Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Kene

Mercury 80 hk generator.

Rekommendera Poster

Hej. är det nån som vet hur mycket generatorn till en Mercury 80hk från -79 laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget 14.gif

Skämt osidå så är det faktiskt inte mycket, ca 12A vid fullvarv. Funkar inte riktigt som en bilgenerator utan mer som på en belysnings spole på en moppe, brukar inte heller finnas någon regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,,jag kan tyvärr väldigt lite om båt-el.Har ett batteri i min båt just nu,men tänkte skaffa ett till som förbrukningsbatt.Har försökt läsa mej till på forumet om detta,men blir helt yr av alla möjliga förslag om hur man ska koppla. Orkar min motor ladda 2 st batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar, beroende vad man har för förbrukare.

På min förra båt satt det Murkla 80 hk ( Lite bilder http://web.telia.com/~u11101231/ ) och jag hade dubbla batterier.

Jag hade en Leab laddförstärkare/avskiljare som styrdes manuellt med en knapp på instrumentpanelen. Normalt kopplas den till generatorn så avskiljningen sker automatiskt men den möjligheten är lite dålig på Murklan. Sedan var det bra att kunna styra laddningen av förbrukarbatteriet också. Istället för Leaben går det med ett relä som sköter seppareringen.

Mina förbrukare var värmare och belysning men ingen kyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig begripit varför en utombordare skall ha så dåliga laddningsmöjligheter. Vi köpte en gång en ny Johnson 6 hk att ha på vår långfärdsjolle. Bl.a för att kunna ge ström till lanternorna och ett par läslampor via ett bilbatteri. I spec. stod det att den skulle ladda 60W. Det blir vid 12V 6Amper. Vid mätning så gav den knappa 2 A (24W) vid fullvarv. Vid samtal med leverantören uppgav man att det gick att [KUR]koppla in lampor[/KUR] med totalt 60W! Ett bra sätt att svänga sig från säljarens sida. Sedan att lamporna knappt glödde var inte deras sak tyckte man. Vi behövde köra i 30-40 timmar för att ladda batteriet fullt. Är det verkligen fortfarande så illa med laddningen. Till och med stora utombordare? Att i dagens läge inte kunna prestera en riktig generator utan bara några trötta lysspolar i svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni andra som har två batterier,om generatorn i motorn är så svag. Laddar ni erat förbrukningsbatt på land innan avfärd? Jag har ju planer på att skaffa plotter/ekolod/stereo/belysning i ruffen/cigguttag för laddning av mobil. Orkar förbrukningsbatteriet driva allt detta om man ska ut på sjön ett par dagar? Tacksam för så mycket tips så möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dom förbrukarna är det inga problem, se bara till att du har en sepparering mellan start o förbr batt så du alltid har ett fräscht start batteri.

 

Jag behövde aldrig ladda batterierna över säsongen och mina förbrukare var mer strömkrävande än dom du planerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare större u-bordare har riktiga generatorer, så där är det inga problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...