2Much 0 Postad 13 September , 2005 Jag har en snipa på 24 fot och ca 2,3 ton. Båten är nu utrustad med en Yanmar YSE 12 som börjat blåröka. Nu är jag sugen på ett motorbyte istället för att renovera den gamla. Dom motorer jag funderar på är på mellan 14 och 20 hk från Nanni, Lombardini, Solè och Yanmar. Jag är intresserad av både bra och dåliga erfarenheter från dessa märken. Det är ett ganska svårt val då alla utom Yanmar är mer eller mindre okända tillverkare för mig. Den som jag just nu är mest sugen på är Lombardini LDW 702 M http://www.rodahl.se/. Hoppas på massor av synpukter och tips ?-). Mvh Martin Steen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 September , 2005 Jo, det kan väl vara intressant med för oss nya bekantskaper. MEN vill du verkligen vara provdocka. Produkterna är säkert jättebra MEN hur är det med reservdelar och service? Är du beredd att ha stopp mitt i säsongen på grund av brist på delar och kompetent/tillgänglig servicepersonal? Dessa frågor och tankar har ett antal gånger dykt upp i mitt huvud. När jag besökt mässor och sett nya intressanta motorer. MEN jag har ändå valt välkända kanske lite tråkiga lösningar när det kommit till kritan./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 14 September , 2005 Lombardini har jag förstått att är ett bra och pålitligt märke. Märket har i alla fall funnits länge i Finland. En kompis pappa har en, minns inte modellen, med den har de inte haft något problem vad jag har hört i alla fall. Du kan ju höra av dig med dina erfarenheter sen, jag är även intresserad av motorbyte. [KUR]edit: Kan tillägga att den motorn kostar 6950€ på Vasa motor[/KUR] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 14 September , 2005 Rekommenderar att du tittar på vad du har för lokal tillgång till serviceställe och installatör. Det finns många bra alternativ, Solé, Nanni, Penta, Yanmar m fl. Vi valde en motor från Lombardini, fast i Iveco-utförande (enda skillnaden är färgen) när vi bytte i vår snipa häromåret. Valet avgjordes av att det är en välrenommerad tillverkare, närhet till service och installatör samt goda garantivillkor (3 års garanti). Vår motor heter 4041 M39 (Iveco) och motsvarar LDW 1404 M (Lombardini) - en 4 cyl, 39 hk. Vi är mycket nöjda med motorn. Går som en klocka och oerhört mycket renare avgaser än vår gamla stinkande MD 17. Nu luktar det aldrig dieselavgaser i båten längre, inte ens i medvind... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Steen Postad 14 September , 2005 Problemet för mig är att det finns dåligt med återförsäljare av alla inombordare i Dalarna (båten ligger i sjön Runn). Enligt försäljaren på Lombardini (även dom andra tillverkarna) har dom mycket reservdelar hemma med korta leveranstider mycket goodwill även efter garanti tidens utgång. Jag räknar med att utföra byte/installation själv då det både är brist på varv och pengar. Men som sagt ett svårt val där jag hoppas på ännu mera info från andra båtägare innan jag bestämmer mig. Efter bytet kommer jag oavsett märke att dela med mig av mina erfarenheter. Mvh Martin Steen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Albert Ottosson Postad 14 September , 2005 Tycker att 14 - 20 hk låter alldeles för snålt. Själv installerade jag en 30 hk Iveco i min 22 fots snipa. Båten går nu som en klocka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 14 September , 2005 Håller nog med om det. Vi satte alltså en 39 hästars 4-cyl diesel i vår 24 fots snipa med ett deplacement på ca 1800-2000 kg. Känns rätt lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 14 September , 2005 Det beror väl på om man har halvplanade skrov eller inte. [KUR]20 fot / 11 hk[/KUR] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2Much 0 Postad 15 September , 2005 Det är en riktig snipa med ordentlig köl. Båten är otroligt lättdriven. Den gör knappt mer svall än en kanot. Det var en av leverantörerna som sa 5 hk per ton. Den toppar 6 knop med min gamla Yanmar på 12 hk där säkert några hästar blivit korv eller gått och lagt sig. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas strandberg Postad 16 September , 2005 Vi har bytt ut vår MD11C från 1981 till en Lombardini 1404 på 40 hkr i vår 36 fots segelbåt. Motorn går fantastiskt fin (ingen rök och surrar som en symaskin) med sina 4 cylindrar. Att sedan Rodahl missade propellerdimensioneringen (blev för stor) gör inte så mycket eftersom de utan kostnad för oss byter in bladen mot nya i vinter. Vi valde mellan Lombardini o Penta och då det stod klart att vi fick 10 hkr och en cylinder mer om vi valde lombardini var valet enkelt. Det är dessutom en europatillverkad motor som är betydligt modernare än Volvo (som ju tillverkas i Asien.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaolsson 0 Postad 16 Januari , 2008 Jag ska byta ut min Yanmar YSM12 mot en Lombardini 502 nu i vinter. Hade gärna tagit en 702 men den får inte plats. Vad gäller delar i lager kan man ha otur med alla inkl Yanmar (vis av erfarenhet). Motorstorleken har nog mindre betydelse i en riktig snipa (kommer aldrig att gå fortare än hon är lång). Jag har aldrig upplevt att Yanmarn varit för klen och min snipa väger 2,5 ton. Hoppas att du blir nöjd med din motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser