Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Maximarcus

MD21 Varvtal

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte höra om nån har några synpunkter på marchvarvtal på VP MD21 motorn. Jag har hört allt från 1900 till 3500 vid marchfart, vilket i dessa båtar, och även min egen Maxim, innebär 7-8 knop.Volvos datablad säger att max effekt ligger vid 4500 v/min, men få motorer verkar kunna varva så högt. Det låter också ganska konstigt eftersom maximalt vridmoment sägs finnas vid 2400. För att få ner ljudnivån (och kanske förbrukningen), har jag funderat på ett propellerbyte som skulle sänka marchvarvtalet från dagens 3200. Någon som har några idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hade en md21 i min 21 fots halvplanande motorbåt. Den varvade 3500 max och march ca 2400-2800. Då gjorde den ungefär 9-11 knop march och gick billigt å tyst. så tycker att det låter bra att sänka varvtalet något.. 

MVH Rikard  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JN

Hej!

Har en bekant som också har en maxim med MD21 som han övervarvade = mycket skruvande. Om jag får rekomendera (har en MD21 själv också) så skulle jag inte varva mer än 2200 - 2400 varv om det inte behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har en polar 29 med MD21A. I den sitter det en V19*13 propeller och den marchar fint vid 2200-2400 rpm, 6,3 knop och 0,7l/dist.

Jag skulle inte lägga mig på ett högre mrchvarvtal än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar på effektdiagrammet för motorn skall du köra på mellan 2000-2500 rpm. Där har du det bästa vridmomentet i förhållande till bränsleförbrukningen. Inom det här varvtalsområdet får du ut ungefär 40 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sätter på en större propeller överlastar du motorn vilket jag inte tror kan vara bra för någon motor. Vi har en Maxim som varvar ca 3700rpm på fullt, enligt instruktionsbok skall motorn varva mellan 3900-4100rpm med en 15*13-propeller. Max effekt(63hp om du har MD21B) får du vid 4500rpm men det gör troligtvis att ljudnivån blir outhärdlig. Marschvarvtal/cruising speed är 200rpm under uppnått maxvarvtal. Det bästa är att byta motorn till en något mer lågvarvig med högre effekt, då skulle nog din maxim gå ganska bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Maxim med en MD21b den brukar jag ligga på ett varvtal på ca.2900-3000 med.

Då går den lungt och motorgången är helt klart behaglig.

I instruktionsboken står det att man kan varva den till 200varv under maxvarv vilket isåfall skulle innnebära ca.3500varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...