Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
gravis

Sprickor på en ny Ryds 510 GTI

Rekommendera Poster

Hej köpet en ny Rds 510 GTI med 60 hk 4T för några veckor sedan.

Nu har jag varit ute med båten 2 ggr, ena gången i mycket lungt vatten och andra gången i lite små blåsigt väder.

Nu till min fråga.

Är det normalt att det blir små sprickor i plasten på insidan, vid sittplatsen vid lådan vid rundningen fram?

Efter kontakt med firman som sålde båten har jag fått veta att man får räkna med små sprickor i plasten om man kör hårt i kraftig sjö, vilket jag inte har gjort.

Dom skulle kolla på det vid första servicen alltså i vår för min del.

Ska man vänta tills dess och är detta normalt?11.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryys är just Ryys. Är väl kända för lite spricker. Men inne i båten är det rätt vanligt att det blir krackuleringar i gelcotten. Gäller dom flesta lite äldre båtar som varit med ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är ju bara 2 veckor gammal!

Det känns som det är skit kvalitet på dom, om det ska vara på detta viset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sam Pålsson

Hej, har själv en Ryds 535 DL, 01.

Jag har också gelcotsprickor inne i båten längs sidorna vid durken detta är inget man skall acceptera på en ny båt, och den är väll gjord för att köra i sjön med? jag tycker inte du skall acceptera det svaret du fick från firman, utan kräva att dom åtgärdar ev fel och brister, det är ju en ny båt. Det är för tunt gelcot lager= dålig kvalitet. Jag tycker du skall ta kontakt med Ryds båndustri och påtala dina problem och även det att du är inte den ända som har detta problem.

Mvh, Sam.

sam.palsson@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade själv aldrig accepterar detta på en helt ny båt.

Om säljaren inte är medgörlig och går på din linje måste du som föregående inlägg säger ta det direkt med tillverkaren. 

Min Ryds är från 84 och saknar i princip helt sprickor i gelcoten.

Och kört i grov sjö har jag gjort med den....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era åsikter!

jag ska prata med firman en gång till, annars blir det återförsäljare.

Jag hör av mig med info om vad som händer .

20.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Jönsson

Jag säger bara en sak: REKLAMERA! Låter både helt otroligt och oacceptabelt att sprickbildning uppstår efter endast två båtturer. Svaret du dessutom fick av återförsäljaren känns ju dessutom som ett skämt, helt oseriöst! Jag skulle definivt kräva att felet varaktigt rättades till, eller kräva en helt ny båt! En ny båt är ju inte direkt gratis, så stå på dig! Sedan finns det tvyärr alltför många återförsäljare i branschen som är oseriösa (svaret du fick av återförsäljaren känns ju inte direkt seriöst). Mycket pengar drar till sig en hel del skojare, det är alltid enkelt att sälja en båt, men att när det gäller att ta ansvar visar det sig många gånger vara helt annorlunda. Jag har själv stött på oseriösa båtförsäljare, så se till att reklamera detta ordentligt! Betänk att sprickorna förmodligen redan har minskat andrahandsvärdet på båten! Och om det börjar med sprickor så fort, vad är nästa steg? Vill inte skrämma upp dig, det jag vill säga är bara att du ska reklamera innan det är försent, så att återförsäljaren inte kan komma och säga att det har gått så lång tid att... bla bla.. som ett sätt att släta över allt! Ett tips om återförsäljaren vägrar och du vill dra det vidare är att anlita en auktoriserad besikningsman och låta han göra ett utlåtande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sam pålsson

Hej vill bara säga, att om inte båtfirman vill hjälpa dig så måste du ta kontakt med Ryds båtindustri AB, om du får nobben där, så tror jag att tidningen Vi Båtägare är intreserad, och om du talar om det för Ryds så tror jag att det tar fart på dom.

Mvh, Sam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har skrivit ett mail till Ryds för ca 1,5 vecka sedan, har en så länge inte fått någon respons på mailet.

jag kommer att kontakta återförsäljaren under nästa vecka för att ytterligare en gång påpeka felet.

Om detta inte hjälper blir det ARN, och som privatperson så kan man se Ryds som schanlösa..

Fortsättning följer.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sam Pålsson

Hej, jag tycker du skall skriva ett personligt brev (snigelpost)det tar bättre, hör du inget efter ett par dagar så tar du och ringer upp Ryds båtinustri AB och påtalar att du inte hört något fast jag har skrivit till er, be att få tala med Björn (VD) efternamnet har jag glömt. Får du ingen respons från Ryds så tycker jag du skall ta kontakt med tidningen Vi Båtägare el Båtnytt, säg detta till Ryds.

Ha en bra dag, Mvh, Sam.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för dålig firma du köpt båten hos? De har ansvar för hantering av reklamationer för saker de sållt. Om du är missnöjd tycker jag du ska kräva att köpet hävs och du kan sedan köpa en båt från tillverkare och försäljningsställe som sätter kunden i centrum och bryr sig om kvalitet.

Hämtat från Ryds Magazine som finns att läsa på deras hemsida

http://www.rydsbatar.se/magazine_2005/sid06.asp

– Bertil trivs på Vättern i sin 510 GTI

”Den fungerar utmärkt i halvmeterhöga vågor”

Enligt Ryds så ska även din nya båt klara av lita sjö och försäljarens argument är bara ett sätt att komma undan. Vad han gör är att riskera ett Svenskt företags rykte och borde i stället hjälp till för att lösa problemet så att du blir nöjd med din nya båt.

Läs gärna vidare i deras magasin om hur en DNV märkning går till för att kvalitetssäkra tillverkningen samt läs gärna om hur de infört revolutionerande metoder för tillverkning med bla vacumteknik, för allt kan väll inte vara båg?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det samme skjedde med min Crescent Exray.  Det tok litt tid, men etter noen måneder kom en helt ny båt hit til Norge.  Crescent i Varberg tok ansvar og ryddet opp, og det burde også Ryds gjøre.  Så ikke gi deg, selv om sprekkene kanskje bare er et kosmetisk problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska stå på dej ta med båten o åk till firman du köpt av.Båtar kostar ju flis idagsläget.Så varför ska du åka runt med en ny båt med sprickor.Nu e ju säsongen snart över så iofs.Men stör dud ej på det ska dom åtgärda det direkt.Är för mej iaf en självklarhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...