Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Hellis

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min hydraulstyrning. När jag kör händer det att rodret helt plötsligt rör sig trots att jag håller ratten helt stilla. Det är inte några häftiga utslag, men jag måste kompensera med ratten för att kunna hålla någorlunda rak kurs. En annan sida av samma sak(?) är att ratten ibland intetar, jag får veva en hel del innan jag får önskat utslag på rodret. Jag bör väl också säga att alla mekaniska delar är oskadade.Systemet är också fyllt med olja och det finns inga läckor.

Är det någon i det kunniga gänget här som har några förslag på var felet kan ligga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan möjligen vara luft, men jag har luftat systemet efter instruktionrna. Min fundering är: Kan det vara så att det är något internt läckage  i någon ventil, i cylindern eller i någon av pumparna(jag har två styrplatser)? Hur ska man i så fall kunna avgöra vilket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är för mycket olja? jag menar så att det inte tar ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankan har en bra fråga! Ja, det är samma problem vid båda styrplatserna. Detta borde väl innebära att felet ligger på något annat ställe?

Gäddan har en undring som är intressant, men jag måste göra honom besviken. Olljenivån ligger precis där den ska.

Vad gör man? River hela systemet i molekyler? Inte särskilt lockande.

Bra ideer skulle uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står ratten still på den andra platsen när problemet uppträder? eller är det dit rörelsen tar vägen?= ventilfel mellan dessa. Annars låter luft som troligast!

mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten på den andra styrplatsen står stilla eller möjligen rycker till då felet uppträder. Kan detta tyda på ventilfel och kan då detta i sin tur bero på skit ioljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är naturligtvis rätt svårt att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut ombord i verkligheten. Det enda vi kan göra här på forumet utan att ha kännt på bitarna är att komma med förslag och goda råd.

Det sitter troligtvis övertrycksventiller inne i rattpumparna, men att dessa skulle öppna vid  normalt användande är högst osannolikt.

Att den rattpump som inte är i bruk rör sig någon 100-dels grad beror säkerligen på att backventilen i den samma tar en liten volym i anspråk.

 Om man antar att styrningen i sig är felfri och utan luft och symptomen uppträder enligt ovan, betyder detta att cylindern arbetar som den skall och att rodret/drevet inte följer. 

Om du trycker resp. drar i kvadranten/drevet och samtidigt observerar cilinder och kolv skall dessa vara helt stumma, dvs kolla att kolven inte rör sig i förhållande till cylindern, och att cylinderns infästningar inte glappar vare sig på rodersidan eller båtsidan. Skrovet skall naturligtvis inte heller svikta.

 

Ser fram emot kommentar.

 

/LC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske en dum fråga.. oljan ser ut som den skall? jag menar rosa genomskinlig olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen  och tack för kommentarerna.

Som svar till Gedda vill jag säga att oljan ser fin ut.

Beträffande tankarna från Le Canard(eller som jag sa förutAnkan, får jag fortsätta att kalla dig så?) skall jag kolla så snart jag kommer till båten, förmodligen ganska snart. Sedan återkommer jag och berättar vad jag kommit fram till.

 

Hej så¨länge

Hellis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...