. CE märke gäller nyproducerade båtar som säljs inom EU. 70-,80- och 90 tals båtar är inte CE märkta. Det är samma sak om du köper en begagnad TV i USA från 1980, den skall inte heller CE märkas. 

 

Tror kostnaden för transport över Atlanten i runda tal ligger på ca: 50 000 kr.

 

Mvh Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att ta ifrån dej alt hopp!, er det så att båten exporterades och såldes som ny i usa, måste båten ce-märkas.1.gif

 Segla över den själv vetja, hoppa ce-märkningen o skaffa bevis från tillverkaren i Danmark att båten solgts för scandinaviska marknaden..12.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Båten behöver EJ CE märkas eftersom det bara är fabriksnya båtar som importeras till EU eller båtar tillverkade inom EU som behöver CE märke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till som tror på tomten! Ursäkta sarkasmen men du har fel, alla båtar som importeras måste ce-märkas, nya som gamla dock ej båtar tillverkade innan 1950.

och båtar som används i tex tävlingar mm.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej, Jag har lekt med tanken att segla hem den själv men det är ju några sjömil mellan Californien och Sverige. Det hade varit enklare om den hade legat på östkusten. Men jag skall faktiskt räkna på hur långt det är samt försöka göra en kalkyl över dom förväntade kostnaderna. Men jag tror att det är lite för långt att segla. Tar nog för lång tid. Men det vore kul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det hadde nog varit grymt kul o en upplevelse för livet..1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Har nu läst in mig lite ang. CE reglerna och det ser ju onekligen ut som om man måste CE-märka båten om man importerar den från USA. Det känns dock lite konstigt då den är tillverkad i Danmark i mitten av åttitalet. Det enda som skiljer mot en svensk åttitalsbåt är ju att det står US i seglet istället för SWE. Är väl bara att märka om seglet... //Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Har också läst åp sjöfartsverkets sida, blev förvånad över det faktum att båten skall CE märkas, då bör ju alla andra begagnade båtar i våra farvatten också CE märkas. Men du har ju rätt, det kommer förmodligen inte vålla några som helst problem med att segla hem båten. Det finns ingen kontroll av CE skyltar idag, 95% har inga ändå eftersom de är tillverkade på 70, 80, och 90 talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade precis vad det kostar att skeppa en 38 ft segelbåt från New Orleans till Danmark och det ligger på ca 10000 USD.

 

Alla som importerar privat och i bolag från USA, håller de på med CE-märkning varje gång?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett email fran Magnus Johansson här om import av Maxi 108 som jag inte kunde svara pa och kunde inte heller hitta namnet här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en svensk flagga och en logga med ett svenkt båtnamn, åk över och segla hem den. Det är ingen som ifrågasätter en gammal 10 m båt. Blir du lyckligare av ett CE märke? Tror knappast det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Wallenius stannar till norr om Los Angeles (Port Hyeneme)och om jag var dig så skulle jag skeppa hem den på ett modernt roro-fartyg, då båten kommer slitas hårt på seglingen hem samt att en transit genom Panamakanalen inte är gratis, om du väljer den vägen. MEN, det blir definitivt ett minne för livet om du seglar hem den - tro mig!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur många båtar är idag ce-märkta? Tror inte min är det, har i alla fall inte sett ngn märkning.

Vem kollar om båtarna är märkta? Vad händer om den inte är det och det upptäcks av rätt myndighet? Tror inte de tar båten!

/PG

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ang. CE-märkning av importbåtar

 

Kolla in:

www.ceproof.se

Där finns de regler som gäller, och så hjälper dom en CE-märka oxå.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...