Hellis 0 Postad 13 September , 2005 Jag har ett problem med min hydraulstyrning. När jag kör händer det att rodret helt plötsligt rör sig trots att jag håller ratten helt stilla. Det är inte några häftiga utslag, men jag måste kompensera med ratten för att kunna hålla någorlunda rak kurs. En annan sida av samma sak(?) är att ratten ibland intetar, jag får veva en hel del innan jag får önskat utslag på rodret. Jag bör väl också säga att alla mekaniska delar är oskadade.Systemet är också fyllt med olja och det finns inga läckor. Är det någon i det kunniga gänget här som har några förslag på var felet kan ligga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RR-Johan 0 Postad 13 September , 2005 Luft i systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellis 0 Postad 14 September , 2005 Kan möjligen vara luft, men jag har luftat systemet efter instruktionrna. Min fundering är: Kan det vara så att det är något internt läckage i någon ventil, i cylindern eller i någon av pumparna(jag har två styrplatser)? Hur ska man i så fall kunna avgöra vilket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 September , 2005 Är det samma symptom vid båda styrplatsera? /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 September , 2005 Det är inte så att det är för mycket olja? jag menar så att det inte tar ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellis 0 Postad 14 September , 2005 Ankan har en bra fråga! Ja, det är samma problem vid båda styrplatserna. Detta borde väl innebära att felet ligger på något annat ställe? Gäddan har en undring som är intressant, men jag måste göra honom besviken. Olljenivån ligger precis där den ska. Vad gör man? River hela systemet i molekyler? Inte särskilt lockande. Bra ideer skulle uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 September , 2005 Står ratten still på den andra platsen när problemet uppträder? eller är det dit rörelsen tar vägen?= ventilfel mellan dessa. Annars låter luft som troligast! mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellis 0 Postad 14 September , 2005 Ratten på den andra styrplatsen står stilla eller möjligen rycker till då felet uppträder. Kan detta tyda på ventilfel och kan då detta i sin tur bero på skit ioljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 15 September , 2005 Hej, Det är naturligtvis rätt svårt att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut ombord i verkligheten. Det enda vi kan göra här på forumet utan att ha kännt på bitarna är att komma med förslag och goda råd. Det sitter troligtvis övertrycksventiller inne i rattpumparna, men att dessa skulle öppna vid normalt användande är högst osannolikt. Att den rattpump som inte är i bruk rör sig någon 100-dels grad beror säkerligen på att backventilen i den samma tar en liten volym i anspråk. Om man antar att styrningen i sig är felfri och utan luft och symptomen uppträder enligt ovan, betyder detta att cylindern arbetar som den skall och att rodret/drevet inte följer. Om du trycker resp. drar i kvadranten/drevet och samtidigt observerar cilinder och kolv skall dessa vara helt stumma, dvs kolla att kolven inte rör sig i förhållande till cylindern, och att cylinderns infästningar inte glappar vare sig på rodersidan eller båtsidan. Skrovet skall naturligtvis inte heller svikta. Ser fram emot kommentar. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 September , 2005 kanske en dum fråga.. oljan ser ut som den skall? jag menar rosa genomskinlig olja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellis 0 Postad 15 September , 2005 Hej igen och tack för kommentarerna. Som svar till Gedda vill jag säga att oljan ser fin ut. Beträffande tankarna från Le Canard(eller som jag sa förutAnkan, får jag fortsätta att kalla dig så?) skall jag kolla så snart jag kommer till båten, förmodligen ganska snart. Sedan återkommer jag och berättar vad jag kommit fram till. Hej så¨länge Hellis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser