Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
BerraS

HELP

Rekommendera Poster

Hej alla glada båttokar! Jag har ett problem som jag behöver hjälp med, jag har en Wellcraft 21 sx med en V8 Mercruiser alpha drev, alltså ett riktigt jänkarjärn! Jag har inga fel på båten eller motorn eller drevet!! VAD GÖRA!

Jag blir snart tokig behöver fel nu..Ska jag köra över en grund i 45 knop så drevet får sig en omgång eller? PLIIIS HELP ME!!!1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet...jag vet hur du känner dig...själv brukar jag alltid i såna lägen när man är lite uttråkad på alla polare med sina fel på båtarna ta fram borrmaskinen, borra ett stort hål i botten på båten...slå av länspumpen om du nu har sån lyx på en jänkebåt alltså...desto roligare utan faktiskt....sen kör du din båt rakt ut tills vattnet når fördelarlocket...då vänder du och använder öskaret o jobbar som sjutton...det är SPÄNNING det!!! man ska se land i horisonten o veta att nu är det tuffa tider!!

Du vet gå på grund o sådär...det är lite banalt...det tillhör ju inte en sjöbuse med jänkebåt...nä sånt är till för amatörer! Så fram med borrmaskinen nu o sitt inte där o vik ned dig...världen är full av loosers!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum ide, men dock inte riktigt vad jag söker, behöver mera avanserat hjälp en så!!

Problemet er bestånde, måsta ta till något riktigt effekfult så jag kan få ordning på problemet!1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att hålet i botten blir bestående! Kan du tänka dig ngt mer effektfullt än när båten går till botten?? Och en massa nödraketer lyser upp himlen?? Tänk dig det sista syret som bubblar upp upp genom ytan när den gått till botten...de e grejer det!

Och bäst av allt! Det är ju att du är av med båten! En båtägares två bästa stunder är när man köper båten och när man säljer den sägs det, o du kan sitta o skröna efteråt typ :- sålt? nä sånt gör inte jag...till botten med skiten bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort oljepluggen till drevet, dra sedan en repa i 45 knop....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna nått! Du Selco båten er CE-MÄRKT serru så då sjunker den inte!!14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet man är tvungen o CE märka utlänningarna ...det sägs att det beror på så dålig kvalisort....alla minns ju Titanic...8.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda ner minst 50% vatten eller olja i bensinen.

Då borde den gå sämre och ryka......

Annars vet jag inte riktigt vad du ska göra.....

Det är faktiskt ett riktigt problem det där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA HA HA HA!!!!

Det där är ju vad de gör på ...............8.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nu börjar det ta snurr!!2.gif

 Men vad gör jag med drevet då??? När jag slår på det med en hammare hör jag ett klonkande mettaliskt ljud, kan detta vara felet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjelp!!

För at sammanfatta: Skit i båten, tandkrem till tändstiften o cement i tanken, Borde gjöra susen, o funkar inte det så kan jag alltid använda släggan!! Annars återkommer jag...14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fullgasprov är alldrig fel.............i 2timmar utan växel  !!

 

Skapar även en mysfaktor vid bryggan , man samlas tittar, kommenterar  ,fikar  osv.... en del kanske till och med tar kort eller filmar för att visa barnbarnen .

 

Lycka till  14.gif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaaa sikken ide!! Testar detta me. Klarar motorn sig vet jag att detta inte felet..14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Socker i soppan å lite grus på lyftarna, var noga med att få det jämnt fördelat..

 

Att hälla muttrar och småpengar innanför insuget är oxå till rekomendera...

När du väl är ute på böljan blå, hitta den stadigaste kajkanten eller klippan. Se till att du kan manövrera ordendligt (man vill inte missa)  Känn  G-kraften när du backar in med full gas----

 

Bara en hjälp på vägen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla glada

Har i somma r köpt en Glastron MX175 med VP 3.0 135 hp samt SX drev.

I mitten på augusti hände följande när jag var på väg från Loftahammar till Västervik.

På hamnfjärden, fart ca 5 kn, drog jag av misstag ur  säkerhetsbrytaren med stopp som följd.

Jag försökte statrta motorn men suck det drog stöm och sa bara klonk.

Det visade sig att jag fått vatteninträngning som resulterat i avslagen vevstake och trasigt block (totalhaveri)

Nu till det märkliga - - Volvo tar inte på sig något ansvar eftersom det var vatteninträngning !!!!

Båten är byggd enligt Volvos direktiv med Volvo SX drev - vilket tydligen inte är någon garanti för att det blir en båt som går att bruka på normalt sätt.

Slutsats: köp Volvo Penta aquamatiq så har du inga garantier när motorn rasar.

 

Det är märkligt att ett seriöst företag  tar fram en produkt där man accepterar att vatteninträngning kan ske med motorhaveri som följd - -

som tur är finns det fler leverantörer - Svensk kvalitet - skitsnack

 

Mercruiser har enligt vad jag sett löst det här så att vatten ej kan gå in bakvägen in i cylindrarna

Historien ska tas upp imorgon med VP via min återförs - jag kommer att rapportera

 

mvh

Anders Davidsson  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det faktiskt tandkräminntrång saken gällde!! Desutom skit i båten!!.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...