Smuggler_Macke 0 Postad 12 September , 2005 Tjena! har problem att motorn blir för varm. går lätt upp över 100 grader och sjunker i princip aldrig under 80grader. Har hållt på och mäta en massa på motorn under färd med min IR-termometer.. och den verkar till att hålla vettiga temperaturer över allt förutom topplocket.. mellan stiften är godset ca 100 grader i vettig marsh fart.. Precis som om vattnet inte går igenom toppen.. Någom som har några finurliga tips på vad jag kan kolla? Mvh, Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snowbiz 0 Postad 12 September , 2005 Hej! Det kan finnas många orsaker...... Har du kollat: * Termostaten så den öppnar som den ska. * Att impellern är hel impellerhuets bussning/ar är täta. * Att det kommer ut kylvatten vid avgaskröken. * Att det inte är stopp i oljekylaren. * Att kylslangar är täta. * Kylkanalerna i blocket så att dom inte är igensatta. Om du har ett sjövattenkylsystem och inte har ett sjövattenfilter kan jag rekomendera att du sätter dit ett. Om du har ett sötvattensystem så kan du kolla så att inte värmeväxlaren är igensatt. Jag har en sötvattenskyld AQ115 (B20) som jag hade kylproblem med. Jag upptäckte att det var bussningen till ena impellerhuset hade gått sönder. Jag bytte den 2st lager och nu kyler den som den ska. /Patrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 September , 2005 Jo, vattnet går igenom toppen men det är nog för varmt när det kommer dit. Mät för säkerhets skulle på blocket, ungefär två tredjedelar upp och sedan nästan uppe vid toppen. Se ifall det är varmare på den nedre delen. I så fall har du blocket fullt med skit. Då har du två möjligheter. Antingen tar du ur motorn igen och gör rent eller kör utan termostat och är glad så länge det fungerar.. Att med hög motortemp byta till ett sötvattensystem är oftast helt förkastligt för felet finns ju kvar. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 13 September , 2005 Hej ! vad har du för drev tro ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jens S Postad 13 September , 2005 Det finns flera möjliga orsaker. Termostat eller pumpen inte fungerar men det hade du redan koll på. Att topplockspackningen är kass så att dom vama gaserna kommer ut i vattnet, kolla co-halt i vattnet och byt isåfall packningen. Det tredje möjligheten är att toppen kan ha problem med ett lossat koppar rör inne i toppen eller att det finns spricka i godset så att gaser kommer ut, enklast är då att hitta en annan topp (köp en beg från bil från blocket det brukar fungera) Tips är att kolla amazonklubbens forum för dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler_Macke 0 Postad 13 September , 2005 Jag har plockat väck termostaten för att kunna utesluta att det är den det är fel på.. Oljekylaren är ren. Och blocket är fint, motorn renoverades i fjol å då rengjordes blocket.. Kylslangarna är täta.. Droppar minimalt vid termostathuset där det röret går ner i toppen.. Bussningarna i termostathuset? Är det då Packboxarna man menar? Det där med attt det kommer vatten vid avgaskröken, Ska jag lossa röret innan knäet å kolla så vattnet kommer där då? För det sprutar friskt med vatten ur drevet iaf.. (Har kört den en del på land) Har ett VP 270 Drev. Har inte alls undersök Toppen en eller topplocks packningen.. kan man kolla co halten på vattnet då systemet inte är slutet? Mvh, Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 14 September , 2005 Har du kollat tändningen?? Dom kan bli för varma om tändningen står fel.. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler_Macke 0 Postad 14 September , 2005 Det där med tändningen låt intressant.. Ska undersöka det.. Kontrollerar jag det lättast med en sån tändniningslampa? Tack! Mvh, Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 14 September , 2005 Prova att grundställa, tror att det är 9grader f.ö.d på B20, sen ställer du den på känn....gärna att någon justerar medans någon kör båten...brukar bli bäst så tycker jag i allafall. Lycka till. Peo PS om du ska ställa med lampa så tror jag att det är ca 29grader vid 2000varv... men inte säker.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser